Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S - Toyota introduceert deels geüpgradede 3.0-Supra en speciale editie Supra “A90 Final Edition"

Uitgegeven door Peter Vader • 28 november 2024 22:35

Toyota Gazoo Racing (TGR) heeft donderdag een gedeeltelijk geüpgraded model van de Supra (3,0 liter) en de speciale editie Supra “A90 Final Edition” aangekondigd. Het speciale editie model staat gepland voor wereldwijde release met een gelimiteerde oplage van 300 eenheden. De geplande regio's voor introductie en geplande verkooplanceringstijden worden hierna toegelicht. Sinds de eerste generatie (*1) in 1978 heeft de Toyota Supra legioenen fans gekregen onder andere vanwege zijn trouw behouden voorin geplaatste motor, achterwielaandrijving en aangedreven door een zescilinder-in-lijn motor(*2). Naast dat de Supra heeft deelgenomen aan de Super GT en talloze andere soorten motorsportevenementen, heeft de op de Supra gebaseerde, race-specifieke GR Supra GT4, klanten in staat gesteld om te genieten van het rijden in verschillende races over de hele wereld.

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 1

In 2019, gedreven door de sterke wens van voorzitter Akio Toyoda, ook bekend als Master Driver Morizo, kwam de Supra na 17 jaar afwezigheid terug. Voorzitter Toyoda zei bij de onthulling: "Vroeger heb ik talloze uren in een oude Supra op de Nürburgring doorgebracht om een master driver te worden. Supra is als een oude vriend die een speciale plek in mijn hart heeft. Terwijl andere fabrikanten hun prachtige nieuwe prototypes die ze gingen introduceren op de proef stelden, reed ik in een oude Supra die niet meer in productie was. Dus hoewel Toyota geen plannen had om een nieuwe Supra te maken, wilde ik het net als veel andere ‘diehard’ Supra-fans over de hele wereld in het geheim laten gebeuren. De nieuwe GR Supra is geboren door tests op de Nürburgring en ik kan eerlijk zeggen dat het een auto is die leuk is om te rijden en beter is dan ooit." De huidige Supra is sinds zijn introductie blijven evolueren, met gedeeltelijk geüpgradede modellen die in 2020 en 2022 zijn uitgebracht.

De nieuwste gedeeltelijk geüpgradede Supra streeft ernaar een meer geïntegreerde rijervaring te bieden voor onbeperkt rijplezier, niet alleen op stadsstraten, maar ook op bochtige wegen en circuits. De auto beschikt over verbeterde remprestaties voor veiligheid en beveiliging, een carrosserie, ophanging en chassis met een hogere stijfheid, geoptimaliseerde afstelling en verbeterde aerodynamische prestaties.

Om daarnaast zijn dank uit te drukken aan fans van het huidige model Supra over de hele wereld voor hun steun en voor het feit dat het model favoriet is bij talloze teams in verschillende divisies van de autosport zoals GT-races, driftwedstrijden en NASCAR, heeft Toyota Gazoo Racing de gelimiteerde speciale editie Supra "A90 Final Edition" gecreëerd als hoogtepunt van het huidige model. Deze speciale editie Supra beschikt over tal van geüpgradede rij gerelateerde elementen, zoals een verhoogd motorvermogen en koppel, versterkte remmen en carrosseriestijfheid en een KW-ophangingssysteem, een favoriet zijn bij raceauto's, en het gebruik van banden met veel grip. Het resultaat is een speciaal, ultiem high-performance, high-spec model dat optimaal is afgestemd op de natuurlijke evolutie van de Supra.

Hoewel de productie van de huidige Supra gepland staat om te eindigen met de Supra "A90 Final Edition" als hoogtepunt van het model, zal Toyota Gazoo Racing de Supra blijven perfectioneren door middel van autosportactiviteiten.

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 2

■ Details van de gedeeltelijk geüpgradede Supra (3,0 liter):

1. Aandrijflijn

In lijn met een nieuwe chassisinstelling is de actieve differentieelcontrole geoptimaliseerd om onderstuur tijdens het nemen van bochten te verminderen en de handling te verbeteren.

2. Remmen

De remprestaties zijn versterkt door Brembo-schijfremmen met een grotere diameter vooraan te gebruiken.

3. Carrosserie en ophanging

De kenmerken van de situatiegevoelige elektronisch gestuurde schokdempers zijn herzien en de voorste stabilisator is versterkt om de rijprestaties te verbeteren.
De voorste en achterste stabilisatoren gebruiken beugels van versterkt aluminium. Het gebruik van versterkte rubberen bussen voor de voorste draagarmen en versterkte rubberen bevestigingen voor het achterste subframe verhoogt het gevoel van integratie van ophanging en carrosserie, waardoor weginformatie beter wordt overgebracht en er een nauwkeurigere besturing ontstaat.
De achterste ondervloerbeugelstructuur is versterkt om de stijfheid van de carrosserie te vergroten en het gevoel van directheid en grip te verbeteren, evenals voor een betere bestuurbaarheid.
In lijn met andere evolutionaire veranderingen is de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) geoptimaliseerd om een directer stuurgevoel en verbeterde controleprestaties te leveren.
De camberhoek van de voor- en achterwielen is herzien om de grip te vergroten voor een betere stabiliteit in bochten.

4. Banden en wielen

Matzwarte wielen dragen bij aan de algehele gedurfde styling.

5. Exterieur

Een ducktail-carbonvezel achterspoiler bundelt de krachten met toegevoegde voorste wielkastflappen en hogere voorste bandenspats voor een geoptimaliseerde aerodynamische balans en neerwaartse kracht voor en achter, wat het wegcontact en de besturing verbetert.

6. Interieur

De bestuurdersstoel is bekleed met "GR"-geborduurd Alcantara®*3 en echt leer. Een ring en de stiksels op de schakelpook (in voertuigen met zes versnellingen en handgeschakelde transmissie) en de veiligheidsgordels zijn in het rood uitgevoerd om de sportiviteit van het interieur te accentueren.

Toyota geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 3

■ Schets van de speciale editie Supra "A90 Final Edition"

1. Aandrijflijn

Het inlaatluchtpad is herzien en er is een lage-terugslag-katalysator toegepast om drukverlies te verminderen. De motorregeling is dienovereenkomstig geoptimaliseerd, waardoor het vermogen is verhoogd van 285 kW (387 PS) naar 320 kW (435 PS) en het koppel van 500 N・m (51,0 kgf/m) naar 570 N・m (58,1 kgf/m) voor een betere acceleratie en respons.

Er is een keerplaat toegevoegd aan het motoroliecarter om ongelijkmatige olieverdeling te voorkomen bij hoge g-krachten die gepaard gaan met verbeterde bochtprestaties.
De koelprestaties zijn verbeterd in lijn met de verbeterde motorprestaties door de radiatorkoelventilator te versterken, een subradiator toe te voegen en de koelribben van de differentieeldeksel te vergroten.

In lijn met een nieuwe chassisinstelling is de actieve differentieelregeling geoptimaliseerd om onderstuur tijdens het bochtenwerk te verminderen en de handling te verbeteren.
Er is een Akrapovič titanium demper toegepast, wat resulteert in een krachtig motorgeluid.

Toyota geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 4

2. Remmen

Vooraan verbeteren 19-inch Brembo-remmen met hoge μ (wrijvingscoëfficiënt) remblokken de remprestaties, terwijl geboorde zwevende schijven aan de voor- en achterkant zorgen voor uitstekende remkracht, zelfs bij sportief rijden.
Roestvrijstalen gaasremleidingen worden gebruikt om drukverlies door uitzetting van de slang tijdens het remmen te verminderen, waardoor de prestaties van het versterkte remsysteem worden gemaximaliseerd.

3. Carrosserie en ophanging

De KW-ophanging met instelbare demping, die dezelfde is als die van de GR Supra GT4, beschikt over 16 rebound-fasen en 12 compressiefasen voor het accommoderen van verschillende rijomstandigheden, en de voorste en achterste stabilisatoren zijn versterkt om de grensverleggende prestaties te verbeteren.

Versterkte rubberen bussen voor de voorste onderste armen, kussenkogelgewrichten op de voorste draagarmen en dezelfde stijve aluminium bevestiging voor het achterste subframe als op de GR Supra GT4 verbeteren het gevoel van integratie van ophanging en carrosserie, waardoor weginformatie beter wordt overgebracht en er wordt bijgedragen aan een nauwkeurige besturing.

Een versterkte voorste kuipbeugel en toegevoegde voorste ondervloerbeugel worden gecombineerd met een versterkte achterste ondervloerbeugelstructuur en een versterkte bagagebalk in het interieur om de stijfheid van de carrosserie te vergroten, het gevoel van directheid en grip te verbeteren en de bestuurbaarheid te verbeteren.

In lijn met de evolutionaire veranderingen van het model is de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) geoptimaliseerd om een directer stuurgevoel en verbeterde besturingsprestaties te leveren.
De camberhoek van de voor- en achterwielen is herzien om de grip te vergroten voor verbeterde stabiliteit in bochten.

Toyota geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 5

4. Banden en wielen

De geadopteerde Michelin Pilot Sport Cup 2 high-grip banden zijn 10% breder dan de banden op de conventionele Supra, wat de stabiliteit in bochten en de grensverleggende prestaties verder verbetert.
De lichtgewicht 19-inch voorwielen en 20-inch achterwielen zijn gegraveerd met het TGR-logo.

5. Exterieur

Aerodynamische prestaties werden toevertrouwd aan GR Supra GT4 ontwikkelingsleider TOYOTA GAZOO Racing Europe, die zijn knowhow die was opgebouwd door deelname aan motorsporten toepaste en zijn eigen windtunneltestfaciliteit gebruikte voor herhaalde tests.

Een frontspoiler van koolstofvezel, frontcanards en voorste middenklep werken samen met een achtervleugel van koolstofvezel met zwanenhals die doet denken aan die op de GR Supra GT4 om de aerodynamische balans, downforce en weerstand voor en achter te optimaliseren, wat het wegcontact en de handlingprestaties verbetert.
Een extra koolstofvezel motorkapkanaal heeft een verwijderbaar binnenkanaal voor verbeterde koelprestaties wanneer verwijderd.

6. Interieur

“RECARO Podium CF” koolstofvezel volledige kuipstoelen met Alcantara®-beklede zitkussens houden het lichaam stevig vast om nauwkeurig rijden te ondersteunen, zelfs wanneer de bestuurder wordt blootgesteld aan g-krachten die kunnen toenemen door verbeterde rijprestaties. Ook is de bestuurdersstoel in het rood uitgevoerd om het op de bestuurder gerichte ontwerp van de cockpit te accentueren.
Het stuurwiel, de deurbekleding, de kniepad van de middenconsole, de middenarmsteun, de versnellingspookhoes en het middelste gedeelte van het instrumentenpaneel zijn bekleed met Alcantara®.
Ook versterken rode veiligheidsgordels en exclusieve koolstofvezel instaplijsten de exclusiviteit van dit model in beperkte oplage.

*1 Debuteerde in 1978 in Noord-Amerika als de Celica Supra en in Japan als de Celica XX; de eerste generatie Supra voor de Japanse markt (gelanceerd in 1986) was elders de derde generatie Supra.

*2 De huidige Supra is ook leverbaar met een viercilinder-in-lijnmotor.

*3 Alcantara® is een geregistreerd handelsmerk van Alcantara S.p.A.

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 6

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 7

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 8

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 9

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 10

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 11

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 12

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 13

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 14

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 15

Toyota Gazoo Racing geüpgradede 3.0-Supra en Supra “A90 Final Edition” Foto 16



Toyota Gazoo Racing logo


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS