Ginetta keert terug in de LMP3: "De vooruitgang van de nieuwe auto is fantastisch!"
Uitgegeven door Wim Boekel • 5 december 2024 13:00
Ginetta keert terug in het prototype racen. Het Britse merk gaat samen met DKR Engineering rijden in de LMP3 van de European Le Mans Series en de Michelin Le Mans Cup. Hiervoor gaat het team de Ginetta LT-P3 Evo LMP3 inzetten.
Foto: Ginetta
Het automerk is geen onbekende in het prototype racen. Zo won het met de eerste generatie van de LMP3 de 2015 ELMS en won Ginetta maar liefst vijf races. In 2020 kwam er een derde evolutie van de auto. Deze auto werd voornamelijk door klantenteams ingezet. Dit jaar heeft het Ginetta een uitgebreid testprogramma afgewerkt met haar partner CMR. Hierbij nam Nico Prost verscheidene malen plaats in de auto.
Daarmee heeft Ginetta de juiste engineering richting gevonden voor de nieuwe auto, die voorzien is van een op een Toyota twin-turbo V6 gebaseerde motor van Oreca. De nieuwe auto heeft een verbeterde aerodynamica, koeling en aangepaste geometrie aan de achterkant van de auto. Daarnaast is het gewicht teruggebracht.
“Ginetta is verheugd om samen te werken met DKR Engineering en om de gloednieuwe Ginetta G61-LT-P3 Evo LMP3 in 2025 uit te brengen in de European Le Mans Series en Michelin Le Mans Cup”, zegt Mike Simpson, directeur van Ginetta Motorsport. “Het succes van het team in de LMP3-competitie spreekt voor zich en we zijn verheugd dat ze hebben besloten om de overstap naar Ginetta te maken en ons terug te brengen naar het hoogste niveau. We gaan beiden deze nieuwe samenwerking aan met één doel; winnen!”
“De vooruitgang met de nieuwe auto is fantastisch. Lawrence Tomlinson en Clive Seddon (technisch directeur van Ginetta) hadden een strikte technische ontwerpopdracht om de efficiëntie van het nieuwe motorpakket te maximaliseren zonder dat dit ten koste zou gaan van de aerodynamische prestaties.
“Voor het eerst sinds 2015 terugkeren op de grid van de European Le Mans Series is een mijlpaal voor ons en het is nog maar het begin. We zijn in gesprek met teams om onze LMP3-klantenprogramma's voor 2025 verder uit te breiden, inclusief extra MLMC-deelnames.”
Inmiddels is 4.000 kilometer afgelegd met de auto op Magny-Cours en Paul Ricard. Het team is tevreden met de betrouwbaarheid en prestaties van de nieuwe auto, zo laat het team weten.
“Na acht jaar met Norma/Duqueine te hebben samengewerkt en hen te hebben geholpen vijf Europese titels te winnen, hebben we besloten van fabrikant te veranderen voor de derde generatie specs”, legt Kendy Janclaes, DKR Engineering uit. “We zijn erg blij met de samenwerking met Ginetta en de ambities die ze ons hebben laten zien tijdens de tests die we met ze hebben gedaan.”
“Dit is echt het soort project en werk dat ons interesseert en het feit dat we de enige auto op de ELMS-grid zijn, is een extra motivatie om het te laten schitteren. We kijken er echt naar uit om zo hard mogelijk met de anderen te vechten. Ik wil ook graag Tomlinson, Mike, CMR en Yann bedanken voor hun vertrouwen in mijn team.”