6 Hours of Jeddah - BMW M Team WRT gekroond tot teamkampioen na turbulente finale met ups en downs
Uitgegeven door Peter Vader • 3 december 2024 10:01
JEDDAH - De seizoensfinale van de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS was niet voor watjes. In de 6 uur durende Endurance Cup-race in Jeddah (KSA) miste BMW M Team WRT ternauwernood het podium met beide BMW M4 GT3's. De #32-auto passeerde de finishlijn onder de schijnwerpers op de vierde plaats, op de voet gevolgd door de #46 op de vijfde plaats. In het teamkampioenschap wordt BMW M Team WRT gekroond tot kampioen! In de Bronze Cup behaalde het team een podiumplaats met de #30 BMW M4 GT3, waarmee ze de tweede plaats behaalden na sterke comebacks na een uitdagende kwalificatiesessie.
Sheldon van der Linde (RSA), Dries Vanthoor (BEL) en Charles Weerts (BEL) moesten zich vanaf de 24e plaats op de grid een weg naar voren vechten in de #32 BMW M4 GT3. Dankzij een perfecte strategie reed de auto op de derde plaats met nog 20 minuten te gaan. De finish was echter zeer turbulent na een herstart na een safetycarperiode. In de strijd om het podium kwam er puin voor de radiator terecht en Vanthoor viel uiteindelijk terug. In het coureursklassement van de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS eindigden Vanthoor en Weerts het seizoen op de tweede plaats, slechts 2,5 punten achter de leiders.
In de #46 BMW M4 GT3 startten Maxime Martin (BEL), Valentino Rossi (ITA) en Raffaele Marciello (SUI) vanaf de 23e plaats en namen, dankzij een slimme strategie van BMW M Team WRT, zelfs even de leiding in de race. Vanaf daar waren ze in de mix voor podiumplaatsen en eindigden ze uiteindelijk op de vijfde plaats na een dramatische slotfase.
De ROWE Racing #998 BMW M4 GT3, die zich als beste van de BMW's had gekwalificeerd met een 11e plaats, presteerde ook goed in de race. Het trio Augusto Farfus (BRA), Max Hesse (GER) en Dan Harper (GBR) zaten in een sterke positie totdat Harper zwaar van achteren werd geraakt tijdens ‘Full Course Yellow’-periode. Hoewel Harper erin slaagde de BMW M4 GT3, in de kleurstelling van BMW M Motorsport-partner MultiBank Group, terug naar de pits te brengen, betekende een schade aan het chassis een bitter, voortijdig einde van hun race.
In het coureursklassement van de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS eindigden Vanthoor en Weerts het gecombineerde sprint- en enduranceseizoen op de tweede plaats, slechts 2,5 punten achter de leiders. De beslissing over de teamtitel laat nog even op zich wachten, aangezien de resultaten van een eerdere race nog niet officieel zijn bevestigd.
In de Bronze Cup maakten Jens Klingmann (GER), Ahmad Al Harthy (OMA) en Sam De Haan (GBR) ook een comeback in de #30 BMW M4 GT3, startend vanaf de achtste plaats en eindigend als tweede op het podium na zes spannende uren racen. Helaas viel de Paradine Competition #991 BMW M4 GT3 van Century Motorsport al na één uur uit vanwege een technisch defect terwijl hij werd bestuurd door Toby Sowery (GBR). Sowery en zijn teamgenoten Jake Dennis en Darren Leung (beide GBR) kwalificeerden zich als derde in de Bronze-categorie. Leung, Harper en Paradine Competition hadden eerder de coureurs- en teamtitels in de Bronze-categorie gewonnen tijdens de sprintfinale in Barcelona (ESP).
Citaten na de seizoensfinale in Jeddah:
Andreas Roos, hoofd van BMW M Motorsport: “We hadden allemaal een spectaculaire seizoensfinale verwacht in Jeddah – en dat is precies wat we kregen. Onze felicitaties voor het BMW M Team WRT, dat na een lang seizoen bovenaan het algemene teamklassement van de GT World Challenge Europe staat. Tijdens de training en kwalificatie hadden onze BMW M4 GT3's het wat moeilijk op het krappe stratencircuit, maar het racetempo was wederom erg hoog. Voeg daar de juiste strategische beslissingen aan toe in een race met meerdere gele en safetycar-periodes. Een podium in de Pro-klasse was welverdiend geweest, maar in de laatste fase werden de posities opnieuw verdeeld. Met autonummer 32 stonden we op een veilige podiumpositie en waren we dus op weg naar de titel. Maar toen kwam er helaas puin voor de radiator en verloren we posities in de eerste ronden na de safetycar. Ik ben ervan overtuigd dat de #998 van ROWE Racing ook in de race was geweest voor het podium, als hij niet door eigen schuld vroegtijdig was uitgevallen. Dat is racen, maar ik denk dat iedereen trots kan zijn op wat ze hebben gedaan. Gefeliciteerd aan de bemanning van de #30-auto voor nog een bronzen podiumplaats na hun fantastische algehele overwinning in Monza. Ik wil alle teams en coureurs bedanken voor hun harde werk en toewijding dit seizoen.”
Vincent Vosse, Team Principal BMW M Team WRT: “Zoals we zeggen, een moeilijke om te verteren. De laatste 20 minuten waren een beetje gek. We vochten voor P2, wat ons de Overall Drivers en Endurance Teams-kampioenschappen opleverde, bovenop de Overall Teams-titel. Uiteindelijk moesten we door rommel in de radiator vaart minderen. We verloren drie posities en twee titels. Hoe dan ook, we eindigen als tweede in het Overall Drivers-kampioenschap, 2,5 punten achter Maro Engel en Lucas Auer. Gefeliciteerd aan hen. Uiteindelijk zijn we nog steeds Overall (Sprint en Endurance) Teams-kampioenen, wat een geweldige beloning is! Het was een zwaar seizoen, maar wel een goed. We hebben wat ups en downs gehad, maar we zullen de uitzonderlijke overwinning van auto met nummer 30 in Monza, niet vergeten. Het was een speciaal en ongelooflijk seizoen met een 1-2 finish. Dit is wat ik zal onthouden van het Endurance Championship!”
Hans-Peter Naundorf, Team Principal ROWE Racing: “Het is enigszins symbolisch dat dit seizoen zo eindigt. Het begon perfect met de overwinning in Le Castellet, maar daarna hadden we veel pech met uitvalbeurten, bandenpech, onvermijdelijke contacten en ongelukken. De prestaties waren er altijd en we konden vooraan vechten, maar zulke dingen heb je niet in de hand. Het is zwaar voor het team; je voelt je machteloos. Ook al doe je het goed, de resultaten ontbreken. Het team heeft veel moeten doorstaan, maar het feit dat we toch elke keer weer hebben gepresteerd en tot de allerlaatste race van het seizoen opnieuw voor de titel hebben gevochten, laat zien hoe sterk ons team is.”
Charles Weerts (#32 BMW M4 GT3, BMW M Team WRT, 4e plaats): “Het was mijn eerste keer in Jeddah, net als voor iedereen hier. Het was een vrij bewogen weekend. We misten wat tempo tijdens de verschillende trainingssessies en in de kwalificatie. We hebben een goede stap gezet voor de race, we hadden een geweldige auto. Het was fijn om erin te rijden! We hebben goede gevechten geleverd en we hadden een kans op het podium. Het is jammer dat we het in de laatste momenten verloren, maar dat hoort bij racen. Soms gaat het je kant op, soms niet. Over het algemeen kunnen we zeggen dat het een goede race was waarin we opnieuw het potentieel van de BMW M4 GT3 lieten zien en waarin we 20 posities hebben gewonnen. Het is een goede manier om het seizoen af te sluiten, ook al denk ik dat een podiumplaats verdiend zou zijn geweest.”
Valentino Rossi (#46 BMW M4 GT3, BMW M Team WRT, 5e plaats): “Het was een hele goede race voor ons, want we startten vanaf P23 en konden aan het einde in de top vijf eindigen en we vochten tot de laatste ronde om het podium. Ik denk dat we dit weekend heel goed hebben gewerkt en dat we ons hebben kunnen verbeteren. Van het seizoen in het algemeen had ik meer verwacht, vooral omdat onze line-up geweldig is met Raffaele Marciello en Maxime Martin. Ik denk dat we vaak een goede snelheid hadden, maar dat we een beetje pech hadden. We hebben goede races gereden, we hebben gewonnen en we hebben een paar podiumplaatsen behaald. We hebben geen podiumplaats kunnen behalen in een endurancerace, dat was wèl ons doel. Maar uiteindelijk was het een goed seizoen.”
Jens Klingmann (#30 OQ by Oman Racing BMW M4 GT3, BMW M Team WRT, 2e plaats Bronze Cup): “Ik ben blij dat we de auto op P2 hebben gebracht. Het is erg moeilijk om op dit circuit te rijden omdat de muren geen ruimte laten voor fouten. Dit was een enorme uitdaging. We kregen een straf voor track limits, wat erg belangrijk is op dit circuit, maar we zijn daar goed van teruggekomen. Dat was de sleutel tot deze race en we eindigden op de hoogste positie die we konden nastreven. Ik denk dat P1 nooit binnen ons bereik lag. De winnaars waren in Jeddah gewoon te sterk, dus we hebben ons resultaat gemaximaliseerd. Het was erg leuk en we genieten ervan om op het podium te staan op zo'n moeilijk stratencircuit. In dit seizoen hadden we ups en downs. Hoe langer het seizoen duurde, hoe beter we werden. Het hoogtepunt was de algehele overwinning in Monza die niemand ons kan afpakken en die voor het eerst in de geschiedenis was. Het was een goed seizoen in een zeer concurrerend GT3-kampioenschap, dus ik ben nog steeds erg trots. Dank aan het hele team voor de steun en inzet. Het was puur genieten.”
Dan Harper(#998 BMW M4 GT3, ROWE Racing, DNF): “Na een moeilijk weekend tot aan de kwalificatie waren we blij met P11 in de kwalificatie. Augusto deed het geweldig in het begin, want het is hier duidelijk zo spannend. Er kan veel gebeuren. Hij bleef ‘clean’ en won een paar posities. Het was perfect. Helaas kreeg ik toen ik in de auto stapte al snel een ‘Full Course Yellow’. Ik was net in het ritme aan het komen. Toen ik van bocht drie naar vier kwam, remde de auto voor me voor de aftelling, dus ik remde ook op hetzelfde punt als hij. Maar toen werd ik van achteren geraakt. Ik ben nog nooit zo hard geraakt in mijn leven, dus het deed in het begin wel pijn, maar gelukkig gaat het nu goed met me. Maar de auto kon niet verder, de ophanging was kapot. Het is gewoon jammer voor iedereen. Het is duidelijk dat het nog een lange weg is om hier te komen. En het is een coole race, dus het is jammer dat het voor ons vroegtijdig is afgelopen.”
Toby Sowery (#991 BMW M4 GT3, Paradine Competition by Century Motorsport, DNF): "Ik denk dat het een lastig circuit is voor iedereen en veel coureurs hadden hier nog nooit gereden, dus het was een leercurve. Al met al hadden de BMW's hier in het weekend een sterk pakket en dat is in de race goed gebleken. Ik denk dat één ronde in het voordeel was van andere auto's, maar qua racetempo waren wij de auto om te verslaan. Het is jammer, want we zagen er supersterk uit. Maar dat is racen!"
Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!