Reglementen zijn bevestigd voor de 2025 Prototype Cup Duitsland
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 16 december 2024 22:00
München - In de Prototype Cup Duitsland is al vroeg een koers uitgezet voor het seizoen 2025. Na de aankondiging van de kalender voor 2025 zijn nu ook de belangrijkste parameters voor het reglement van volgend jaar bevestigd. De grote veranderingen zijn de introductie van de Strafronde en Full Course Yellow fases, wijzigingen in het stilstaan tijdens pitstops en wijzigingen in de Juniorcompetitie, en de focus op beproefde auto's uit de homologatieperiode tot 2024. De teams kunnen nu naar adac.de/motorsport gaan om zich in te schrijven voor het komende seizoen, dat half april 2025 begint op het bij veel coureurs zo populaire F1-circuit van Spa-Francorchamps.
Bewezen technologie en gewijzigde straffen
Het feit dat LMP3-racers die voldoen aan de vorige technische reglementen nog steeds kunnen worden gebruikt in de Prototype Cup Duitsland is een uniek verkoopargument voor de serie. In de zomer van 2025 biedt geen enkele andere professionele Europese raceserie de mogelijkheid om LMP3-raceauto's in te zetten die gebouwd zijn tot 2024 en uitgerust zijn met de bekende 455 pk sterke Nissan V8-motor met natuurlijke aanzuiging. Hierdoor kunnen de teams en coureurs strijden om racezeges en titels met beproefd materiaal.
Er zijn ook kleinere aanpassingen gedaan aan de reglementen. Vanaf volgend seizoen heeft de wedstrijdleiding bijvoorbeeld een extra mogelijkheid om kleinere overtredingen te bestraffen in de vorm van een strafronde. Als de coureur een strafronde krijgt, moet hij door een gemarkeerd deel van het circuit rijden, buiten de racelijn, met een snelheid van 60 km/u, wat resulteert in een verlies van ongeveer vijf seconden. De Full Course Yellow optie zal ook vaker gebruikt worden om de actie op het circuit te neutraliseren in gevaarlijke situaties, in plaats van de Safety Car in te zetten. Wanneer Full Course Yellow wordt uitgegeven, moeten alle coureurs onmiddellijk afremmen naar 80 km/u en deze snelheid aanhouden totdat Full Course Yellow wordt opgeheven. Op deze manier blijven de afstanden tussen de coureurs gelijk tijdens een neutralisatiefase. De auto's zijn uitgerust met een GPS-transponder om de Full Course Yellow en de strafronde te kunnen uitvoeren.
Kleine aanpassingen aan de puntenverdeling en stilstandtijden tijdens pitstops
Er zijn ook kleine wijzigingen aangebracht in de extra tijd die succesvolle teams stil moeten staan tijdens pitstops. Terwijl dit jaar de winnaar van de vorige race zeven seconden langer stil moest blijven staan, bovenop de tijd die in het reglement staat, is die tijd van stilstaan voor het komende seizoen teruggebracht naar zes seconden. De runner-up moet vier seconden langer stilstaan, terwijl de derde geplaatste coureur uit de vorige race twee seconden langer stil moet blijven staan.
Het puntensysteem voor de juniorencompetitie is ook gewijzigd. In het verleden werden de punten vermenigvuldigd met een factor die gebaseerd was op de samenstelling van het rijderspaar. Een Junior in een duo Brons/Brons kreeg bijvoorbeeld twee keer zoveel punten als een Junior in een duo Brons/Goud of Zilver/Zilver. Een combinatie Brons/Zilver verhoogde de punten voor de Juniorcompetitie met een factor 1,5. Deze factor is nu afgeschaft, wat betekent dat het normale aantal punten nu ook wordt toegekend in de Junior competitie. De factor is gehandhaafd voor de Trophy-competitie, die voor bronzen coureurs is.
Kalender 2025 Prototype Cup Duitsland:
18.04.-20.04.25 Spa-Francorchamps/BEL (24H Series)
09.05.-11.05.25 Hockenheimring Baden-Württemberg (ADAC Hockenheim Historic)
23.05.-25.05.25 Dekra Lausitzring (DTM)
04.07.-06.07.25 Norisring (DTM)
08.08.-10.08.25 Nürburgring (DTM)
12.09.-14.09.25 Red Bull Ring/AUT (DTM)