Nieuwe LMDh-klasse was de doodsteek voor de Aston Martin Valkyrie: "Veel goedkoper om te kopen en te laten rijden"
Uitgegeven door Wim Boekel • 27 februari 2020 14:40
De introductie van de nieuwe LMDh klasse door de ACO en de IMSA heeft ervoor gezorgd dat de financiële condities van de plannen om de Aston Martin Valkyrie in te zetten in de Le Mans Hypercarklasse, werden geschaad. Het zorgde ervoor dat het ontwikkelingswerk van de door Multimatic ontworpen en gebouwde auto, een paar weken terug werd stopgezet, zo vertelt Aston Martin Racing-president David King.
“We waren vorig jaar volledig toegewijd om de Valkyrie naar het WEC te brengen”, zegt King tegen de aanwezige media op de Circuit of the Americas. “Het is iets groots en bijzonders voor een sportwagenproducent om zich aan zo’n groot autosportprogramma te binden. Het vergt een hele grote investering en er zijn altijd elementen van risico aanwezig. Natuurlijk moesten we daarom vorig jaar toestemming van de directie krijgen. De instemming van de directie is gebaseerd op aannames dat meer sportwagenmerken naar de Hypercarklasse zouden komen en de klasse daarmee zou gaan floreren. Misschien niet in jaar één, maar in jaar twee zouden we een gouden tijdperk zien van top-end sportscar enduranceracen.”
Vervolgens legt de Brit uit, hoe het besluit van Aston Martin om de stekker eruit te trekken, tot stand kwam. “Wat we zagen was dat sinds we onze deelname bekend maakten, er geen nieuwe inschrijvingen kwamen. De toewijding van andere fabrikanten - waar we allemaal op hoopten – in de richting van de hypercars was er niet”, zegt King. “Ik denk dat het betekende dat de ACO en WEC een pragmatische kijk naar wat back-up opties hadden. Het IMSA-ding bubbelt al een tijdje en het kwam tot een punt dat ze in Daytona de intentie uitspraken voor een IMSA-convergentie met de LMDh-auto’s en dat veranderde de zaken voor ons. We denken dat de markt voor klantenraceauto’s, voor ons beschadigd werd, omdat een racende Valkyrie een dure auto is. Het voertuig komt van een straatauto die al drie miljoen euro kost. Als je het enige privéteam bent en Valkyries klaarmaakt om Le Mans te winnen en ook in het WEC te winnen, dan ga je vele miljoenen besteden om die twee auto’s te kopen en om ze op de baan in te zetten. Het wordt dan een erg duur programma om ze te laten rijden.”
“Nu zijn deze privéteams wel in staat om, gebaseerd op wat we denken dat andere concurrenten toe in staat zijn, om met een premium LMDh-auto te komen die veel goedkoper is om te kopen en om ermee te laten rijden. We denken dat er geen klantenmarkt is, zoals die er oorspronkelijk wel leek te zijn. We weten dat nog niet zeker en we hebben wat tijd nodig om dat te evalueren. Maar met de veranderde condities op basis waarvan we het project goedgekeurd hebben, moeten we een pauze inlassen en besluiten of we ermee doorgaan. Of kijken naar de LMDh, of blijven we bij de GT’s. Ik weet niet wat de uitkomst gaat zijn.”
Volgens de motorsportdirecteur van het Britse merk heeft de komst van Lawrence Stroll niet te maken met het besluit het Valkyrie-project op een hold te zetten. Net zo zeer als de reden is dat Aston Martin een lastig financieel jaar heeft gekend. “Ik begrijp de teleurstelling die het veroorzaakt heeft in de sport, maar er zit echt niets meer achter”, aldus King. De Brit bevestigt wel dat Aston Martin bij de volgende bijeenkomsten gaat zijn van de IMSA-ACO, maar dat er nog geen deadline is voor een eventuele herstart van het Valkyrie-programma.