Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

De Graaff en Ribbens pakken leiding in kampioenschap Supercar Challenge

Uitgegeven door Maurice Hoogers • 14 augustus 2012 16:35

Viper-coureurs Robert de Graaff en Philippe Ribbens hebben tijdens de Gamma Racing Day op TT-circuit Assen een perfect weekend gehad. Het duo won zowel de race op zaterdag als de race op zondag, en omdat ze ook nog punten kregen voor pole positions en snelste ronden pakten zij door deze maximale score de leiding in het kampioenschap van de Supercar Challenge.


Robert de Graaff en Philippe Ribbens waren er dit weekend op gebrand om goed te scoren. Hun grootste concurrenten in het kampioenschap, de Corvettes van Mad and Daring, hadden namelijk voorafgaand aan het weekend besloten om het verplichte schrapresultaat in te zetten waardoor zij tijdens de Gamma Racing Day niet aanwezig waren. Het bood De Graaff en Ribbens, dit al eerder hun schrapresultaat hadden ingezet, hiermee de kans om ver op de koplopers in het kampioenschap in te lopen. De Viper-coureurs begonnen het weekend meteen goed, want Robert de Graaff plaatste de Viper met een tijd van 1:39.020 op pole position.

Bij de start van de race op zaterdag was Berry van Elk het beste weg, en viel Robert de Graaff terug naar de derde positie. De Graaff was echter snel en kon in de eerste ronde de tweede plaats weer veroveren. Hierna ontstond een spannend gevecht met koploper Bert Longin in de Ferrari 430 GT2. Longin hield zich lang breed en De Graaff deed verwoede pogingen om aan de Ferrari voorbij te gaan. “Bert was snel, dus het was niet makkelijk om hem in te halen. Iedereen zegt wel dat de Ferrari aan ‘snelheid’ tekort komt, maar dat valt echt wel mee. Vooral in de bochten en met remmen is die auto erg sterk”, vertelde De Graaff, die tijdens de race verwoede pogingen deed om Longin in te halen. “Mijn enige mogelijkheid was om met een betere lijn de Strubben uit te komen, zodat ik hem op het rechte stuk kon inhalen. Een bocht voor de Strubben probeerde ik dus al een andere lijn te rijden, zodat Longin niet kon insturen en dus niet de ideale lijn had. Longin stuurde toch in waardoor ik hem raakte en hij in de rondte ging. Dit was echt niet met opzet, want zoals ik al zei wilde ik me alleen positioneren om de volgende bocht een inhaalactie te doen.” Het incident leverde de Viper-coureur desondanks wel een drive through op, waarmee hij terugviel tot de vierde positie.

Na de drive through was De Graaff ontketend en kon hij snel de tweede positie weer veroveren. “Ik haalde al snel Nol Köhler in en niet veel later ook Jan Versluis. Daarna kwam ik achter Berry te zitten, die hierna onder de druk zelf in de rondte ging”, vertelde De Graaff.


Tijdens de pitstop nam Philippe Ribbens het stuur over van De Graaff, en kreeg hij de Viper dus op de eerste positie in handen met een voorsprong van ruim 23 seconden. “De eerste ronden heb ik nog wel gepusht, maar toen ik een momentje in de Ramshoek had heb ik toch wat rustiger aan gedaan”, verklaarde Ribbens. “Mijn voorsprong was ruim 25 seconden dus ik kon me dat wel permitteren.” Ribbens reed de Viper dus solide naar de finish toe, en pakte daarmee de eerste plaats. Het was de eerste overwinning voor Robert de Graaff en Philippe Ribbens in 2012.

Door de overwinning op zaterdag mocht de ETEC-Viper ook op zondag vanaf pole position vertrekken. Philippe Ribbens, die ditmaal mocht beginnen, had een goede start en kon zijn eerste positie behouden. Hierna liep de Viper-coureur ronde voor ronde uit op zijn achtervolgers Jan Versluis en Bert Longin. Vlak voor de pitstop was die voorsprong uitgelopen tot bijna 20 seconden.

Robert de Graaff nam tijdens de pitstop het stuur van de ETEC-Viper over en kon ondanks meer resultaatseconden ten opzichte van concurrenten Bert Longin en Franz Lamot de eerste positie behouden. Ook in het tweede gedeelte van de race noteerde de ETEC-Viper snelle rondetijden en kon Robert de Graaff zijn voorsprong ronde voor ronde uitbouwen.

De Graaff en Ribbens wonnen hierdoor met grote overmacht ook de race op zondag, en pakten bovendien door het noteren van de snelste ronde op beide dagen het maximale puntenaantal van 44 over het gehele weekend. Hierdoor staan Robert de Graaff en Philippe Ribbens na de Gamma Racing Day aan de leiding in het kampioenschap van de Super GT-divisie van de Supercar Challenge. “Een super weekend voor ons. Assen is een baan die onze auto goed ligt en ook dit weekend hadden de monteurs weer een super auto neergezet”, vat Robert de Graaff samen. “We gaan nu als leiders in het kampioenschap naar de volgende race, dus beter kun je het niet hebben!”


Het volgende raceweekend van de Supercar Challenge waar Robert de Graaff en Philippe Ribbens in actie komen is tijdens de DTM op Zandvoort in het weekend van 26 augustus.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS