Kostenbesparing en flexibiliteit is key: de nieuwe FIA WRC-regels 2027 krijgen de steun van de teambazen
Uitgegeven door Peter Vader • 29 december 2024 10:01
De nieuwe technische regels voor het FIA World Rally Championship (WRC) die vanaf 2027 van kracht worden, hebben de volledige steun gekregen van de belangrijke teambazen, wat een nieuw hoofdstuk van innovatie en groei voor de rallysport inluidt. De bijgewerkte regelgeving, dat op 11 december door de World Motor Sport Council is goedgekeurd, introduceert aanzienlijke kostenbesparingen voor fabrikanten en meer flexibiliteit in het ontwerp van carrosserieën. Deze wijzigingen zijn bedoeld om een breder scala aan productieautovormen en op maat gemaakte ontwerpen aan te trekken, waardoor de aantrekkingskracht van de sport wordt vergroot. Het plan, dat is gebaseerd op een regelgevingscyclus van tien jaar, biedt fabrikanten en teams een stabiel platform om langetermijninvesteringen te doen en duurzame groei te stimuleren. De regels zijn het resultaat van uitgebreide samenwerking binnen de WRC Technical Working Group en de WRC Commission, die vertegenwoordigers van de FIA, WRC Promoter, huidige Rally1-fabrikanten en vertegenwoordigers van de fabrikanten samenbrengt.
De nieuwe technische regels voor het FIA World Rally Championship (WRC) die vanaf 2027 van kracht worden, hebben de volledige steun gekregen van de belangrijke teambazen (Foto: FIA WRC)
Hyundai Motorsport
De president en teamleider van Hyundai Motorsport, Cyril Abiteboul, verwelkomde de langetermijnstrategie en de focus op duurzaamheid: "Het is altijd positief voor fabrikanten om een langetermijnplan voor de kampioenschappen te hebben dat we kunnen beoordelen en volledig kunnen verbeteren", zei de voormalig Renault F1-teambaas. "We verwelkomen de belangrijke inspanningen die zijn geleverd om de kosten te verlagen, aangezien de sport zijn fabrikantenbasis moet stabiliseren en ontwikkelen. We kijken er ook naar uit om de waarde van de sport te ontwikkelen door spectaculaire auto's te laten zien in opwindende rallyformaten om de fanbase te vergroten."
M-Sport Ford
Voor de Managing Director van M-Sport Ford, Malcolm Wilson, vertegenwoordigen de regels een stap in de richting van meer inclusiviteit en betaalbaarheid: "Ik denk dat deze regels de juiste weg zijn voor het WRC. We hebben nieuwe deelnemers nodig, meer teams en coureurs die op topniveau strijden, en deze regels voor 2027 zullen dit aanmoedigen. Het stelt ons in staat om meer jonge coureurs een kans te geven, wat essentieel is voor het succes van de sport op de lange termijn, en het is ook erg belangrijk dat we het WRC betaalbaarder maken, zodat teams naast fabrikanten kunnen strijden."
Toyota GAZOO Racing
Teambaas van Toyota GAZOO Racing en voormalig WRC-coureur Jari-Matti Latvala benadrukte de collaboratieve aard van het proces en voegde toe: "We hebben hard gewerkt met de FIA om zoveel mogelijk bij te dragen aan de regelgeving van 2027. We geloven dat de belangrijkste hoofdlijnen van de conceptregelgeving goed geformuleerd zijn en de juiste kant op gaan. We geloven nog steeds dat er belangrijk werk moet worden verricht om enkele details te finaliseren en te verbeteren, maar in dit stadium is dat volkomen normaal."
Met deze aanpassing van de regels gaat het FIA WRC-kampioenschap een veelbelovende toekomst tegemoet, omdat de deelname van nog meer merken en teams zal leiden tot een nog grotere publieksinteresse.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van Auto- en Motorsport, Rallysport, Dakar en Karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!