Speedtec Motorsport bouwt eigen ‘Speedtec Zilhouette’
Uitgegeven door Maurice Hoogers • 1 april 2012 08:48
Speedtec Motorsport heeft een drukke periode voor de boeg. Met nog maar amper drie weken voor de start van het nieuwe seizoen van de Supercar Challenge is het Waddinxveense team nog druk met een nieuw project. Speedtec is namelijk bezig met het opbouwen van twee wagens die deels door het team zelf zijn ontwikkeld. De wagen zal door het leven gaan als de Speedtec Zilhouette.

Henk van Vliet begon met zijn bedrijf ETEC ooit als sponsor van Robert de Graaff en Philippe Ribbens, maar inmiddels runt de ondernemer onder de naam van Speedtec Motorsport een eigen raceteam. Niet zonder succes, want afgelopen seizoen werd Speedtec Motorsport met de door Diederik Sijthoff bestuurde Viper kampioen in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge.
Ook komend seizoen verschijnt het team met Vipers aan de start van de Supercar Challenge, maar daarnaast is men ook druk met het opbouwen van twee nieuwe bolides. “In december leerde ik tijdens de Auto- en Motorsportdagen in Gorinchem de mensen achter Zilhouette kennen, een project van een aantal mensen uit het noorden van het land”, legt Henk van Vliet uit. “De auto wekte toen mijn interesse, omdat het mij onder andere opviel dat het buizenframe en dergelijke erg goed in elkaar zaten.”
Uiteindelijk werd in februari besloten om twee buizenframes aan te schaffen waarna het team zelf aan de slag ging om de auto’s op te bouwen. “Na overleg met Harry Maessen hebben we besloten om de wagens zelf op te gaan bouwen”, vertelt van Vliet. “De wagen wordt nu voorzien van een andere motor krijgt daarnaast ook een Drenth-versnellingsbak. Bovendien kunnen we de auto’s, omdat we met een kaal buizenframe zijn begonnen, opbouwen volgens onze eigen ideeën. Zo is er onder andere aan het frame zelf al een hoop veranderd zodat deze bestand is tegen de grotere krachten van de sterkere motor.”
Het team is van plan om de auto’s komend seizoen in de Supersport-divisie van de Supercar Challenge in te gaan zetten, maar voordat dit zover is moet er nog een hoop gebeuren. Momenteel zijn de frames namelijk pas net gepoedercoat waarna de auto’s nog volledig moeten worden opgebouwd. Het team moet, met amper drie weken resterend voor de start van het nieuwe seizoen, dus nog hard aan de slag om de auto’s op tijd gereed te krijgen.
De bezetting van de auto’s is inmiddels al wel zo goed als rond. De eerste auto gaat bestuurd worden door Peter en Nico van Vliet, die de afgelopen seizoenen met een BMW E46 aan de start verschenen van de Sport-divisie van de Supercar Challenge. Zij beginnen komend seizoen dus aan een nieuwe uitdaging. “Het is lastig om onze kansen voor komend seizoen in te schatten”, verklaart Peter van Vliet. “De auto is sowieso helemaal nieuw dus we moeten eerst kijken hoe die het gaat doen, maar uiteindelijk hopen we toch leuk voorin mee te kunnen gaan doen.”
Ook voor de tweede auto is de bezetting al deels bekend. De eerste coureur op de auto wordt in ieder geval Leo van der Eijk. Dit jonge talent, 19 jaar pas, reed in het verleden al enkele wedstrijden in de Swift-cup maar deed tot nu toe voornamelijk aan rallyracing. In 2010 reed Van der Eijk al een keer mee in de Supercar Challenge, waarbij hij in de Sport-divisie meteen op het podium eindigde. “Komend jaar gaat voor mij een spannend seizoen worden”, vertelt Leo van der Eijk. “Het wordt voor mij een nieuwe uitdaging om met een geheel nieuw ontwikkelde race auto te gaan rijden. Wat ik ook zeer leuk vind is dat ik mede de kans krijg om samen met het team de auto af kan stellen. Hierdoor hoop ik dat de Speedtec Zilhouette een competitieve auto in de Supercar Challenge wordt.”
Speedtec Motorsport is momenteel nog met twee ervaren coureurs in onderhandeling om de positie naast Van der Eijk in te vullen, maar verwacht daarover snel duidelijkheid. Het nieuwe seizoen van de Supercar Challenge begint in het weekend van 21 en 22 april op Circuit Zolder in België.




