DSC: Peter Versluis pakt op de valreep toch zijn overwinning
Uitgegeven door Maurice Hoogers • 25 oktober 2009 17:33
ASSEN - Het gehele seizoen was Peter Versluis snel met zijn Ferrari F430 GT2, maar kwam hij door technische problemen of door pech vaak net niet op de hoogste trede van het podium. Ditmaal lukte hem dat wel, want Versluis scoorde tijdens de SLAM!FM Finaleraces op het TT-circuit van Assen een klinkende overwinning. Tweede werd Cor Euser, die vor de pitstops een fraaie show weggaf met de ETEC-Viper. Derde eindigden Rick Abresch en Francesco Pastorelli in de Porsche 997 GT3 RSR. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Henk Thuis, voor het duo Wijnen/Dubois en Sjaco Griffioen.
Bij de start van de race ging het al fout voor Martin Short. Bij de Mosler van de Engelsman ging in de eerste ronde de aandrijfas kapot, waardoor hij meteen ver terugviel. Cor Euser kon hiervan profiteren en pakte meteen een grote voorsprong ten opzichte van zijn concurrenten.
Peter Versluis en Robert de Graaff hadden wel een wereldstart. Beide coureurs vielen tijdens de zaterdagrace al in de eerste ronde uit en moesten daarom achteraan starten. Beiden gingen ze in de eerste ronde als een warm mes door de boter door het startveld, waardoor ze al als tweede en derde over de finishlijn kwamen.
Robert de Graaff was ontketend en noteerde rondetijden die zelfs sneller waren dan Cor Euser. De Graaff kon dan ook richting de LM600 van Euser kruipen en zette de kersverse kampioen al snel onder druk. De inhaalactie van Robert de Graaff op Euser was vervolgens fraai. Buitenom in de Ramshoek positioneerde De Graaff zich beter voor de GT-bocht waardoor hij de eerste positie van Euser kon overnemen.
Berry van Elk was zich inmiddels aan het herstellen van zijn start. Van Elk was namelijk vast komen te zitten achter Martin Short en was zo tussen een aantal deelnemers terecht gekomen uit de Supersport I-divisie. Het duurde een paar ronden eer Van Elk voorbij was aan deze deelnemers waarna hij een inhaalrace naar voren kon beginnen. Van Elk kwam daarbij eerst Alex van ’t Hoff tegen, maar Van ’t Hoff verremde zich in de eerste bocht waarna Van Elk binnendoor kon steken. Daarna kreeg Van ’t Hoff het aan de stok met zijn teamgenoot Rick Abresch, maar Van ’t Hoff maakte wederom een fout in de eerste bocht waardoor ook Abresch voorbij kon gaan aan de Corvette.
Na de pitstops was Peter Versluis op de eerste positie komen te liggen omdat zijn voorliggers, Cor Euser en equipe De Graaff/Ribbens, door veel resultaatseconden lang stil moesten staan in de pitstraat. Berry van Elk was daardoor op de tweede positie terecht gekomen, maar daar kon de bestuurder van de Mosler MT900R niet lang van genieten. Philippe Ribbens liep met zijn ETEC-Viper namelijk snel in op de Mosler en kon zonder veel moeite voorbij gaan aan Van Elk.
Daarna zette Ribbens koers richting koploper Peter Versluis, ware het niet dat er opnieuw technische problemen opstaken bij de ETEC-Viper. Dit resulteerde erin dat Philippe Ribbens zijn bolide in de pitstraat moest parkeren en op die manier een goede race in rook zag opgaan.
Om de tweede positie ontstond daarna een spannend gevecht tussen Berry van Elk, Francesco Pastorelli en Cor Euser. Van Elk was de eerste die bezweek onder de druk, want in de eerste bocht ging de jonge coureur te snel op het gas waarna hij spinde en zijn bolide in het gras parkeerde. Daarna streden Francesco Pastorelli en Cor Euser om de tweede positie, waarbij Euser verwoede pogingen deed om voorbij te gaan aan Pastorelli.
Pastorelli gaf zich niet zomaar gewonnen en slaagde er lang in om Euser achter zich te houden. Toch vond Euser uiteindelijk een gaatje, waarna hij binnendoor voorbijstak aan de Porsche 997 GT3 RSR van Pastorelli. De overwinning ging uiteindelijk naar Peter Versluis, die ook na de pitstops foutloos reed en ruim voor zijn concurrenten eindigde. Cor Euser bekroonde zijn kampioenschap van dit seizoen met wederom een podium en Rick Abresch en Francesco Pastorelli eindigden hun goede race op de derde positie.
In de Supersport I-divisie was het voor sommige coureurs bij de start billenknijpen. Henk Thuis, Sjaco Griffioen en Pieter Dubois startten door hun goede race op zaterdag namelijk tussen de bolides van de GT-divisie. Henk Thuis kwam de eerste ronde uiteindelijk het beste door maar had wel Pieter Dubois meteen in zijn nek. Ook Sjaco Griffioen kon aansluiten bij de twee koplopers, waarna zich ronden lang een spannend gevecht tussen het drietal ontvouwde.
Achter dit drietal was het stuivertje wisselen tussen Nol Köhler, Erol Ertan en Kees Kreijne, waarbij Ertan en Kreijne extra gebrand waren op een goed resultaat omdat ze beiden nog derde in het kampioenschap konden worden. Kreijne schoot daarbij zelfs rechtdoor in de Ruskenhoek, wat de strijdlust bij het tweetal nog maar eens onderstreepte.
Aan de kop van het veld was Sjaco Griffioen na de pitstops aan de leiding van de race gekomen. René Wijnen volgde op de tweede positie, maar moest al snel toezien dat Henk Thuis hem voorbij stak. Achter dit drietal waren het wederom Kees Kreijne en Erol Ertan die het met elkaar aan de stok hadden. Kreijne was voor Ertan de baan opgekomen maar Ertan stelde snel orde op zaken door voorbij te gaan aan Kreijne.
De kop van het veld veranderde ook nog .Sjaco Griffioen kreeg namelijk een drive-through penalty omdat hij een paar seconden te kort had stilgestaan bij zijn pitstop. Nadat Griffioen zijn drive-through had uitgevoerd kwam hij terug op de derde positie. Henk Thuis kon hierdoor wederom een overwinning aan zijn portfolio toevoegen, René Wijnen en Pieter Dubois eindigden op de tweede positie.
Volledige uitslag van de race