Formule 1

Luca di Montezemolo nog steeds ontzet door DQs Ferrari terwijl Bernie Ecclestone deksel licht op grootste schande

Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 april 2025 17:42

Voormalig Ferrari-voorzitter Luca di Montezemolo was ‘ontzet’ door de diskwalificatie van Lewis Hamilton en Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van China.

Lewis Hamilton Ferrari F1


Dit is de bewering van voormalig F1-baas Bernie Ecclestone, die Ferrari's dubbele tegenslag in Shanghai omschrijft als de grootste ‘schande’ in de geschiedenis van het team. Leclerc en Hamilton eindigden respectievelijk als vijfde en zesde tijdens de Chinese GP van vorige maand, maar werden beiden uitgesloten van de officiële uitslag voor verschillende overtredingen.

Terwijl Leclercs auto te licht werd bevonden, werd Hamilton gediskwalificeerd vanwege overmatige slijtage aan de skid blocks van zijn SF-25. Het was de tweede keer in 18 maanden dat de zevenvoudig wereldkampioen werd uitgesloten vanwege overmatige slijtage aan skid blocks, nadat hem hetzelfde was overkomen in zijn voorlaatste seizoen bij Mercedes tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2023.

Ecclestone ontmoette Di Montezemolo tijdens het 80e verjaardagsfeest van muzieklegende Eric Clapton afgelopen weekend. Hij onthulde dat de voormalige Ferrari-voorzitter een week na de Chinese GP nog steeds verbitterd was over de diskwalificatie van Hamilton en Leclerc.

"Ik ontmoette daar de voormalige Ferrari-baas Luca di Montezemolo", vertelde Ecclestone aan de Zwitsers-Duitse publicatie Blick. "Hij was ontzet door Ferrari's twee diskwalificaties in China. Italië had nog nooit zo'n schande meegemaakt sinds het begin van het wereldkampioenschap!"

De auto van Leclerc bleek marginaal onder de minimale gewichtslimiet te zitten na de Chinese GP, waarbij hij slechts één kilogram onder de vereiste 800 kg uitkwam nadat de brandstof uit zijn auto was afgetapt. Ecclestone gelooft dat Leclerc een diskwalificatie gemakkelijk had kunnen voorkomen door meer moeite te doen om zogenaamde 'pickup' te verzamelen - afgedankte stukjes rubber buiten de racelijn - tijdens de uitloopronde om het gewicht van zijn auto te verhogen.

Een rapport uit Italië beweerde dat Ferrari sinds de Chinese GP een doorbraak heeft bereikt in hun begrip van de SF-25 door uitgebreid werk in de simulator. Het team zou twintig ophangingsconfiguraties hebben getest in de simulator, waarbij Ferrari in Japan een andere combinatie van aanpassingen aan de voor- en achterkant zal gebruiken in vergelijking met de eerste twee races van het seizoen.

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS