Latinne-Benjamin-Albert-Dupont (RDR) winnen met 1 seconde voorsprong!
Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 21 november 2010 14:59
Voor de eerste keer is de World VW Fun Cup gewonnen door een Belgisch team. Ronnie Latinne, Marden Benjamin, Mickael Albert en Damien Dupont triomfeerden in Donington na een adembenemende finale. De jonge piloten van team RDR wonnen immers met... een luttele seconde voorsprong. Met een vierde plaats, behaalden Michel Simul, Didier Clermont en Philippe Systermans (Colson Racing) de nationale titel.
De deelnemers aan de World VW Fun Cup 2010 hadden ongetwijfeld al gehoord over het Britse flegma, maar nu hebben ze ook kennis kunnen maken met de Britse fog: dikke mist die je kan snijden en waardoor je amper 5 meter ver ziet. Mist die de dorpen en velden onder een dik wolkentapijt lijkt te bedekken. De fog hinderde de trainingen, maar kort voor de race trok het mistgordijn gelukkig op.
Maar, laten we de zaken in volgorde bekijken. Vrijdag, toen ze arriveerden in de paddock in Donington, beseften de teams meteen dat ze niet te snel in actie zouden komen. Men zag geen hand voor ogen en het licht bleef op rood. De vrije trainingen werden geschrapt en daarna ook de kwalificaties. Het was onmogelijk om de wagens in die omstandigheden de baan op te sturen. Omdat de buitenlandse piloten de omloop toch moesten verkennen, werd een kennismakingssessie in verkorte vorm georganiseerd: drie ronden voor elke piloot achter de safety car werd de Belgen, Fransen, Zwitsers en Duitsers gegund om het glooiende en erg selectieve circuit te ontdekken.
Zaterdagochtend was het weer iets beter toen de procedure voor de startorde bekend werd gemaakt: omdat er geen kwalificaties werden verreden, werd de rechterzijde ingenomen door de Belgen in volgorde van het kampioenschap - onder aanvoering van Colson Racing -, de Fransen en het enige Duitse team, terwijl de linkerzijde voorbehouden werd voor de regionale teams, aangevoerd door RAM.
In die volgorde ging het peloton van start en logischerwijze namen de Britten het commando dankzij hun parcourskennis. Maar, de concurrentie gaf zich niet gewonnen. De Fransen Defournoux-Graeffly-Courtine-Danne (Defournoux-Altis) en de Belgen Vandenabeele-Debrus-Baudart (VV Speed by E-Race) reden na een uur wedstrijd op de tweede en de vierde plaats. Vincent Vandenabeele en zijn makkers verhoogden het tempo en ze namen de leiding. Dat was het begin van een mooie strijd met de Engelsen Fawcett-Plimmer-Robson (Honeywell) en Latinne-Benjamin-Albert-Dupont (RDR Sport) - sterk opgerukt na een mislukte pitstop. De strijd bleef duren tot de geblokte vlag. Halfweg de race reed het drietal nog altijd vooraan, gevolgd door Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) op 411, Harris-Hope-Johansen (JPR) op 534, McInerney-Griffiths-Thorpe (Eclipse) op 545, Hartland-Croydon-Swift (Track Torque) op 102 en Cognon-Lamy-Bollen-Jussy (666 Racing Team) op 141. De rest volgde al op meer dan een ronde, zoals Robin-Couasnon-Scelles (Defournoux-Groupe Dirob), Sire-Levet-David (Allure Team) en Maillet-Dubois-de Fierlant-Pelle (Partner), die even in de kopgroep reden.
(Speedworld)