Rally Chile Bio Bío - Esapekka Lappi snelste nu bandentactieken shakedown Chili bepalen
Uitgegeven door Peter Vader • 27 september 2024 13:55
Rally Chile Bio Bío is officieel nog niet begonnen, maar de strategie is al in het spel. De shakedown van donderdag bij Concepción benadrukte bandenmanagement als een belangrijk aandachtspunt in de elfde ronde van het FIA WRC. ‘Bandenbeheer’ was het woord dat de meeste coureurs uitspraken toen ze de 6,79 km lange Conuco-warming-uptest voltooiden. Elke ploeg heeft een toewijzing van 28 zachte en acht harde Pirelli-banden voor het driedaagse evenement, waarbij shakedown-selecties in deze telling zijn opgenomen. Als gevolg hiervan kozen veel koplopers voor een conservatieve aanpak en spaarden ze in plaats daarvan rubber voor de uitdagende dagen die zouden komen.
Thierry Neuville
Bandendegradatie bleek een belangrijk gespreksonderwerp in de editie van vorig jaar, waarbij Toyota kostbare klapbanden kreeg bij drie van zijn auto's. Deze keer ligt de focus vooral op het onderdeel van zaterdag - het langste van het weekend - waar naar verwachting bijna 140 competitieve kilometers het uithoudingsvermogen van de banden tot het uiterste zullen testen.
Esapekka Lappi aarzelde niet en zette de snelste shakedowntijd neer tijdens zijn tweede en laatste run. De Fin, die vorig jaar zijn Hyundai i20 N Rally1 HYBRID crashte op de openingsrit, was 2,2 seconden sneller dan Mārtiņš Sesks' Ford Puma Rally1, terwijl mede-rookie Sami Pajari de top drie afrondde met slechts drie tienden achter hem in zijn Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID.
Mārtiņš Sesks
Kalle Rovanperä pakte de vierde plaats voor Ott Tänak en Elfyn Evans, terwijl leider in het kampioenschap Thierry Neuville als zevende eindigde in zijn Hyundai. "Ik kijk uit naar deze rally", gaf Neuville toe. "De etappes van vrijdag zien er geweldig uit. Het zal niet makkelijk worden en de gripveranderingen zijn enorm, maar we weten wat we moeten doen."
Grégoire Munster bracht zijn Puma als achtste over de finish, gevolgd door WRC2-temposetter Nikolay Gryazin en achtvoudig WRC-kampioen Sébastien Ogier. Ogiers stabiele openingsrun duidde op mogelijke problemen met zijn Toyota, maar de Fransman wuifde de zorgen snel weg. "Alles goed", verzekerde hij. "Niets bijzonders."
Sebastien Ogier
Dat het bandenmanagement in Chili een cruciale rol speelt, is overduidelijk. Leverancier Pirelli dat zijn zachte ‘Scorpion’-band de beste keuze voor Chili is. Het is een iets andere route dan vorig jaar, met de langste etappe op zaterdag. De bochtige, snelle en vaak gladde wegen vereisen zorgvuldig bandenbeheer waar Pirelli's Terenzio Testoni over zei: "Ik verwacht een spannende rally, waarbij beide soorten banden in het spel komen. Alles staat nog open in het World Rally Championship en nu is het tijd voor het laatste grindevenement, het zevende op rij op de kalender, verreden langs de koude kustlijn van de Stille Zuidzee in de Chileense regio Bio Bio. Net als vorig jaar, toen teams de valkuilen in eerste instantie nogal onderschatten, zal het geen makkie worden, terwijl er ook enkele nieuwe etappes zijn die in 2023 niet te zien zijn. Het format, dat in recente rondes van het WRC enigszins opzij werd gezet, met de speciale etappes van de ochtend die 's middags worden herhaald, is echter weer hersteld.
De snelle en technische grindpaden in de bossen en langs de kust zijn meestal glad en gewelfd, met verschillende kenmerken van de ene etappe tot de andere, waardoor er veel zorg nodig is bij de keuze en het beheer van de banden. Er moet speciale aandacht worden besteed aan zaterdag, de langste dag van het hele weekend, met 139,20 getimede kilometers van de totale rally van 306,76. De enige speciale etappe die is overgenomen van vorig jaar is de langste van het hele evenement, de Maria Las Cruces (SS9-12), met 28,31 kilometer die een zware test vormde voor de banden in 2023, voorafgegaan door de 25,64 kilometer van het Lota-gedeelte (SS8-11).
Een ander gevaar dat niet mag worden onderschat, is de constante dreiging van regen en de over het algemeen lage temperaturen in de ochtend, samen met de vochtigheid. Terenzio Testoni, Pirelli Rally-activiteitenmanager: "Ik verwacht een geweldige en spannende rally, vooral gezien de situatie in het klassement van de coureurs en constructeurs, dat nog steeds behoorlijk open is met nog drie rally's te gaan. Goed bandenbeheer zal essentieel zijn en ik verwacht dat zowel de harde als de zachte banden in het spel komen om de verschillende scenario's van deze rally aan te pakken. Bijvoorbeeld, bij lage temperaturen in de ochtend, zullen de zachte banden zeker de voorkeur krijgen, zelfs bij droge omstandigheden, terwijl ik verwacht dat de harde banden in een aantal van de tweede runs in de middag zullen worden gebruikt, wanneer de temperaturen hoger zijn, om slijtage te verminderen die, zoals we vorig jaar zagen, vrij hoog is."
Na de ceremoniële start op donderdagavond begint de echte actie pas op vrijdag, met teams die zes etappes afleggen van in totaal 112,76 km tijdens de eerste volledige dag van de rally.
Adrien Fourmaux
Bron foto's: Red Bull Content Pool en 'Press Pirelli.com'
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!