Formule 1

SPECIAL - Mercedes betaalde slechts $ 176 miljoen voor zijn F1-team, maar wat is de toekomst van de onverslaanbare 'Silberpfeile'...

Uitgegeven door Peter Vader • 10 juni 2020 09:59

Daimler, de eigenaar van luxe autofabrikant Mercedes, heeft onthuld dat het slechts $ 175,7 miljoen (£ 137,3 miljoen) heeft betaald om zijn kampioenschap winnende Mercedes Formule 1-team te kopen. Timing is alles bij het kopen en verkopen van een F1-team. Vorige maand heeft de Britse Williams-ploeg zichzelf te koop aangeboden na de laatste twee jaar op de laatste plaats te zijn geëindigd. Alleen al haar prestaties zouden de verkoopprijs kunnen doen dalen, laat staan het feit dat we middenin een grote economische neergang zitten. Aan de andere kant van het spectrum, toen Daimler eind 2009 voor het eerst in zijn team investeerde, leek het de top van de markt te zijn. Het team, dat toen bekend stond als Brawn GP, had zojuist de F1-titel gewonnen en had de grootste namen in de sport gedecimeerd dankzij enkele baanbrekende technische innovaties.

Brawn GP F1 wereldkampioen
Brawn GP wereldkampioen 2009


Het is opmerkelijk dat dit in het eerste jaar is gelukt onder leiding van het management onder leiding van Ross Brawn, die nu de sportieve baas van F1 is. Zijn gelijknamige team was één van de weinige onafhankelijke teams in de F1, maar dat bleef niet lang zo. Daimler verscheen op het toneel, nadat het zijn belang in McLaren aan de andere aandeelhouders van het team had verkocht. Er deden geruchten de ronde over hoeveel Daimler had betaald om Brawn GP te kopen, maar de daadwerkelijke verkoopprijs bleef een mysterie. Tot nu.

Brawn F1 2009
Ongekend, Brawn GP was direct succesvol in zijn eerste jaar


Gedetailleerd onderzoek van bedrijfsaanvragen heeft precies aangetoond hoeveel het Daimler's Britse dochteronderneming heeft gekost om de sleutels van het team te krijgen. Zoals uit een Daimler UK- document blijkt, "verwierf de onderneming op 24 december 2009 45,1 procent van het geplaatste aandelenkapitaal van Brawn GP Limited voor een vergoeding die de volgende vijf jaar contante betalingen op vooraf bepaalde data omvat. De reële waarde van de totale vergoeding was £ 76.987.000."

Brawn GP logo


Tegelijkertijd verkocht het management van Brawn GP ook een belang van 30 procent in het team aan het Abu Dhabi-fonds Aabar Investments, dat de volgende drie jaar stickers op zijn auto's en de racepakken van de coureurs had. Het team kreeg de nieuwe naam Mercedes-Benz Grand Prix, maar dat was nog maar het begin. Uit een ander document blijkt dat in “maart 2011 Daimler UK Limited en Aabar Investments PJS een overeenkomst om de resterende 24,9 procent van de aandelen in de Mercedes-Benz Grand Prix Limited eerder in handen van het management bereikt over de overname. Dit verhoogde de Daimler UK Limited deelneming van 45,1 procent tot 60 procent en het aandeel van Aabar Investments PJS van 30 procent tot 40 procent. Om de bijkomende 14,9 procent te verwerven, betaalde Daimler UK Limited een vergoeding van £ 19.899.000."

Mercedes_F1_hegemonie
Mercedes hegemonie

Het kreeg het volgende jaar volledige controle over het team volgens deze aanvraag van het bedrijf. Er wordt vermeld dat "Daimler UK Limited op 19 december 2012 overeenstemming heeft bereikt met Aabar Investments PJS om het resterende belang van 40 procent in Mercedes-Benz Grand Prix Limited te verwerven, waardoor het belang van Daimler UK Limited van 60 procent tot 100 procent wordt verhoogd. De overeengekomen koopprijs was £ 44.000.000." Uit de documenten blijkt dat Daimler dit niet allemaal heeft betaald, aangezien het bedrag dat Aabar verschuldigd was, van het totaal werd afgetrokken. Dienovereenkomstig werd "een bedrag van £ 40.400.000 betaald door Daimler AG en teruggestort op Daimler UK Limited via de intercompany-rekening. Het saldo van £ 3.600.000 werd vereffend door de afstandsverklaring van Daimler AG van een contractuele boete opgelopen door Aabar Investments PJS als een resultaat van een geannuleerde overeenkomst." Dit bracht de aankoopprijs op een totaal van $ 175,7 miljoen (£ 137,3 miljoen), maar twee manoeuvres compenseerden het verder.

Toto_Wolff_en_Niki_Lauda F1 Mercedes
Toto Wolff (links) en Niki Lauda (rechts)

In 2013 werd de Oostenrijker Toto Wolff de baas van het Mercedes F1-team en, zoals Wolff zelf verklaarde, zei hij tegen Daimler: "Ik zou het niet doen als medeaandeelhouder omdat ik ondernemer ben, dat is mijn functie. Ik moet de waarde van het bedrijf kunnen ontwikkelen." Wolff kreeg wat hij wilde, want zijn bedrijf Motorsports Invest kocht een belang van 30 procent in het Mercedes-team en nog eens 10 procent ging naar de overleden oud F1-wereldkampioen Niki Lauda, die de niet-uitvoerende voorzitter werd. Dit wordt ook onthuld in de documenten waarin staat dat "in augustus 2013 het bedrijf 40 procent van het aandelenkapitaal in Mercedes-Benz Grand Prix Limited verkocht aan NL Holding GmbH en Motorsports Invest voor een bedrag van £ 40.000.000, waardoor het belang van 100 procent werd teruggebracht tot 60 procent." Wolff had veel werk te doen.

Toen de overname van Brawn GP door Daimler in november 2009 werd aangekondigd, zei Erich Klemm, toenmalig vicevoorzitter van de raad van commissarissen van Daimler, dat de "exit bij McLaren-Mercedes een kans was om het kostbare en controversiële circus volledig te verlaten ... We kunnen het niet begrijpen waarom de raad van bestuur onmiddellijk een nieuw Formule 1-project is gestart." De volgende maand voegde Uwe Werner, een andere commissaris, eraan toe dat "de Daimler-raad enerzijds strenge bezuinigingsmaatregelen voor de werknemers uitvaardigt en een deel van de productie heeft verplaatst naar faciliteiten in andere landen. Anderzijds besteedt het tientallen van miljoenen aan de Formule 1. Dat is voor veel werknemers onbegrijpelijk." Ze veranderden al snel van gedachten toen Wolff achter het stuur zat. Toto Wolff één van de meest getalenteerde operators in de 70-jarige geschiedenis van de F1 en zijn zakelijke staat van dienst buiten de sport komt overeen met zijn prestaties aan het roer van Mercedes. Hoewel het team wat tijd nodig had om zijn prestaties te verbeteren, brak het vrijwel elk record dat vermeld wordt in het F1- geschiedenisboek.

Lewis_Hamilton_wereldkampioen_2019
Lewis Hamilton meervoudig F1-wereldkampioen met Mercedes

Mercedes heeft de afgelopen zes jaar de F1-titels bij de coureurs en de teams gewonnen, waarvan er vijf werden binnengehaald toen de Britse superster Lewis Hamilton aan het stuur zat. Het won ook 47 procent van de 198 races waaraan het heeft deelgenomen en dat is nog maar het begin. In 2015 had Mercedes een record van 12 één-twee finishes en het jaar daarop bereikte het een andere mijlpaal toen het op twee na alle 21 races won. Het team van de Silberpfeilen is nog steeds geschiedenis aan het schrijven en scoorde vorig jaar vijf opeenvolgende één-twee overwinningen aan het begin van het seizoen, wat meer is dan enig ander F1-team ooit heeft bereikt.

Mercedes_GP_Italie_Bottas_vs_Ham
Bottas versus Hamilton

Dit succes heeft op zijn beurt een hoog octaangehalte opgeleverd voor de sponsors van het team, waaronder oliegigant Petronas en modemerk Tommy Hilfiger. In 2018 kreeg Mercedes een aandeel van 24 procent in de televisiedekking van F1 en genereerde het 3,8 miljard dollar aan advertentiewaarde-equivalent, de prijs die zijn sponsors zouden moeten betalen om een gelijkwaardige hoeveelheid aandacht te genereren onder normale marktomstandigheden. Achteraf gezien zorgt het ervoor dat de aankoopprijs goedkoop lijkt en het team was duidelijk ver van de top van de markt verwijderd toen Daimler het team kocht. In feite, om het in het juiste perspectief te plaatsen, het bedrag dat betaald werd kwam tot het equivalent van slechts 42,7% van de kosten van het team in 2018. Zoals al eerder gemeld in de Britse krant CityAM, besteedde $ 414.700.000 (£ 321.500.000) van zijn $ 436.500.000 ( £ 338,4 miljoen) aan inkomsten waardoor er een nettowinst van $ 16,4 miljoen (£ 12,7 miljoen) overblijft. Voor de uitbraak van het coronavirus waardeerde Forbes het team op $ 1 miljard, maar de weg die voor ons ligt, is niet zo zeker.

Mercedes_F1_Silverstone
Mercedes onderweg op Silverstone

Mercedes was dinsdag het eerste F1-team dat de baan opging sinds het begin van de uitbraak van het coronavirus, toen Hamilton's teamgenoot Valtteri Bottas testte op Silverstone. Hamilton neemt woensdag het stuur over en staat op pole position om dit jaar de F1-titel te winnen wanneer het racen in juli wordt hervat. Als Hamilton het voor elkaar krijgt, zou hij op gelijke voet komen te staan met de legendarische coureur Michael Schumacher, maar misschien vindt hij het niet zo gemakkelijk om zijn racerecord te verslaan.

Mercedes_F1-motoren_2013_-_2018
Mercedes F1-motoren van 2013 tot en met 2018

Volgend jaar wordt een maximum van $ 145 miljoen aan teamuitgaven geïntroduceerd, om het speelveld in de F1 na jaren van overheersing door Mercedes weer enigszins gelijk te maken. Het zou de winkansen van het team kunnen verkleinen en zelfs als dit zou doorgaan, zou het moeilijker zijn om de blootstelling van Mercedes zo sterk te versterken als in de beginperiode, omdat het succes in de F1 nu zo bekend is.

Dit dilemma ontstaat net op het moment dat Mercedes en F1 zelf op een kruispunt komen. Wolff en Hamilton bereiken het einde van hun contracten eind 2020 en de contracten die elk team verplichten om in de sport te racen, vervallen dan ook. Niemand heeft nieuwe overeenkomsten getekend met F1-eigenaar Liberty Media, die op de Nasdaq staat vermeld met de sticker FWONK. De vier autofabrikanten die bij F1 betrokken zijn - Ferrari, Daimler, Honda en Renault - zijn ernstig aangetast door de coronaviruscrisis, omdat autodealers zijn gesloten en mensen terughoudend zijn geworden om te reizen. Ze moeten ook navigeren door een groeiende drive naar elektrificatie. Het verklaart waarom Mercedes vorig jaar een team lanceerde in de elektrisch aangedreven Formula E-raceserie, maar dit betekent niet dat het van plan is om uit de F1 te stappen. Integendeel zelfs.

Toto Wolff F1 Mercedes
Toto Wolff

In een verklaring van Daimler vorige maand stond: "het is onze duidelijke bedoeling om de komende jaren als Mercedes-Benz-fabrieksteam te blijven concurreren in de Formule 1, en dit te doen met onze managing partner Toto Wolff." De Oostenrijker herhaalde dit in een recent interview, toen hij zei: "Ik ben van plan hier te blijven." Hij voegde er echter aan toe: "Ik wil geen teambaas worden die van groot naar goed gaat zonder te beseffen dat hij misschien niet zoveel meer toevoegt aan het team als in het begin ... Om eerlijk te zijn, Ik heb nog geen beslissing genomen, want we zijn nog niet eens begonnen met racen. "

Lewis_Hamilton_winnaar F1 Mercedes
Lewis Hamilton onverslaanbaar met Mercedes

Wolff zei dat hij contractgesprekken met Hamilton zal openen wanneer het F1-seizoen begint, hoewel het erop lijkt dat de regerend kampioen al een beslissing heeft genomen. In reactie op een bericht dat hem in verband bracht met Ferrari, zei Hamilton in april op Instagram dat "er geen droom is van een ander team. Ik ben bij mijn droomteam ... ik probeer niet te verhuizen". Hij krijgt binnenkort de kans om het te bewijzen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS