Formule 1

Ferrari-teambaas Vasseur wil snel beter: "De start van 2025 is zeker niet ideaal"

Uitgegeven door Bart • 10 april 2025 07:00

Ferrari streed vorig jaar tot de laatste race van het jaar mee voor de constructeurstitel, maar na drie raceweekenden in 2025 staat de Scuderia al 76 punten achter op McLaren. Uiteraard hielp de dubbele diskwalificatie in China hier niet in mee, maar Ferrari scoorde in de hoofdraces nog geen podium. Teambaas Frederic Vasseur hoopt op snelle verbetering en vestigt zijn hoop op de ontwikkeling tijdens het seizoen.

Frederic Vasseur


"Ik ben eraan gewend, omdat we de laatste twee seizoenen ook zo begonnen", zegt Vasseur met een lach op de website van de F1. "Natuurlijk is deze start niet ideaal, ik had ook liever de eerste race gewonnen. Maar we hoeven onze aanpak zeker niet te veranderen ten opzichte van vorig jaar. We zitten ongeveer in de dezelfde situatie, misschien kwamen we vorig jaar wel iets meer snelheid te kort, maar de reactie van het team was erg, erg sterk. We werken als team en worden stapje voor stapje beter, maar de start is zeker niet ideaal."

Waar de auto van Charles Leclerc in China te licht was, werd Lewis Hamilton gediskwalificeerd vanwege de rijhoogte van de auto. Ferrari en Vasseur zoeken naar de beste balans. "Iedereen wil de auto zo laag mogelijk rijden, iedereen wil zo veel mogelijk downforce, maar er is uiteraard een limiet. De limiet wordt bepaald door 'bottoming' en de reglementen."

"Je probeert tijdens een weekend steeds lager te gaan en ineens ben je dan te laag. Dat geldt voor alle teams, de performance is gelinkt aan de rijhoogte. Dat was de laatste twee jaar al zo. In 2023 werden wij en Mercedes in Austin gediskwalificeerd omdat we allebei de grens opzochten. Dat is geen karakteristiek van de auto van dit jaar of een karakteristiek van Ferrari, dat geldt voor het hele veld."

Ondanks de achterstand van 76 punten op McLaren geeft Vasseur zeker niet op. "Vorig jaar hebben we ons ook goed ontwikkeld. We hebben niet ineens een 'magic bullet' gevonden. Je vindt nooit zomaar ineens drie of vier tienden. Het is een kwestie van alles samenbrengen en de coureur die steeds beter het beste uit de auto weet te halen. In Japan zaten we er echt niet ver vanaf, maar het was gewoon moeilijk. Hetzelfde verhaal voor McLaren, het was heel moeilijk om een perfect rondje te rijden. We zullen de 'driveability' moeten verbeteren om het beste uit ons pakket te halen."


 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS