IndyCar: SuperSwede Marcus Ericsson wint spectaculaire Indy 500, Van Kalmthout valt uit
Uitgegeven door Frank Korsel • 29 mei 2022 20:29
Marcus Ericsson heeft de 106e Indy 500 gewonnen. De Zweed reed het merendeel van de race een vrij onzichtbare race, maar kwam na de laatste series aan pitstops als eerste uit de bus. Na een zenuwslopende eindfase wist hij McLaren Arrow SP-coureur Patricio O’Ward en Tony Kanaan achter zich te houden. Voor Rinus van Kalmthout was de race al snel afgelopen. In ronde 37 spinde hij uit de wedstrijd.
Zo’n 300.000 mensen zaten op de tribune op het circuit in de Amerikaanse staat Indiana. Na het volkslied en de zegeningen sprak Roger Penske, de eigenaar van het circuit én van de IndyCar-series de legendarische woorden uit: “Drivers, start your engines”.
Scott Dixon maakte een geweldige start en dook als eerste de eerste bocht in. Alex Palou kwam aan het eind van het tweede rechte stuk even langs hem. De teamgenoten werkten samen door steeds enkele ronden aan de kop van het veld te rijden en zo het brandstofverbruik te verminderen. Het team meldde zich echter wel op de radio bij Palou omdat het team niets meer kon zien in de telemetrie van Palou. In de 30e ronde was Scott Dixon de eerste die een pitstop maakte. Palou volgde een ronde later en VeeKay knoopte er nog een rondje aan vast. Hij kwam direct weer achteraan bij de beide coureurs van Chip Ganassi.
In de 37e ronde ging het helemaal fout voor de Nederlander. Zijn ECR-bolide brak uit en hij kwam enorm hard in aanraking met de muur. Hij schoof enkele honderden meters over het circuit en kwam langs de muur tot stilstand. Dat was het einde van een veelbelovende Indy 500 voor de jonge Hoofddorper.
Na enkele rondjes werd de race hervat. Zoals gewoonlijk bleek de Indy 500 ook nu weer een prachtig strategisch spel met slip streamen, liften, banden sparen en brandstof besparen. Helaas duurde dit voor Romain Grosjean ook slechts 81 rondjes. Hij crashte met zijn auto ook hard in de muur. Na 130 rondjes moest ook Colton Herta opgeven. Op de laatste trainingsdag knalde de Amerikaan hard tegen de muur en vloog vervolgens over de kop. Het was een lastige opgave, die uiteindelijk te zwaar bleek.
21 rondjes later sloeg de pechduivel toe bij Scott McLauglin. De Nieuw-Zeelander had bij het insturen van bocht drie een moment van overstuur en verloor de macht over het stuur, hierna belandde hij in de betonnen muur.
Scott Dixon leek lange tijd aanspraak te maken op de overwinning, totdat hij opnieuw de pits in moest duiken voor een drive through- penalty. Hierna waren zijn kansen verdwenen.
Met nog achttien rondjes te gaan over het wonderlijke circuit nam Marcus Ericsson de leiding over van landgenoot Felix Rosenqvist. Met nog zes rondjes te gaan vouwde Jimmy Johnson zijn auto op. Er werd al snel besloten dat er een code rood moest komen. Dit om ervoor te zorgen dat de coureurs niet hoefden te eindigen achter de safety car.
Bij de herstart lukte het Ericsson om de McLaren-coureur achter zich te houden. Tony Kanaan eindigde op de derde positie. Felix Rosenqvist, Alexander Rossi, Conor Daly, Helio Castroneves, simon Pagenoud, Alex Paulou en Santino Ferrucci maakte de top tien compleet.