8 Hours of Bahrein - Overwinning voor nummer 8 Toyota van Buemi, Hartley en Hirakawa; WEC wereldtitel voor Toyota
Uitgegeven door Peter Vader • 4 november 2024 09:45
Toyota Gazoo Racing voltooide een spannende comeback om uitdagingen winnend af te sluiten en zijn FIA World Endurance Championship (WEC) titel te behouden toen het seizoen van 2024 dramatisch eindigde in de 8 uur van Bahrein. Vanaf één-twee op de grid, en wetende dat een overwinning de constructeurstitel veilig zou stellen, leidde elke auto op verschillende punten, maar het team ging de laatste fase van de race in met slechts één auto op de baan, die rondreed op tiende plaats na de nodige tegenslagen. Een ongelooflijke teamprestatie en een dominante rijprestatie zorgden ervoor dat Sébastien Buemi door het veld sneed om de race te winnen in de #8-Toyota GR010 HYBRID, die hij deelde met Brendon Hartley en Ryo Hirakawa. Zij stelden daarmee het zesde opeenvolgende constructeurswereldkampioenschap van het Toyota-team veilig, met zes punten voorsprong op Porsche.
De #7-Toyota GR010 HYBRID had de overwinning in het vizier toen hij halverwege de race aan de leiding ging, maar een probleem met de brandstofpomp dwong Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries tot opgave. Daarmee kwam een einde aan de flinterdunne titelkansen van Kobayashi en De Vries, die een overwinning nodig hadden om enige kans te maken op de titel.
De zwart-wit geblokte vlag in Bahrein sloot een seizoen 2024 af met 72 uur racen, in acht ronden op vier continenten in bijna 10 maanden. Het seizoenrecord van Toyota Gazoo Racing staat op vijf podia, waaronder drie overwinningen en twee polepositions, goed voor 190 WK-punten. Na een spannend jaar feliciteert Toyota Gazoo Racing ook de nieuwe wereldkampioenen Kévin Estre, Andre Lotterer en Laurens Vanthoor, en bedankt tevens alle WEC-deelnemers voor hun bijdrage aan een memorabel seizoen.
Een dramatische en uitdagende race was sterk begonnen voor het Toyota-team toen Sébastien Buemi het veld aanvoerde na van pole te zijn vertrokken. Maar na 18 minuten kreeg de hoop een knauw toen Buemi van achteren werd aangereden door een GT-auto en terugviel naar de zevende plaats. Hij herstelde zich, klom op naar de vijfde plaats toen Brendon Hartley het in het tweede uur overnam.
Hartely en Ryo Hirakawa vochten vervolgens tegen de heftige bandenslijtage tijdens hun stints, maar deden een vastberaden poging om hun #8-Toyota in de top zes te houden en nog steeds in de race te blijven. Vroeg in de tweede helft van de race waren er twee safetycar-periodes, die de gaten in het 18-koppige Hypercar-veld dichtten.
Toen de race werd hervat, met nog iets meer dan een uur te gaan, lag Sébastien Buemi op de tiende plaats, maar slechts vijftien seconden achter de leider. Hij begon vervolgens aan een ongelooflijke strijd om de droom van het team om het wereldkampioenschap nieuw leven in te blazen. Heftig aanvallend en door het veld stampend, zag het voltallig aanwezige publiek hem verschillende rivalen inhalen, om daarmee na zijn laatste pitstop op de tweede plaats uit te komen.
Met nog iets meer dan een half uur verwijderd van het seizoenseinde, voltooide Sébastien Buemi een opmerkelijke comeback door de #5-Porsche in te halen in de strijd om de leiding. Hij verwierf al snel daarna een comfortabele voorsprong en bereikte de zwart-wit geblokte finishvlag met 27,539 seconden voorsprong, om daarmee de tweede overwinning van het seizoen te claimen voor de #8-Toyota GR010 HYBRID en de 10e podiumplaats van het team in Bahrein.
Gedurende een groot deel van de race leek de #7-auto de meest waarschijnlijke GR010 HYBRID om mee te dingen naar de overwinning. Mike Conway klom van de vierde plaats aan het einde van de eerste ronde, vervolgens naar de top drie toen Kamui Kobayashi het stuur overnam, voor wat vervolgens een dramatische stint zou worden. Toen de zon in het vierde uur onderging, leidde de gedurfde inhaalactie van Kobayashi ertoe dat hij de tweede plaats veroverde.
De #7-Toyota met onder andere Nyck de Vries werd echter getroffen door een probleem met de brandstofpomp, waardoor de prestaties af en toe afnamen. Coureurs, ingenieurs en monteurs zochten naar een oplossing en leken aanvankelijk succesvol te zijn, toen Kamui Kobayashi de kloof dichtte en Nyck de Vries zelfs de leiding nam na snelle pitstop. Maar het probleem keerde terug en de #7 zakte weg in het veld.
Aangezien het probleem een langdurige reparatie zou vergen, gaf het team prioriteit aan de overwinning en het kampioenschap. Het besloot om de #7 met nog iets meer dan twee uur te gaan aan de kant te zetten, zodat de crew de uitdaging van de #8-Toyota konden ondersteunen, hun solidariteit konden uiten en ervoor konden zorgen dat het veroveren van de wereldtitel een echte teamprestatie was.
Kamui Kobayashi (teamleider en coureur, auto #7): "Allereerst een groot dankjewel voor alle steun die we dit seizoen van over de hele wereld hebben gehad. Het winnen van het wereldkampioenschap voor fabrikanten is een geweldige prestatie en het is het resultaat van een enorme teamprestatie van iedereen, inclusief onze Toyota-collega's en onze partners, die een groot deel uitmaken van dit succes. Dit is het resultaat dat iedereen in het team wilde en ze hebben er alles aan gedaan om het te bereiken. Dus bedankt voor al dat werk. De #8-Toyota verdiende de overwinning vandaag, na een ongelooflijke race. Uiteraard hadden we wat problemen met onze auto en moesten we opgeven. We zullen dat analyseren en streven ernaar om volgend seizoen nog sterker terug te komen."
Mike Conway (coureur, #7-Toyota): "Het was uiteraard een teleurstellende uitkomst voor onze auto. We waren op sommige punten erg sterk en het zag ernaar uit dat we zouden winnen, maar toen kregen we een probleem waardoor we helaas uit de race werden gehaald. Maar auto #8 won tenminste en dat betekent dat we ons doel om het wereldkampioenschap voor fabrikanten te winnen, hebben bereikt. Ik ben erg blij voor het team en voor Toyota, en ik ben ook blij dat auto #8 de race wint met zo'n sterke drive aan het einde. We zullen allemaal genieten van dit moment.”
Sébastien Buemi (coureur, #8-Toyota): “Het is gek om te bedenken dat we de race hebben gewonnen, gezien hoe het op een gegeven moment ging. Tegen alle verwachtingen in, met problemen, straffen en pech, is het een geweldig gevoel voor het team om het wereldkampioenschap te winnen. Dat was ons doel hier en we hebben het bereikt dankzij een briljante inspanning van het team. Toen onze auto op de 10e plek stond, reden we na de pitstops aan de achterkant van het Hypercar-veld en ik dacht dat we klaar waren. Maar mijn teamgenoten hebben het goed gedaan met de oude banden en dat betekende dat ik aan het einde een bandenvoordeel had. Toen het er vandaag op aankwam, hebben we het samen goed gedaan en ik ben zo blij voor het hele team.”
Brendon Hartley (coureur, #8-Toyota): “Ik ben zo blij voor iedereen in het team en bij Toyota. De race verliep in het begin niet zo soepel als had gekund. We hebben de medium banden geprobeerd, maar het werkte niet. Toen reed Séb aan het einde een ongelooflijke stint. Hij was de ster; het was een ongelooflijke rit. Bedankt aan iedereen in het team, bij Toyota en al onze partners. We moesten echt vechten voor deze overwinning en het kampioenschap, dus het betekent veel. Dat onze auto het seizoen afsluit met een overwinning is fantastisch voor de winterstop.”
Ryo Hirakawa (coureur, #8-Toyota): “Wat een dag! Het was een race van ups-and-downs, maar we gaven nooit op en we vochten als één team. We startten vanaf pole, werden toen geraakt door een GT-auto, maar deden toch ons best en zetten alles op alles achter Séb voor een maximale push aan het einde. Met de #8-auto hebben we dit seizoen wat problemen gehad, dus ik ben blij dat ik eindelijk een beetje geluk heb. Het is fantastisch om het seizoen af te sluiten met een overwinning en ik ben het team, maar ook iedereen bij Toyota en al onze partners, zo dankbaar voor hun grote inspanningen om dit fabrikantenkampioenschap te winnen.”
8 Uren van Bahrein – Uitslag:
1e #8 TOYOTA GAZOO Racing 235 ronden
2e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +27,539 seconden
3e #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki) +29,177 seconden
4e #93 Peugeot TotalEnergies (Jensen/Müller/Vergne) + 36,799 seconden
5e #35 Alpine Endurance Team (Chatin/Habsburg/Gounon) +37,404 seconden
6e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Wittmann) +47,916 seconden
DNF #7 TOYOTA GAZOO Racing
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!