LMDh Ontwerp- en technische voorschriften vrijgegeven: solide basis voor de toekomst op lange termijn van de mondiale sportscarraces
Uitgegeven door Peter Vader • 8 mei 2020 11:38
De eerste details van de gezamenlijke ontwerp- en technische voorschriften voor Le Mans Daytona "h" (LMDh), bestemd voor de twee top categorieën van de internationale sportwagenracerij te weten het FIA World Endurance Championship (WEC) en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, werden vorige week vrijgegeven aan geïnteresseerde autofabrikanten en chassisconstructeurs. De uitgebreide en gedetailleerde regelgeving is het resultaat van vele maanden van samenwerking door de technische afdelingen van de Automobile Club de l'Ouest (ACO) en de International Motor Sports Association (IMSA), samen met meer dan een dozijn autofabrikanten en de vier genomineerde chassisconstructeurs (Dallara, Ligier, Multimatic en Oreca).
In vervolg op de gezamenlijke persconferentie in januari tijdens het weekend van de Daytona International Speedway, zijn nu ook de ontwerp- en technische voorschriften bekend gemaakt. Het is een volledige, gedetailleerde en openbare presentatie van de technische voorschriften, die oorspronkelijk bedoeld was om te worden vrijgegeven in maart in Sebring, maar die werd uitgesteld als gevolg van de Covid-19 pandemie. In de tussentijd werd de presentatie vorige week gecommuniceerd aan geïnteresseerde autofabrikanten en chassis constructeurs met behulp van een WebEx remote group presentatie voor de softwaretechnologie.
Een samenvatting en globale beschrijving van het LMDh-platform betreft met de volgende punten:
LMDh is een gemeenschappelijke auto gemaakt door ACO-IMSA en in staat om te racen in zowel WEC en IMSA.
LMDh op basis van een kosten-gelimiteerde auto en zal dezelfde constructie hebben (constructie = complete auto zonder carrosserie, motor, hybride) als de volgende generatie van Le Mans Prototype 2 (LMP2). Alleen mainstream autofabrikanten (geassocieerd met één van de vier chassisconstructeurs) kunnen een LMDh-auto homologeren.
De auto's zullen moeten voldoen aan:
- een merk van een autofabrikant;
- een speciaal ontworpen, gestileerde carrosserie;
- een motor van een bestaand merk;
- een gemeenschappelijk hybride systeem met achterwielaandrijving;
- een minimale homologatieperiode van vijf (5) jaar.
De basis van de gemeenschappelijke regels voor de nieuwe LMDh-categorie bestaat uit de volgende punten:
- Minimaal autogewicht bij 1030 kg.
- Maximaal 500 kW gecombineerd vermogen (som van het vermogen van de
verbrandingsmotor (ICE) en het hybride systeem).
- Eén carrosseriepakket met identieke aerodynamische prestaties.
- Eén leverancier van de banden (d.w.z. Michelin).
Global BOP om de algehele prestaties van de LMDh en LMH-auto’s te
harmoniseren.
IMSA Chairman Jim France en ACO President Pierre Fillon presenteerden in Daytona de nieuwe endurance raceserie LMDh
Het is de bedoeling dat de categorie auto’s uit het WEC, dat de 24 uur van Le Mans-evenement als hoeksteen op zijn kalender heeft, zal integreren met de Daytona-auto’s van de IMSA-serie, omdat convergentie leidt tot vergelijkbare auto prestaties en dus de parameters voor de technische regels van beide series zijn gewaarborgd.
Ondertussen zal IMSA, met de Rolex 24 At Daytona als zijn belangrijkste evenement, LMDh-auto's verwelkomen in zijn kampioenschap, terwijl het openstaat voor LMH-deelname van mainstream autofabrikanten zodra de prestaties op IMSA-circuits verder kunnen worden gevalideerd. De introductie van LMDh raceauto's blijft gericht op het raceseizoen 2022 voor zowel de ACO als IMSA. Het is echter duidelijk dat deze tijdlijn in samenwerking met de autofabrikanten, chassisconstructeurs en belangrijke leveranciers verder moet worden gevalideerd in het licht van de Covid19-pandemie, om te bepalen of een vertraagde introductie noodzakelijk wordt.
De definitieve reglementen worden naar verwachting op of voor de 24 uur van Le Mans in september 2020 worden vrijgegeven.
Pierre Fillon, voorzitter van de ACO: "Na officieel te zijn gelanceerd in Daytona in januari, is de belangrijkste taak voor de ACO-IMSA nu het invoeren van de convergentie, een heel belangrijke fase in de uitvoering ervan. We onthullen de fundamentele technische details van deze nieuwe LMDh categorie die dezelfde auto zal laten zien die gaat racen in het FIA World Endurance Championship en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. De droom van veel fabrikanten komt eindelijk uit. Le Mans Daytona h en Le Mans Hypercar zullen de topcategorie van endurance racen belichamen. Met de komst van de LMDh is dit moment een historisch en beslissend moment voor de toekomst van onze endurance racecategorie."
Ed Bennett, CEO van IMSA: "We hebben een andere belangrijke mijlpaal bereikt met de release van onze ontwerptechnische voorschriften voor LMDh. Er is nog meer werk te doen, maar de positieve geest van samenwerking tussen de ACO en IMSA, evenals tussen met onze vier constructeurs en vele geïnteresseerde fabrikanten, is fantastisch en echt ongekend. Deze regelgeving is een routekaart voor fabrikanten en constructeurs om te beginnen aan het ontwerpproces voor nieuwe LMDh raceauto's, die een revolutie in de top categorie van het sportwagenracen over de hele wereld."
Gérard Neveu, CEO van het FIA World Endurance Championship: "Sinds de coronaviruspandemie is de manier waarop in de toekomst aan autosport zal worden gedacht, ongetwijfeld aangetast. Onze strategie voor LMDh is om te proberen het beste antwoord te vinden op de technische- en concurrerende wensen van fabrikanten, en hen de grootste wereldwijde zichtbaarheid voor hun merken te bieden. De topcategorie van de endurancecompetitie zal nu ook leiden tot lagere kosten en goed presterende auto's, die voldoen aan de behoeften van onze twee kampioenschappen."
John Doonan, IMSA President: "Zoals deze technische voorschriften zullen getuigen, is LMDh een logische en passende volgende stap op de succesvolle Daytona Prototype internationale (DPi) dat vervolgens overgegaan is in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. De LMDh behoudt vele attributen die hebben geleid tot het succes van DPi, maar de toevoeging van relevante technologieën en de convergentie van de regelgeving met de ACO, opent de deur voor meer fabrikanten om deel te nemen in de toekomst. We konden niet trotser zijn op de instrumentele rol die ons IMSA technisch team heeft gespeeld, naast hun collega's bij de ACO, om deze regelgeving te ontwikkelen en af te leveren."