SPECIAL - Red Bull geeft je vleugels? Christian Horner over de motorplannen voor 2022 + FOTO'S
Uitgegeven door Peter Vader • 1 juni 2021 17:10
Toen Honda aangaf dat het de F1 zou verlaten stond Red Bull voor een keuze. En wat hebben ze toen uiteraard gedaan? De motorrechten gekocht en natuurlijk een aandrijflijnbedrijf opgezet. Christian Horner is een lastige klant. Dat zegt het zelf. "We zijn veeleisend", geeft de Red Bull Formule 1-teambaas met een stalen glimlach toe. "We betalen onze rekeningen op tijd, we eisen het beste en dat is soms ongemakkelijk." Alles bij elkaar is het maar goed dat het op één na snelste team op de F1-grid, volgend jaar niet zal betalen voor de standaard hybride krachtbronnen van de bittere rivaal Mercedes-AMG. En al helemaal niet van Renault, waarmee Red-Bull in 2018 een zeer broos partnerschap had. Nadat Honda aan het einde van dit seizoen de stekker uit zijn fabrieksinzet trok (de derde keer in de afgelopen 30 jaar dat ze zich terugtrokken), had Horner iets nodig achter in zijn auto’s. Ferrari was blijkbaar uitgesloten, dus er bleef maar één optie over… Dat vereiste eerst een diepe zucht, daarna een Oostenrijkse berg euro's.
Wie is Christian Horner?
De uit Midlands geboren Horner leidt sinds 2005 het Red Bull-team. Horner runde het familiebedrijf Arden, dat een paar F3000-titels won. Dit was voordat hij door Red Bull werd gerekruteerd voor zijn eerste F1-seizoen in 2005. Horner’s eerste grote prestatie bij Red Bull was het binnenhalen van het designgenie Adrian Newey afkomstig van McLaren. Newey geniet van de afleiding van niet-F1-projecten, echter is de kans groot dat zijn motivatie weer terugkomt door een volledig geïntegreerd chassis-aandrijflijnteam te leiden.
Is Max Verstappen hiermee binnen te houden?
Renault maakte overwinningen mogelijk, maar het voelde allemaal erg onrechtvaardig. Na Renault en Honda rees de vraag rees of de nieuwe power unit-divisie voldoende zijn om Max Verstappen bij Red Bull te houden, zodat zijn overstap naar Mercedes kan worden voorkomen? Red Bull heeft daarvoor nu een ‘campus’ van 460.000 vierkante meter in Buckinghamshire. Red Bull Powertrains is uit pure noodzaak bedacht. Horner en de raadselachtige Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz hadden geen andere keuze dan de grootste F1-verbintenis van de energiedrankgigant aan te gaan, sinds het in 2004 het weerbarstige Jaguar-team kocht. Zijn volwaardige en onafhankelijke power unit-divisie zal vanaf 2022 zowel bij Red Bull Racing als bij zusterteam Scuderia AlphaTauri voor de krachtbron zorgen. Maar deze moderne tijd zorgt voor ontmoediging bij Red Bull, gezien de macht van Mercedes-AMG High Performance Powertrains, die het hybride tijdperk domineren sinds het begin in 2014. Tegelijkertijd is het misschien wel de beste zet die Red Bull ooit heeft gemaakt.
"Zoals u zegt, hebben de omstandigheden de overhand gehad waarbij we gedwongen werden terug te gaan naar een wereld van motoren van klanten, dit was mogelijk omdat we de afgelopen jaren een goede relatie met Honda hebben gehad", zegt Horner er over. “Na te hebben geproefd hoe dat partnerschap met de fabrikant aanvoelt en waartoe het in staat is, kwam er een vraag naar boven: gaan we terug naar de rol van een klant en het compromis wat daarbij hoort, of grijpen we deze kans om de krachtbron volledig te integreren in een technisch team gevestigd in Milton Keynes. Red Bull zou dan het enige team buiten Ferrari worden dat alles onder één dak heeft. “Het was een geweldige beslissing om ervoor te gaan en past volledig bij Red Bull."
“Alles onder één dak”
De alles-onder-een-daklijn is een nieuwe mantra voor Horner, hoewel zowel Mercedes als Alpine (née Renault) ook profiteren van chassis- en motorintegratie. Zoals Horner benadrukt is het verschil dat Mercedes-AMG HPP is gevestigd in Brixworth, Northampton terwijl het raceteam 44 km verderop in Brackley ligt en de motorenfabriek van Renault Sport zich bevindt in Viry-Châtillon, net buiten Parijs. En dat terwijl het raceteam zich aan de andere kant van het Kanaal in Enstone, Oxfordshire, bevindt.
Net als Ferrari in Maranello zullen de chassis- en motorafdelingen van Red Bull op één campus bestaan. "We zitten volop in de bouwfase", legt Horner uit. "We passen één van de units aan die we hebben op het 30 hectare grote terrein in Milton Keynes. Eind april volgend jaar zouden we in bedrijf moeten zijn en operationeel moeten zijn. Het is een enorme onderneming, maar ik denk dat we die tijdschema's zullen halen. "
Met de steun van Honda
Tot die tijd zal Honda's racedivisie, gevestigd op een aparte locatie in Milton Keynes, tijdens een overgangsperiode de behoeften van Red Bull faciliteren. De terugtrekking van het Japanse bedrijf, dat streeft naar een koolstofneutraliteitsdoelstelling in 2050, zal veel minder abrupt zijn dan de laatste F1-bom die het in 2008 liet vallen. Dit was enigszins ironisch aangezien het ging om zijn fabrieksteam. Dit team veranderde in Brawn GP en won sensationeel beide wereldtitels. Dit werd gerealiseerd met een Mercedes-klantenkrachtbron in het enige seizoen van zijn bestaan, voordat het werd gekocht door… Mercedes!
Destijds heeft Honda een oorlogsbuit van £ 100 miljoen nagelaten, om Ross Brawn een kans om te vechten voor de hoogste eer te geven in 2009. Deze keer zal Honda’s erfenis aan Red Bull worden nagelaten, om een krachtige race winnende entiteit te worden in het hybride tijdperk. Red Bull zal in ieder geval goed bewapend zijn als het deze stap zet in de duistere rijken van het maken van motoren. En…, de voorschriften vallen ook hun kant op.
"Fundamenteel aan onze beslissing was een bevriezing van de huidige krachtbron. Dit hebben we in februari bereikt met de steun van de FIA", legt Horner uit. “Dat geeft ons een zachtere landing. Daarnaast is Honda buitengewoon behulpzaam geweest, doordat we hun intellectuele eigendom in de toekomst kunnen gebruiken. Daarna bouwen we natuurlijk aan een team dat zich sterk richt op de nieuwe motorvoorschriften voor 2025 of 2026. We hebben ons daarom ook gericht op het aantrekken van een groep mensen met veel talent, die het project aankunnen."
Geen kortetermijnoplossing
Dit is waar de toewijding en de intriges ècht liggen. Dit is geen oplossing voor de korte termijn: een dergelijk investeringsniveau, benadrukt Horner, betekent dat het bedrijf zich volledig inzet voor het bouwen, leveren en onderhouden van een geheel nieuwe F1-motor tot rond het midden van het decennium. Deze F1-motor zal tot de topklasse behoren.
Horner's Mercedes-tijdgenoot, Toto Wolff, zou het stroperij kunnen noemen. Eerst werd aangekondigd dat Ben Hodgkinson Brixworth weggaat om technisch directeur te worden bij Red Bull Powertrains. Kort daarna volgde het nieuws dat vijf hogere Mercedes-medewerkers ook naar de andere kant van de M1 zullen gaan. Maar het is een groot compliment dat zo'n talent de zekerheid van een grote autofabrikant verlaat, voor een startup gerund door de producent van een suikerhoudende drank ... "Als je het zo zegt, heel erg bedankt!" antwoordt Christian Horner. "Je klinkt als Lewis Hamilton" - verwijzend naar een harde opmerking die de raceridder vele jaren geleden maakte, toen Red Bull vier opeenvolgende wereldtitels won met Sebastian Vettel.
Sprong in het diepe
"Het is een spannende sprong in het diepe", vervolgt Horner. “Ik denk dat mensen hebben gezien hoe en wat Red Bull heeft gedaan in de autosport en de toewijding die het heeft. Het is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, ongeveer 30 mijl van Brixworth. Ze hoeven daarom niet te verhuizen of hun kinderen van school te halen. Het is een mooie kans om vanaf het begin bij iets betrokken te zijn.
De jaarlijkse F1-uitgaven zijn verlaagd door het opleggen van een nieuw kostenplafond wat gunstig is voor Red-Bull. Vanaf dit jaar zijn F1-teams beperkt tot $ 145 miljoen (£ 103 miljoen) per seizoen aan bedrijfskosten, met een schaal die ervoor zorgt dat de kosten voor elk van de volgende twee seizoenen met $ 5 miljoen (£ 3,5 miljoen) zal worden verlaagd. De aanzienlijke opstartkosten van de Red Bull Powertrains-divisie zijn niet inbegrepen in dit limiet. Horner is echter wel verheugd dat er vooruitgang wordt geboekt op het gebied van een afzonderlijke beperking op de motoruitgaven die momenteel niet is gelimiteerd.
"Het is duidelijk dat we een paar dure jaren zullen hebben als we ons voorbereiden. Gelukkig worden er zeer realistische budgetlimieten voor de aandrijflijn besproken die de komende jaren geïntroduceerd zullen worden", zegt hij. "We hebben het over ongeveer 50 miljoen (£ 43 miljoen) aan onderzoek en ontwikkeling. Plotseling is dit volledig haalbaar door de budgetten."
Samenwerken met elke OEM?!
Horner heeft de motorregels van 2025/26 hard nodig, wil Red Bull enige kans maken om Mercedes te verslaan. "Ik wil een 5,0-liter V12 met een schreeuwend hoog toerental", grapt hij, "maar ik denk niet dat we die gaan halen. Het zal een evolutie zijn van de bestaande regelgeving. We worden niet gedicteerd door de OEM's dat het dit of dat moet zijn; we willen doen wat goed is voor de sport. We zouden graag alle milieu- en efficiëntievakjes aanvinken, dus ik neem aan dat het een afgeleide is van wat we momenteel hebben. "
Er werd onder meer door Toto Wolff al gesuggereerd dat de Volkswagen Groep de plannen van Red Bull scherp in de gaten aan het houden is. Red Bull-Porsche, iemand? "We staan open voor samenwerking met elke OEM of technische entiteit", antwoord Horner. Maar zou en moet Porsche een badgedeal accepteren met een in het VK gevestigde onafhankelijke leverancier van aandrijflijnen? Dat is precies wat er op tafel ligt benadrukt Horner. "We willen heel graag dat de motor volledig in de chassiskant van het bedrijf wordt geïntegreerd, vandaar deze investering", benadrukt hij. "Het zou heel fijn zijn bij onze entiteit te blijven in plaats van iets anders te doen."
De F1 wordt veel te lang beheerst door de koopkracht van de fabrikant. Het kostenplafond zou dat moeten helpen aanpakken en zou in theorie de oude Indië-geest van Grand Prix Racing kunnen doen herleven. De aandrijflijnafdeling vergroot mogelijk ook de invloed van Red Bull. "Voor ons vult het echt een gat dat altijd al ontbrak en dat was onze achilleshiel tot Honda erbij kwam. Vooral dat we geen controle hadden over ons eigen lot", zegt Horner. "We zijn enorm nuttig voor de F1-commerciële rechtenhouder Liberty Media en F1, omdat we ons zouden kunnen voorbereiden om andere teams te bevoorraden. Aangezien fabrikanten de neiging hebben om te komen en te gaan, is het aantrekkelijk voor Liberty om een onafhankelijke motorbouwer als Red Bull Powertrains te hebben."
Geen bedrijf dat meer is toegewijd aan de F1-sport
Misschien ook voor een fabrikant of persoon die een bewezen essentiële F1-team wil kopen. Dit natuurlijk in geval dat Mateschitz ooit zijn teams zou willen verkopen. "Red Bull heeft twee Grand Prix-teams en een circuit (in Spielberg, Oostenrijk) en is betrokken bij alle juniorcategorieën en alle belangrijke vormen van auto- en motorsport over de hele wereld", legt Horner uit. "Ik denk niet dat er een bedrijf is dat zich meer heeft toegewijd aan de sport, inclusief OEM's, dan Red Bull."
Wat betreft zijn eigen inzet zit het helemaal goed. Op 47-jarige leeftijd heeft Horner veel tijd om meer te bereiken, met of zonder Red Bull. Hij heeft het team sinds 2005 goed leidinggegeven. "Ik geniet van de uitdaging en ben volledig gemotiveerd", benadrukt hij. “Het is spannend om zo'n nieuwe entiteit te starten. Voor mij is F1 een mensensport en het gaat erom de juiste mensen binnen te halen om een team te creëren. Zoals we hebben gedaan aan de chassiskant. Nu is de uitdaging om het ook aan de kant van de aandrijflijn te doen. De echte Red Bull-manier is de grootste motivatie halen uit iets doen waarvan je te horen hebt gekregen dat je het niet kunt. "
Maar weet hij zeker dat Red Bull niet te veel hooi op de vork neemt? "We hebben een competitieve motor nodig en dit is de beste manier", zegt hij. "Mercedes en Renault wilde niet leveren dus we hadden niet veel keuze. We moeten ermee doorgaan en ervoor zorgen dat Toto die beslissing betreurt. Misschien heeft hij op een dag een motor van ons nodig!”
Wat zou Red Bull nog meer kunnen doen?
De Formule 1 blijft de focus, maar Red Bull aast op de kans om zijn reikwijdte te vergroten. Na de voltooiing van het Aston Martin Valkyrie-project heeft Red Bull Advanced Technologies - in wezen de chassisafdeling - zich al toegewijd aan een nieuwe samenwerking met sportautospecialist Oreca, om een prototype van een chassis te ontwikkelen voor een waterstof aangedreven klasse op Le Mans in 2024. Het is niet moeilijk om voor te stellen dat Red Bull Powertrains ooit zijn eigen voortstuwing voor dat chassis zal ontwikkelen. Het antwoord van F1-teambaas Christian Horner op die vraag biedt een ander fascinerend scenario. "Dit project opent allerlei mogelijkheden voor ons en als we ooit zouden streven naar een grote ontwikkeling van een auto onder onze eigen naam, dan hebben we zowel chassis- als motormogelijkheden", zegt hij in een bericht van Autocar.co.uk. Een hypercar met het volledige Red Bull-merk voor op de weg en op het circuit? We hebben in ieder geval een leuk idee!
Andere leveranciers van Formule 1-motoren door de decennia heen:
Coventry Climax: deze fabrikant van brandbluspompen en vorkheftrucks dreef de meeste Grand Prix-winnaars in de jaren zestig aan. Het behaalde F1-titels met Jack Brabham en Cooper (1959 en 1960), daarna Jim Clark en Lotus (1963 en 1965).
Weslake: In 1966 gaf Dan Gurney deze in Sussex gevestigde cilinderkopspecialist de opdracht om een nieuwe 3.0-liter V12-motor te bouwen, om zijn prachtige Eagle Grand Prix-auto aan te drijven. De Weslake-motor scoorde een enkele maar memorabele overwinning tijdens de Belgische GP van 1967.
Techniques d'Avant Garde: McLaren's Ron Dennis overtuigde TAG-baas Mansour Ojjeh ervan om een turbomotor te financieren om zijn stroomtekort op te lossen. Drie titels volgden voor Niki Lauda (1984) en Alain Prost (1985 en 1986). De TAG V6 was een vermomde Porsche.
Yamaha: Yamaha, het best bekend om zijn muziekinstrumenten en motoren, had het eind jaren tachtig en negentig moeilijk in de F1. Damon Hill was één ronde verwijderd van het winnen van de Hongaarse GP van 1997, alleen kreeg zijn Arrows-Yamaha een hydraulische storing.
Het Mugen-verhaal:
Red Bull zal niet het eerste particuliere bedrijf zijn dat Honda-motoren in de Formule 1 laat draaien. Het Japanse raceteam en tuner Mugen had een achtjarige periode als F1-leverancier en won drie races. Toen Honda in 1991 op zoek was naar iemand om zijn tweederangs V10's voor Tyrrell voor te bereiden, was Mugen de logische keuze. Dit was zo logisch, aangezien het in 1973 werd opgericht door Hirotoshi Honda, de zoon van de oprichter van Honda. Het jaar daarop werd Footwork geleverd met nu Mugen-badged V10's. Honda stopte eind 1992 met F1, maar Mugen ging door. Na een periode bij Lotus schakelde het in 1995 over naar Ligier. Hierdoor reed Olivier Panis het jaar daarop zijn wereldschokkende overwinning in Monaco. In 1998 verhuisde het naar Jordan en behaalde een verbluffende overwinning met Damon Hill, en vervolgens won Heinz-Harald Frentzen twee races in 1999. Honda keerde in 2000 terug naar de F1 met BAR. Mugen hielp Honda toen met de voorbereiding van de terugkeer. Mugen leverde nog een laatste jaar motoren aan Jordan, voordat het team overstapte op 100 procent Honda-motoren.
Eerdere berichten over Red Bull Powertrains en de komst van Porsche, Audi of de VAG Group naar de Formule 1:
20 maart 2021: Red Bull ligt op schema met eigen motorenproject, maar heeft ook gesprekken met Volkswagen gevoerd
9 maart 2021: Red-Bull houdt zich op de vlakte over een toekomst met de VAG Groep
7 maart 2021: SPECIAL – Keert Porsche na bijna 65 jaar terug in de Formule 1... + FOTO’S
7 maart 2021: VAG Groep overweegt de stap naar de Formule 1; wordt het Audi, Porsche of toch maar weer niet...
4 maart 2021: Kan Max Verstappen toch een Honda terugkrijgen in zijn Red Bull? Een duidelijke belofte gemaakt dat zij…
8 februari 2021: Audi overweegt een overstap naar de Formule 1 met Red Bull
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!