Formule 1

Shanghai 'als een nieuw circuit' na wegwerken hobbels

Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 april 2024 13:33

De Formule 1 keert volgend weekend terug naar het Shanghai International Circuit voor de eerste Grand Prix van China sinds 2019, nadat het vijf jaar van de kalender was gehaald vanwege de COVID-pandemie en internationale reisbeperkingen.

Grand Prix van China F1


De laatste keer dat F1 hier was, was Mercedes de dominante kracht in de sport. Het circuit is in de tussentijd grotendeels ongebruikt gebleven, wat betekent dat het 'groen' en vies zal zijn als de auto's vrijdag eindelijk de baan op gaan.

Tijdens het lange interval sinds de laatste Grand Prix heeft de Formule 1 ground effect dynamics opnieuw geïntroduceerd, waardoor de auto's veel afhankelijker zijn van een glad oppervlak en gemakkelijk van slag raken door hobbels.

En hobbels zijn al lange tijd een probleem op de locatie, die is gebouwd op moerasgebied dat gevoelig is voor bodembewegingen die het oppervlak van het circuit in de loop der jaren kunnen verdraaien en vervormen.

Daarom hebben de lokale organisatie samengewerkt met het ingenieurs- en architectenbureau van circuitontwerper Herman Tilke om de probleemzones opnieuw af te dichten.

Hierdoor beschikken teams niet over actuele gegevens over de prestaties van het circuit. De situatie wordt nog nijpender doordat dit het eerste sprintraceweekend van 2024 is, wat betekent dat de coureurs en hun teams slechts één trainingssessie van een uur hebben om zich voor te bereiden.

"Het is net een nieuw circuit, echt waar”, vertelde Pirelli Formule 1-hoofdingenieur Simone Berra aan Motorsport.com. "We hebben nieuwe auto's, nieuwe banden, de 18-inch (velgen). Dus niet veel data", erkende hij. "Zelfs voor de teams wordt het een grote uitdaging. Niet alleen voor ons, maar waarschijnlijk nog meer voor de teams."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS