Nieuwe 2027-regels bieden een duidelijke routekaart voor een goedkopere FIA WRC met meer deelnemers
Uitgegeven door Peter Vader • 14 december 2024 22:10
De WRC-promotor verwelkomde de aankondiging van de nieuwe technische regels voor het FIA World Rally Championship vanaf 2027, die een duidelijke routekaart bieden voor het hoogtepunt van de rallysport. De bijgewerkte technische regels, die op 11 december door de World Motor Sport Council zijn goedgekeurd, zorgen voor een aanzienlijke kostenverlaging voor fabrikanten en meer flexibiliteit rondom carrosserieën, waardoor de sport openstaat voor een bredere verscheidenheid aan productievormen en op maat gemaakte ontwerpen. De regels voor 2027 worden ondersteund door een geplande cyclus van tien jaar, die een stabiel platform biedt voor fabrikanten en teams om te investeren om de sport te laten groeien.
De nieuwe regels zijn een gezamenlijke inspanning van verschillende belanghebbenden via de WRC Technical Working Group en vervolgens de WRC Commission, die vertegenwoordigers van de FIA, WRC Promoter plus huidige Rally1-fabrikanten en een vertegenwoordiger van de teams omvat. "Door samen te werken met de FIA en andere belanghebbenden heeft de WRC Promoter een actieve bijdrage geleverd aan het proces dat leidde tot deze nieuwe technische voorschriften voor 2027", aldus Peter Thul, Senior Director of Sport van de WRC Promoter. "De aanzienlijke kostenverlaging is een belangrijke stap om de huidige fabrikanten in het kampioenschap te houden en nieuwe fabrikanten en merken aan te moedigen zich bij de WRC aan te sluiten. We danken alle betrokkenen van de FIA WRC Technical Working Group en geloven dat er nu een duidelijke visie voor de toekomst is."
Flexibiliteit staat centraal in de technische toekomst van de WRC. Nu de auto-industrie diverser en dynamischer is dan ooit, is het veiligheidscelconcept van de huidige generatie Rally1-auto's verfijnd tot een gemeenschappelijk ontwerp dat de complexiteit en kosten zal verminderen. Hierdoor kan carrosserie van bijna elke geschaalde productieauto op de veiligheidskooi worden gemonteerd, wat betekent dat hatchbacks mogelijk kunnen concurreren met sedans, SUV's en er is zelfs de mogelijkheid dat op maat gemaakte rallyconceptontwerpen vanaf 2027 op het podium verschijnen.
Kostenbeheersing is door WRC-belanghebbenden geïdentificeerd als één van de belangrijkste beperkende factoren voor deelname aan het hoogste niveau van de categorie, en daarom worden de kosten voor 2027 gemaximeerd op € 345.000 voor een basisauto en € 385.000 inclusief de grind- en asfaltrallykits, rijklaar om de strijd aan te gaan. Dit vertegenwoordigt een kostenreductie van meer dan 50 procent in vergelijking met de huidige formule. Deze kostenbesparingen worden bereikt door middel van componentkostenspecificaties in plaats van financiële voorschriften. Er zullen ook besparingen zijn in de technische ontwerpen van bepaalde componenten, waardoor ze duurzamer worden tijdens een rally. Naast het verlagen van de kosten van de auto's zelf, worden de bedrijfskosten voor teams verlaagd door het beperken van personeel, het verlagen van logistieke transportkosten, het vergroten van het gebruik van lokale infrastructuur en het vergroten van de dataconnectiviteit om off-site engineering te ondersteunen.
De nieuwe regelgeving zorgt er ook voor dat het WRC een pionier zal blijven in innovatieve autosport, wat wordt geïllustreerd door zijn baanbrekende aanpak van duurzame brandstof in 2022. De regelgeving van 2027 is ontworpen om verschillende aandrijflijntechnologieën te accommoderen, waaronder duurzaam aangedreven verbrandingsmotoren, hybride systemen en volledig elektrische oplossingen. Hoewel de initiële focus ligt op deelnemers die in 2027 duurzaam aangedreven verbrandingsmotoren gebruiken, biedt het raamwerk de mogelijkheid voor potentiële diversificatie naar hybride of volledig elektrische technologieën in een later stadium, afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen.
Dit is een weerspiegeling van het huidige autolandschap, met een overvloed aan verschillende configuraties die voorzien in verschillende situaties in verschillende markten. Door open te blijven voor al deze opties en tegelijkertijd ecologische duurzaamheid centraal te stellen, zal het WRC een pionier blijven voor technologie. Er zullen bepalingen in de regelgeving zijn voor de implementatie van een koppelmeter voor fabrikanteninschrijvingen, om de ontwikkeling van motoren te beperken en de prestaties tussen de verschillende aandrijflijnopties te synchroniseren naarmate ze zich ontwikkelen.
"De regelgeving die we vandaag hebben goedgekeurd, is van cruciaal belang voor de groei op lange termijn van het FIA World Rally Championship", zei FIA-president Mohammed Ben Sulayem afgelopen woensdag tijdens de aankondiging in Kigali, Rwanda.
"De regelgeving die we vandaag hebben goedgekeurd, is van cruciaal belang voor de groei op lange termijn van het FIA World Rally Championship", zei FIA-president Mohammed Ben Sulayem afgelopen woensdag tijdens de aankondiging in Kigali, Rwanda. "Slechts een jaar geleden zagen we dat er behoefte was bij de rallybelanghebbenden om samen te komen en een meer gecoördineerde manier van werken te beginnen. Dat we deze regelgeving voor 2027 nu hebben gepubliceerd, onderstreept dat het werk dat we hebben gedaan een succes is geweest."
De gedachten van president Ben Sulayem en Peter Thul werden nog eens onderstreept door de FIA-president van de WRC-commissie, Pernilla Solberg: "Ik wil alle commissieleden en de WRC Technical Working Group bedanken voor de aanzienlijke hoeveelheid werk die ons tot dit stadium heeft gebracht. We hebben een aantal duidelijke doelen gesteld op basis van wat de deelnemers, organisatoren en fans ons vertelden, en dit heeft geresulteerd in een reeks regels die de kosten enorm zullen verlagen en de WRC tegelijkertijd de flexibiliteit zullen geven om relevant te blijven, ongeacht het veranderende autolandschap. We hebben nog wat werk te doen, maar ik kijk echt uit naar deze toekomst." Hoopgevende woorden en een uitstekend uitgewerkt actieplan om het FIA WRC-kampioenschap op een goedkopere wijze te laten voortbestaan, waardoor er bovendien meer fabrikanten en teams worden aangemoedigd om deel te gaan nemen.
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!