8 Hours of Bahrein - Porsche fabriekscoureurs winnen FIA World Endurance Championship
Uitgegeven door Peter Vader • 4 november 2024 14:11
De fabriekscoureurs van Porsche, Kévin Estre, André Lotterer en Laurens Vanthoor, hebben de wereldtitel voor coureurs veiliggesteld tijdens de laatste ronde van het FIA World Endurance Championship WEC van dit seizoen. Tijdens de acht uur durende race in Bahrein passeerde het trio de finishlijn als elfde in hun hybride prototype, genoeg om de titel te claimen. De zusterauto met nummer 5 sloot het seizoen af met een andere podiumplaats op de derde plaats. Porsche pakt de tweede plaats in het fabrikantenkampioenschap. Dit seizoen heeft de sportwagenfabrikant uit Stuttgart 13 titels behaald in de twee beste endurance-series FIA WEC en IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
De grote finale van acht uur op het Bahrain International Circuit ontvouwde zich naarmate de race vorderde in een thriller. Aanvankelijk verloor de Porsche 963 met nummer 6 aanzienlijk terrein na de start, maar daarna zetten Kévin Estre uit Frankrijk, André Lotterer uit Duitsland en de Belg Laurens Vanthoor een indrukwekkende comeback in. Het hybride prototype en zijn identieke 514 kW (699 PS) zusterauto leken soms goed voor een podiumplaats, maar door verschillende straffen verloor de nr. 6-crew het contact met de leiders. Uiteindelijk passeerden Estre, Vanthoor en Lotterer de vlag op de elfde plaats en pakten de trofee voor het wereldkampioenschap voor de coureurs. Hun merkcollega's Matt Campbell, Michael Christensen en Frédéric Makowiecki bereikten het podium op de derde plaats. Nadat ze een tijdje aan de leiding hadden gelegen, werd het trio gehinderd door twee late safetycarfases die hen hun zwaarbevochten voorsprong ontnamen.
"We hadden een megaseizoen en wonnen in het tweede jaar een wereldkampioenschapstitel met de Porsche 963", zegt een opgetogen Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. "Vergeleken met 2023 hebben we op alle vlakken aanzienlijke verbeteringen doorgevoerd - dat is fantastisch! Ik wil mijn grootste complimenten overbrengen aan iedereen die erbij betrokken was. Toch doet het pijn om het fabrikantenkampioenschap op het nippertje te missen. Iedereen die zo dicht bij het winnen van die titel komt, wil hem uiteindelijk claimen. Helaas gaat dat soms zo in de autosport. Maar uiteindelijk wegen onze vreugde en trots over wat we hebben bereikt zwaarder dan alles.”
“De afgelopen twee jaar hebben we hard gewerkt om ons team op te bouwen en te ontwikkelen. Het voelt geweldig om de welverdiende beloning voor dit harde werk te oogsten,” legt Roger Penske, oprichter en voorzitter van de Penske Corporation, uit. “We hebben enorme successen geboekt in IMSA en hebben nu de wereldtitel in het WEC veiliggesteld. Elk lid van het team heeft zijn steentje bijgedragen om dit project tot een succes te maken. Het is een grote eer om met Porsche samen te werken om zo'n succesvol programma te creëren.”
“Gefeliciteerd aan onze coureurswereldkampioenen in de nummer 6 Porsche 963. Dat was ongelooflijk,” zegt Urs Kuratle, directeur Factory Motorsport LMDh. “Al met al was het een fantastisch jaar. We hebben alles gewonnen in de IMSA-serie en nu hebben we onze eerste wereldtitel veiliggesteld met de 963 in het WEC. Helaas hebben we de constructeurstitel net gemist. Tegelijkertijd natuurlijk van harte gefeliciteerd aan mijn collega's van Toyota met het winnen van het wereldkampioenschap - maar volgend jaar is het onze beurt!"
"De race was sensationeel", concludeerde Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. "Het feit dat onze nr. 6-coureurs het wereldkampioenschap wonnen, is een enorm succes voor het team en markeert de eerste wereldtitel voor Porsche Penske Motorsport. Hopelijk volgen er nog veel meer. Helaas hebben we de race vandaag gemist. Onze nummer 5 Porsche hield de leiding over lange stukken. Helaas hebben de late safetycar-inzetten ons voordeel tenietgedaan. We zijn in ieder geval weer op het podium geklommen."
Met 150 punten op hun naam sloten Lotterer, Estre en Vanthoor het seizoen 2024 af als eerste in het coureursklassement. Hun merkcollega's Campbell, Christensen en Makowiecki staan vijfde met 100 punten. In het fabrikantenklassement sloot Porsche het seizoen af als vice-kampioen met 184 punten. De titel ging naar Toyota Gazoo Racing. Het Japanse fabrieksteam behaalde 190 punten.
Op zondag en dinsdag keert de Porsche 963 terug naar het Formule 1-circuit in Bahrein, waar fabriekscoureur Mathieu Jaminet deelneemt aan de officiële rookietest van het FIA WEC. Op dinsdag voert partner Michelin bandentests uit met het hybride prototype.
Porsche-klantenteams pakken titelpoule in FIA WEC
Het Proton Competition-klantenteam presteerde sterk in de beginfase van de race. De Porsche 963 nummer 99 reed vele ronden in de Top-3, maar door straffen werd de auto naar een lager niveau terugverwezen. Uiteindelijk pakte het team de vlag op P13 bij de seizoensfinale. De twee hybride prototypes van Hertz Team Jota finishten de acht uur durende race op posities acht en veertien. Jota's auto nummer 12 had al een vroege titel veiliggesteld in de FIA World Cup voor privé-hypercarteams tijdens de vorige race in Fuji, Japan. Na twee seizoenen met de Porsche 963 te hebben gereden, stapt de volledig Britse crew over naar een andere fabrikant. "De laatste race met de Porsche verliep niet helemaal zoals we hadden gehoopt, maar we zijn er in ieder geval in geslaagd om als tweede te eindigen in de World Cup met onze autonummer 38 - wat betekent dat we de eerste twee plaatsen in deze klassering voor privéteams hebben veiliggesteld. Dat is iets om trots op te zijn,” zei teameigenaar Sam Hignett.
Porsche 911 GT3 R van Manthey EMA eindigt op de vijfde plaats
In de LMGT3-klasse eindigde de Porsche 911 GT3 R van Manthey EMA de seizoensfinale op de vijfde plaats met de coureurs Australiër Yasser Shahin, Richard Lietz en Morris Schuring uit Nederland. De zusterauto van Manthey PureRxcing kwam over de finish op P9. De nummer 92 van het Duitse klantenteam werd gedeeld door de Oostenrijker Klaus Bachler, Joel Sturm en Alex Malykhin. Het team had de Endurance Trophy al veiliggesteld tijdens de voorlaatste race in Fuji (Japan).
“We behaalden een één-twee-resultaat in onze klassering en vierden de klasseoverwinning in Le Mans – veel beter kan het niet. Ik ben enorm onder de indruk van ons team en enorm trots,” legt Niki Raeder, Managing Director van Manthey, uit. “Het kostte veel moeite om na een jaar pauze terug te keren op het WEC-podium. We stapten weer in de schijnwerpers van het wereldkampioenschap en mensen kunnen zien waartoe we in staat zijn. Afgezien van de DTM, die we vorig jaar wonnen, is het WEC de grootste GT3-racescene.”
Opmerkingen van coureurs over de race:
Kévin Estre (Porsche 963 #6): “We zijn wereldkampioenen, we hebben iedereen verslagen. Ik ben meer dan trots om deel uit te maken van dit fantastische team. We hebben een megaseizoen gehad en verdienen de titel. We waren gewoon de sterkste en meest consistente gedurende het jaar. Afgezien van de finale van vandaag hebben we altijd het maximale uit elke race gehaald. Het was niet voor watjes. Maakt niet uit, we zijn kampioenen.”
André Lotterer (Porsche 963 #6): “Het is een geweldig gevoel om wereldkampioen te zijn met Porsche! De racedag was echter echt zwaar voor ons. Maar dat maakt nu niet meer uit – we hebben de wereldtitel binnen! De krachten bundelen met Kévin en Laurens was fantastisch. Onze engineers hebben het hele jaar door fantastisch werk geleverd. Deze sterke samenwerking heeft ons die successen opgeleverd. Dat was mijn laatste race met het Porsche Penske Motorsport-team. We hebben een geweldige tijd gehad; het was erg leuk.”
Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): “Dat was een van de beste dagen van mijn carrière, misschien zelfs van mijn hele leven! De race van vandaag was verschrikkelijk, maar we zijn het over een paar dagen waarschijnlijk vergeten. Ik heb eerder kampioenschappen gewonnen, maar de wereldtitel is een heel ander verhaal. Na de prijsuitreiking ga ik heerlijk eten, veel slapen en tijd doorbrengen met mijn familie. Ik heb geen gekke plannen.”
Frédéric Makowiecki (Porsche 963 #5): “We waren zo dicht bij de overwinning – maar helaas is dichtbij niet genoeg in de autosport. Toch ben ik erg trots op wat we vandaag hebben bereikt. We zijn erin geslaagd om vooraan te vechten in een zeer moeilijke race. Op een bepaalde manier weerspiegelt vandaag het hele seizoen; enorm potentieel, maar uiteindelijk ontbreekt er net een klein beetje.”
Volledige uitslag 8 Hours of Bahrain 2024:
Hypercar-klasse:
1. Buemi/Hartley/Hirakawa (CH/NZL/J), Toyota #8, 235 ronden
2. Pier Guidi/Calado/Giovinazzi /I/UK/I), Ferrari #51, - 27,539 seconden
3. Campbell/Christensen/Makowiecki (AUS/DK/F), Porsche 963 #5, - 29,177 seconden
8. Hanson/Button/Rasmussen (UK/UK/DK), Porsche 963 #38, - 1:00,834 minuten
11. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, - 1:19,711 minuten
13. Andlauer/Jani/Tincknell (F/CH/UK), Porsche 963 #99, - 1 ronde
14. Ilott/Stevens/Nato (UK/UK/F), Porsche 963 #12, - 1 ronde
LMGT3-klasse:
1. Heriau/Mann/Rovera (F/USA/I), Ferrari #55, 214 ronden
2. Van Rompuy/Andrade/Eastwood (B/ANG/IRL), Corvette #81, - 3,022 seconden
3. Koizumi/Baud/Juncadella (J/F/ E), Corvette #82, - 4.879 seconden
5. Lietz/Shahin/Schuring (A/AUS/NL), Porsche 911 GT3 R #91, - 30,654 seconden
9. Bachler/Malykhin/Sturm (A/UK/D), Porsche 911 GT3 R #92, -1:08.767 minuten
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!