Max Verstappen in Milton Keynes voor overleg over zwakke punten RB21
Uitgegeven door Bas Kaligis • 27 maart 2025 05:02
Max Verstappen is deze week naar de Red Bull-fabriek in Milton Keynes om met de engineers te overleggen over de zwakke punten van de RB21. Helmut Marko geeft toe dat Red Bull zich zorgen maakt na twee opeenvolgende overwinningen van McLaren.
Voor het eerst in meer dan 1.000 dagen staat Verstappen niet meer bovenaan in het wereldkampioenschap in de koningsklasse vand e autosport. De Nederlander verloor de leiding aan Lando Norris bij de openingsrace in Australië. Een week later eindigde hij in China buiten het podium op de vierde plaats, terwijl McLaren een één-twee behaalde met Oscar Piastri voor Norris.
Hoewel Red Bull volhoudt dat de RB21 een stap in de goede richting is, worstelt het team om de 'sweet spot' te vinden met de auto. Verstappen zelf was duidelijk over de problemen voor de Chinese Grand Prix, toen hij grapte dat hij kon winnen ‘als ze allemaal voor me uitvallen’.
"We zijn niet snel genoeg", zei de regerend wereldkampioen Formule 1. "Het is gewoon erg moeilijk om een consistente balans eruit te krijgen, elke ronde, elke bocht eigenlijk." Gevraagd of de onderstuurbalans van de auto is opgelost voor 2025, voegde hij toe: "Dat kan ook beter."
Marko erkent dat de situatie zorgwekkend is. "Max is deze week in de fabriek en we zullen met de engineers bespreken waar volgens hem de zwakke punten zitten", vertelde de Red Bull-adviseur aan Motorsport. "Dan moeten we proberen om het te genezen of de auto zo snel mogelijk te verbeteren. Het verandert met verschillende circuits en met verschillende compounds, maar McLaren is goed op elk circuit en met elke compound."
Teambaas Christian Horner blijft echter optimistisch over de titelkansen. "Je kunt niet zo defaitistisch zijn", vertelde hij aan Sky Sports. "We staan acht punten achter in het rijderskampioenschap na twee races, en er valt nog van alles te halen. En als niets anders je leert dat je zo sterk kunt beginnen als je wilt, het gaat erom hoe je eindigt."
"Max werkt harder dan ik hem ooit heb zien werken. Hij is meer geïntegreerd in de engineeringsgroep dan ik ooit heb gezien. We hebben een redelijke basis. We zaten 0,176 seconden van de pole, en we waren in de tweede stint net zo snel als een McLaren", aldus Horner.
Meer interessante interviews over de Formule 1 op het Youtube kanaal van RaceXpress