Formule 1

SPECIAL - Audi gaat vanaf 2026 deelnemen in de F1, maar wie wordt de partner in het prestigieuze project?

Uitgegeven door Peter Vader • 27 augustus 2022 18:52

Audi kondigde vrijdag zijn toetreding tot de Formule 1 aan als motorenleverancier vanaf 2026, maar ze zullen naar alle waarschijnlijkheid niet hun eigen weg gaan als een elfde team. In plaats daarvan hebben ze het project van vele kanten geanalyseerd en talloze contacten in de paddock gemaakt, waarbij Sauber uit de bus komt als voor de hand liggende keuze. Naar eigen zeggen heeft de Duitse fabrikant van premium automobielen, onderdeel van de Volkswagen Group, "interessante discussies met verschillende teams" gehad. Dat is natuurlijk geen verrassing, aangezien je zou verwachten dat elk team wel zaken wil doen met Audi, nu ze hun deelname wereldkundig hebben gemaakt.

Welcome to F1 Audi, but go big or go home foto 1

Paul Velasco van Inside Line schrijft in een bericht van GrandPrix247 dat als hij Mercedes, Ferrari of Red Bull Racing was, hij een nep team zou opzetten om kennis te nemen van alle plannen van Audi. Iedereen is nieuwsgierig naar de aanpak en visie van Audi, maar niemand heeft nog een overeenkomst getekend met de Duitse premium autofabrikant. Paul Velasco vindt dat op zijn minst een beetje vreemde situatie: wel aankondigen dat je gaat deelnemen, maar nog geen partner te bekennen… Het doet bij de autosportjournalist de vraag rijzen of Audi wel zo gewild is? Hij stelt bovendien dat de bekendmaking van afgelopen vrijdag eigenlijk niets nieuws is, wat we nu weten wisten we al maanden voor de persconferentie. Als je voor de bekendmaking een week, een maand of nog langer had gewacht en je kon melden dat er ook een partnerschap is overeengekomen, dan zou dat voor het publiek geen verschil hebben gemaakt. Maar desalniettemin, na een lange periode van geruchten en speculaties dat Audi een entree ging maken in de F1, kwam er afgelopen vrijdag tijdens de eerste dag van het Belgische Grand Prix-weekend 2022 een persconferentie om het nieuws te bevestigen. Hierbij waren aanwezig Markus Duesmann, voorzitter van de raad van bestuur AUDI AG, Oliver Hoffmann, lid van de raad voor technische ontwikkeling, vergezeld door F1 Chief Stefano Domenicali en Mohammed Ben Sulayem, president van de FIA.

Welcome to F1 Audi, but go big or go home foto 2

Kortom: Audi zit vanaf 2026 in de F1 als motorleverancier. Nu is het een kwestie van zoeken naar een geschikte partner, een bestaand of een geheel nieuw team voor hun PU's (Power Units, red.). Sauber lijkt op dit moment de beste optie, omdat McLaren-Audi al snel niet haalbaar bleek. Bij Aston Martin, Mercedes, Ferrari, Red Bull en Alpine maakt Audi natuurlijk geen kans, dus blijft AlphaTauri over. Die is gerelateerd aan Red Bull, dus kun je hen waarschijnlijk ook van het lijstje schrappen. Dat geldt ook voor Haas, want die beschikken over een Ferrari krachtbron en hebben zelfs hun eigen testfaciliteit in Maranello. Dus zij lijken ook geen geschikte kandidaat, hoewel je het met Haas maar nooit weet. Het blijft een bijzondere eend in de bijt. Wie dan? Williams? Teambaas Jost Capito komt voort uit de Volkswagen Group, dus er is een connectie…

Welcome to F1 Audi, but go big or go home foto 3

Maar zeg-nou-zelf, zou een grote fabrikant als Audi een partnerschap willen aangaan met een B-team uit de Formule 1? Die teams hebben een veel geringere publiciteitswaarde op basis van de te verwachten resultaten. Bovendien bevestigde Volkswagen Group-CEO Duesmann dat het F1-project geen winst hoeft te maken binnen de groep, wat suggereert dat het om een grootscheepse marketingexercitie (reclamecampagne) gaat. Dus gaat er naar alle waarschijnlijkheid ook geen Sauber-Audi, Williams-Audi of Haas-Audi komen, Maar wie dan wel?

Welcome to F1 Audi, but go big or go home foto 4 Andretti

De bestaande teams vallen dus in principe af, maar iedereen weet dat er nog een nieuweling aan de Formule 1-horizon gloort. Juist, Andretti! Voor Andretti zou Audi een uitstekende partner kunnen zijn, tenslotte willen de oud F1-wereldkampioen Mario en zijn gerenommeerde zoon Michael graag gaan deelnemen in de F1. Een initiatief dat bovendien gesteund wordt door de organisatie achter de F1, omdat er in Amerika steeds meer interesse in de F1 komt. We hebben al Amerikaanse GP’s, alleen Amerikaanse coureurs en teams ontbreken nog. Een kwestie van tijd zou je zeggen, en 2026 is tenslotte nog een paar jaar weg. Dus Andretti-Audi als elfde team op de grid, zou best wel eens een kans van slagen kunnen hebben. Mede omdat Audi wil groeien op de Amerikaanse personenwagenmarkt en de Andretti-organisatie zich opmaakt voor de toekomst met een ultramodern hoofdkantoor, zoals RaceXpress deze week al belichtte.

Welcome to F1 Audi, but go big or go home foto 5

De beslissingen zullen waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten, achter de schermen wordt er vast volop onderhandeld en komt er een definitief besluit. Zelfs een Audi F1-team zonder een partner, dus een geheel eigen team, behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Vanaf 2026 moet het voor elkaar zijn, we hebben dus nog even. Met de titelsponsoring van Alfa-Romeo die eind 2023 hun samenwerking met Sauber beëindigt, zal het Audi-huwelijk binnenkort wel eens kunnen worden aangekondigd. En omdat Andretti-Audi ook een serieuze optie is, kunnen er ook wel eens twee teams met een Audi-krachtbron gaan rondrijden. Ook niet verkeerd. Autosportjournalist Paul Velasco besluit zijn weerspiegeling daarom terecht met: “Welcome to F1 Audi, but go big or go home!”



Eerdere berichten over Audi, Porsche of de VAG Group naar de Formule 1:

17 mei 2022: SPECIAL - De F1 speelt altijd 'hard to get' maar een Andretti Audi F1 team is een serieuze optie + VIDEO

4 augustus 2022: GERUCHTEN - De VW-Group op volle kracht vooruit in de F1: Porsche met Red Bull, Audi met Alpha Tauri als Lamborghini

31 maart 2022: BREAKING - Geeft Volkswagen volgende week groen licht voor Formule 1 met Audi en Porsche?

25 oktober 2021: GERUCHT: Bild beweert: Audi naar Williams, Porsche naar McLaren"

29 juni 2021: Belangrijke vergadering in Spielberg over de 2025-motorvoorschriften; de Audi en Porsche-chefs zijn erbij!

1 juni 2021: SPECIAL - Red Bull geeft je vleugels? Christian Horner over de motorplannen voor 2022 + FOTO'S

4 mei 2021: Helmut Marko erkent dat de Mercedes-motorsituatie ‘gespannen’ is; Christian Horner: "Bemoei je met je eigen zaken"

20 maart 2021: Red Bull ligt op schema met eigen motorenproject, maar heeft ook gesprekken met Volkswagen gevoerd

9 maart 2021: Red-Bull houdt zich op de vlakte over een toekomst met de VAG Groep

7 maart 2021: SPECIAL – Keert Porsche na bijna 65 jaar terug in de Formule 1... + FOTO’S

7 maart 2021: VAG Groep overweegt de stap naar de Formule 1; wordt het Audi, Porsche of toch maar weer niet...

4 maart 2021: Kan Max Verstappen toch een Honda terugkrijgen in zijn Red Bull? Een duidelijke belofte gemaakt dat zij…

8 februari 2021: Audi overweegt een overstap naar de Formule 1 met Red Bull

Audi_vorsprung_durch_technik

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS