A1 Grand Prix

Jos Verstappen over zijn A1 Grand Prix weekend in Estoril

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 23 oktober 2005 18:32

Jos Verstappen P4 in sprint race

A1 Team Nederland is opgeklommen naar een tiende plaats algemeen in de A1 Grand Prix serie na de twee races van vandaag op Estoril, ondanks de crash van Jos Verstappen in de hoofdrace. Na een goede kwalificatie van zaterdag begon A1 Team Nederland de dag met een vierde tijd in de warm up. In de sprintrace kende Verstappen een goede start en passeerde Tsjechie in de eerste bocht. Helaas was hij niet bij machte om te strijden om een podiumplaats, maar de vierde plaats was een goede basis voor de hoofdrace. Met dit resultaat pakte A1 Team Netherlands zeven punten voor het kampioenschap.

De hoofrace eindigde helaas in een teleurstelling voor A1 Team Nederland en Verstappen. De hoop op een podiumplek leek meteen bij de start al vervlogen toen Verstappen zijn auto liet afslaan, net als Piquet. Net als in Duitsland moest het team dus de race vanuit de pitstraat beginnen. Een goede strategie, gecombineerd met een vastberaden Verstappen, die snelle rondetijden noteerde, zorgde ervoor dat het team weer snel naar voren kwam en na een goed uitgevoerde pitstop lag het team alweer achtste en daarmee in de punten. Met 18 ronden te gaan ging het fout voor Verstappen en A1 Team Nederland. Jos was wat the enthousiast bij een poging om Ralph Firman, die als derde eindigde, in te halen en remde te laat. Hij raakte Sutil van Duitsland en vloog de grindbak in. Een non-finish voor het team maar uiteindelijk was er zeker ook een positief gevoel over de progressie die A1 Team Nederland heeft laten zien sinds de laatste race op de EuroSpeedway.

Jos Verstappen; “Een vierde plek in de sprintrace, meer zat er niet in. Wel een mooi gevecht met Tsjechië. En die vierde plaats was een goede uitgangspositie voor de tweede race,” aldus Verstappen die bij de hoofdrace niet van zijn plek kwam bij de start. “Bij de start zet je de auto in z’n neutraal, wacht op het rode licht als iedereen stilstaat en dan zet je hem gelijk in de eerste versnelling. Dan laat je de koppeling opkomen tot het punt dat die pakt. Maar ik zet hem in zijn één en de lichten gaan uit, zo snel. En je reactie is je koppeling loslaten en de auto sloeg af, gewoon stom. We hebben de auto gestart in de pitstraat en zijn zo hard mogelijk van start gegaan om zoveel mogelijk tijd goed te maken. De safetycar kwam tijdens de race op het juiste moment, net toen wij de pitstop moesten doen, waardoor we rond de achtste plek lagen. Ik had een hele goede herstart en zat naast Enge. Ineens stonden ze allemaal stil voor me. Ik remde zeker laat en schoot er met geluk tussendoor dus we konden wel nog op de baan blijven. Twee bochten later ging ik in één keer twee man voorbij buitenom. Firman duwde me een beetje aan de kant, maar we hebben elkaar niet geraakt. En dan heb je daar een kans om hem uit te remmen buitenom, maar dat was een beetje te optimistisch en veel te laat. Toen raakte ik Duitsland. Die herstart was waanzinnig gewoon, da’s ook het leuke van deze serie, je gaat allemaal net zo hard op het rechte stuk en dan is het net het gaatje zoeken om uit te kunnen remmen.”

Jan Lammers; “De sprintrace ging gewoon helemaal volgens plan, zelfs even bijna derde bij het ingaan van de eerste ronde. We hebben goed geconsolideerd en het maximale uit de auto gehaald.”

“De sprintrace rij je met één set banden, de hoofdrace natuurlijk met twee sets. In de sprintrace reden we met onze minste banden en het feit dat we daarmee vierde werden is gewoon lekker. In de tweede race hadden we in het begin zelfs even de snelste ronde. Na de problemen bij de start pakten ze godzijdank de safety car zodat we konden inlopen. Vanaf dat moment waren zijn rondetijden prima. Dus wat dat betreft hebben we veel vordering gemaakt ten opzichte van de vorige race, daar moeten we gewoon mee doorgaan.”

“Die crash is een crash, dat is gewoon racen. Maar je moet gewoon gaan kijken wat het resultaat is van het weekend. Daar hebben we vordering gemaakt als team en met de auto. De dingen die verbeterd moesten worden die gaan gelukkig al beter, daar moeten we gewoon mee door blijven gaan. We zijn van twaalfde in het kampioenschap opgeklommen naar tiende, dat is het netto resultaat. Dat is dan een schamele troost. We hebben toch onze positie verbeterd ondanks het feit dat we eruit lagen in de hoofdrace. De pitstop was een van de snelste van allemaal, dat gaat de goede kant en onze glorieuze momenten komen ook nog wel. Dit weekend een klein signaaltje met die vierde plaats en de startpositie. Jammer dat wij nu die laatste race uitgevallen zijn, maar wat wel super goed is, is dat het kampioenschap steeds beter gewaardeerd wordt en dat het racen leuk is om te zien, super spectaculair en dat is goed. Nu moeten wij binnen dat kampioenschap onze prijzen ook nog binnen gaan halen. Dat gaat echt wel gebeuren.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS