Jack Doohan: "Ik kijk ernaar uit om weer te gaan racen in Bahrein"
Uitgegeven door Peter Vader • 7 april 2025 09:00
Bij Alpine doen ze hard hun best om beter te presteren dan voorheen. Maar het blijft een worstelpartij bij de Fransen. Ook bij de GP van Japan zat het niet mee en wist Alpine de aandacht vooral te trekken met de enorme crash van Jack Doohan op vrijdag. Alpine-teambaas Oliver Oakes zei erover: “Het was niet het soepelste weekend voor het team hier in Japan. We hebben een aantal goede stappen gezet in de prestaties, vergeleken met de eerste twee ronden. Toch is het niet genoeg voor ons om punten te scoren met Pierre Gasly die dertiende werd en Jack Doohan, die als vijftiende eindigde. Jack deed het goed door een aantal posities op te klimmen. We gaan nu naar Bahrein, wetende dat we daar een goede pre-season test hebben gehad en streven ernaar om stappen vooruit te blijven maken.”
Pierre Gasly: “Het was niet onze race en er zijn zeker een paar dingen die we moeten analyseren. Het voelde alsof we alles hebben gedaan wat we konden qua prestaties. De auto voelde goed, goed in balans en we weten waar we wat tempo missen. Het was een intense eerste ronde, behoorlijk riskant met Fernando [Alonso, red.] en we hebben daar een plek gemist, ook al was het een leuk gevecht. We verloren wat tijd bij de pitstop, dus we zullen bekijken wat er daar is gebeurd en we weten hoe belangrijk de positie op het circuit hier is in termen van verkeer en tempobeheer. We hebben ons best gedaan en het was niet genoeg om in de buurt van de punten te komen. We hebben een goede kans volgende week in Bahrein, waar de auto het goed leek te doen tijdens de tests voor het seizoen. De omstandigheden zullen anders zijn dan toen, maar het is een kans om te resetten en hopelijk kunnen we met een veel betere uitkomst wegkomen.”
Jack Doohan: “Het was goed om weer een volledige raceafstand achter de rug te hebben en ervaring en begrip van het pakket te blijven opdoen. Gezien onze startpositie gingen we agressiever te werk met de bandenstrategie met de zachte banden bij de start, waardoor we konden aanvallen en de beste kans kregen om vooruit te komen met de undercut. Dat betekende ook dat we een langere tweede stint op de harde banden (38 ronden) reden en moesten verdedigen tegen het einde. Ik denk dat we er goed in slaagden om Nico Hülkenberg op afstand te houden, maar het was jammer dat we Carlos Sainz niet achter ons konden houden op de nieuwere zachte banden. Het was positief om vooruit te komen op een circuit waar het moeilijk is om in te halen. Het racetempo voelde ook sterk aan, ondanks dat we niet met veel brandstof reden. We nemen een paar dagen tussen de races om uit te rusten en te herstellen. Ik kijk ernaar uit om weer te gaan racen in Bahrein, waar de omstandigheden weer compleet anders zullen zijn.”
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!