Max Tubben en Max Weering maken zich op voor de strijd in tweede deel seizoen: "Het kan nog wel leuk worden"
Uitgegeven door Frank Korsel • 14 juli 2023 05:33
ZOLDER – Max Tubben (21) uit Nieuw-Weerdinge en teamgenoot Max Weering (22) uit Coevorden kwamen afgelopen weekend weer in actie in de Supercar Challenge. Het snelle duo was dit keer actief op de vier kilometer lange Belgische omloop van Circuit Zolder. De coureurs van JR Motorsport hadden veel strafseconden door hun goede prestaties in de voorgaande races, waardoor ze langer stil moesten staan in de pitlane tijdens de pitstops. Desondanks eindigden ze twee keer op P2 en scheelde het weinig of Max en Max hadden alsnog gewonnen.
In de prachtige en potente BMW M6 GT3 van JR Motorsport scheurde het snelle en talentvolle duo weer over het Belgische Circuit Zolder. Een korte, bochtige, maar bovenal technische baan waar de coureurs geen tijd krijgen om uit te rusten. Dat in combinatie met de warme omstandigheden en een nieuwe bandenleverancier, maakte het er niet makkelijker op. Vanaf dit weekend leverde Pirelli het rubber voor de coureurs uit de Supercar Challenge. Tubben en Weering zijn er allebei erg blij mee: “Dat is echt een hele opluchting. We hebben nu veel meer grip, dat is echt heerlijk. Je kunt echt leunen op de band en de banden plakken echt op de weg. De wangen van de band zijn zo zacht dat ze in de bochten helemaal mee vormen. We hadden op de oude banden veel minder grip met deze M6, de Pirelli’s weli-rken echt een stuk beter”, zegt Tubben. Ook Weering schaart zich achter de woorden van zijn teamgenoot: “Mijn ervaring ligt echt op de Pirelli’s. Het was even omschakelen, maar het Italiaanse rubber beviel ons goed”, zegt Weering. “Het was erg warm en op een circuit als Zolder krijgen die banden echt op hun donder omdat de bochten elkaar in rap tempo opvolgen. Maar ik ben er erg over te spreken en ik ben blij dat de organisatie heeft besloten om naar Pirelli te wisselen. Je kunt er in de bochten echt wel wat meer op leunen dan wat we eerder gewend waren.”
Na een test van drie uur om het nieuwe Pirelli-rubber aan de tand te voelen gingen ze de kwalificatie in. Max Tubben nam de kwalificatie voor zijn rekening en noteerde tot twee keer toe de snelste tijd: “Natuurlijk waren we erg blij met de pole positions, daardoor kregen we weer wat extra punten. Doordat het vorig weekend op de Red Bull Ring ook goed ging, moesten we nu 45 seconden extra stilstaan in de pits. Onze directe tegenstander had er vijftien. Ja, dertig seconden rij je natuurlijk bijna niet meer dicht. Max (Weering) reed een geweldige eerste stint en daarna nam ik het stuur over. Poland en Jansen hoefden maar vijftien seconden stil te staan. Omdat zij een valse start hadden kregen ze een drive-through. Uiteindelijk kwamen we maar nét achter hen over de finish.” Weering: “We wisten dat het door de strafseconden moeilijk ging worden, maar toch een knappe prestatie.”
Bij de start van de tweede race begon het te druppelen en het begon steeds ietsje harder te regenen. Tijdens de opwarmronde kreeg Tubben de temperatuur niet in zijn banden en besloot hij naar binnen te gaan voor regenbanden. Hierdoor moesten ze starten vanuit de pits: “We moesten ons dus helemaal van achteren weer naar voren rijden. Toen nam Max het stuur over en besloten we om tijdens de FCY weer naar de slicks te gaan.” Uiteindelijk eindigden Max en Max deze race ook op de tweede positie.
“Twee keer pole is natuurlijk lekker. Maar omdat we zoveel strafseconden hadden, wisten we dat het erg moeilijk zou worden. We verwachtten dat we twee keer P2 en dat is uiteindelijk ook gebeurd”, begint Weering. We hadden aan het begin van het weekend niet verwacht dat we twee keer zo dicht bij de overwinning zouden zitten”, sluit de coureur uit Coevorden af. “We kunnen opnieuw tevreden terugkijken op het weekend. We hebben mooie dingen laten zien en hebben als team goed samengewerkt”, voegt Tubben toe.
Na vier evenementen af te hebben gevinkt, komen er nog vier weekenden waar het duo moet knallen: “In Zandvoort hebben we wel pech gehad met de bak die het begaf, maar concurrenten van ons hebben ook problemen gehad. We hebben nu nog vier evenementen te gaan, als wij steeds 45 seconden langer in de pits moeten staan kan het nog wel leuk worden. Het kampioenschap kan nog alle kanten op. Het blijft een mechanische sport, dus er kan nog van alles gebeuren.” Weering: “We zitten nu op de helft van het seizoen. Ik denk dat onze kansen in Assen gewoon goed zijn. Tubben heeft daar veel gereden, ik iets minder, maar het moet goed komen."
Het volgende evenement is tijdens Jack’s Racing Days op het TT Circuit van Assen. Dit is de thuisbaan van Max Tubben en zelf is hij daar kort en krachtig over: “Ik heb echt een heel goed gevoel over Assen.” Weering ziet vooral kansen: “In Assen hebben we allebei 45 seconden straf, dus dat maakt het wel weer ontzettend spannend. Voor de rest van het seizoen is het gewoon zaak om geen fouten te maken en hopen dat we geen pech krijgen.”
Max Tubben en Max Weering worden ondersteund door een enthousiaste groep sponsoren:
Tuindeco
Gadero
Viscaal
LB installatiebedrijf Langeland Borgman
Berton
4 TrexLogistics BV
Wigchers Internationaal transport
HUMO service
Autobedrijf Ferdy Snijders
Mulder Hallenbouw
Kral-Westen
Het Kloosterwonen living en lifestyle
Trip Advocaten & Notarissen
Alrik Hekwerk en Omgevingsbeheer
Remmont BV
Gardenlux
Caprotech
RM Karting
JR Motorsport
Mike Lambers Montage
Juwelier Jan Mulder
HBG & Partners
Mark Wieringa
Bos Dynamics
De vastgoed factory
Mediasign Coevorden
Curbi Recycling
Foto's V-Max Racing Management B.V.