DSC: Spirit Racing weer actief in de Sport-klasse
Uitgegeven door Maurice Hoogers • 11 april 2007 11:45
De Dutch Supercar Challenge verwelkomt dit seizoen weer het Spirit Racing Team uit het kleine Noord-Hollandse plaatsje Twisk. Teameigenaar en tevens coureur bij Spirit Rob Nieman zet de lijnen uit binnen het team. Vorig seizoen deed de equipe uit Twisk al twee maal mee in de DSC tijdens de Rizla Racing Day en de wedstrijden op het Engelse Silverstone.
Helemaal nieuw is het team van Nieman dus niet, maar dit seizoen wordt het wat groter aangepakt dan andere jaren. Naast coureur Nieman bestuurt Frank Bédorf de tweede vaste bolide van team Spirit. Voor 2007 is het team uitgebreid, want is er inmiddels ook een derde auto bij gekomen die dit jaar bestuurd gaat worden door nieuwkomer Erik Buys. De equipe zal aan vijf wedstrijden deelnemen dit seizoen in de DSC. Daarnaast zal het team meeracen met de superraceday en de Zandvoort 500 van de DNRT.
Het Spirit Racing team begon precies tien jaar geleden in de autosport. Zakenpartner van Nieman, Richard van Rixel, zag samen met de coureur uit Twisk een avontuur in de autosport wel zitten. Nieman hierover: "Ik kocht destijds twee Renault Clio´s. De eerste Clio van Yetstream motorsport en de tweede Clio van Frans Verschuur. Zo zijn we begonnen met racen in de DNRT competitie. De bekroning van het team kwam pas vele jaren later toen het team driemaal achtereen de titel in de Sport klasse van de DNRT wist te bemachtigen.
Dat een team het zo lang volhoudt binnen deze sport is best bijzonder. Maar het team uit Twisk is eigenlijk in meerder opzichten uniek. Waar andere teams veel geld besteden om personeel te krijgen, lopen er bij het Spirit Racing Team louter en alleen supergemotiveerde vrijwilligers rond. Nieman: "Wij zijn één grote vriendenploeg die bereid is een stapje extra voor elkaar te doen. Een goed voorbeeld van de teamgeest is dat voormalig eigenaar Van Rixel nog steeds hoofdsponsor is. Vijf jaar geleden hield hij er mee op, maar de naam van zijn bedrijf, Seals International, staat nog steeds prominent op de auto vermeld.”
Het is een van de vele sponsoren die het team al jaren rijk is. Het concept is dan ook best uniek. Voor een relatief laag bedrag kunnen bedrijven hun naam op de auto plaatsen bij Spirit Racing. Maar natuurlijk zijn er, net als bij de andere teams, unieke plekken op de auto waar wat meer voor betaald moet worden. Teamlid en sponsor van het team Frodo van Kesteren vertaalde het treffend: "Een investering in Spirit is een investering in jezelf.”
Er staan nog steeds heel veel sponsoren van het eerste uur op de auto en zelfs de zoon van hoofdsponsor Widam Aluminiumbouw uit Hoorn komt volgend jaar de gelederen versterken bij het team uit Twisk. Nieman: "Dat is best iets om trots op te zijn. Iedereen is ook altijd van harte welkom bij ons. Ik denk dat dàt ook iets is waarom er bedrijven zijn blijven hangen. Iedereen sponsor of de teamleden voelen zich thuis en betrokken bij het team van Spirit."
Als je bij het team uit Twisk binnenstapt heb je dan ook gelijk dat gevoel te pakken. Je voelt je welkom en er is niemand die je vreemd aankijkt. Bij Spirit Racing weten de mensen hoe ze met de klanten en de racefans om moeten gaan en hun manier is uniek en heel succesvol in de autosport.
De catering bij Spirit Racing is altijd tot in de puntjes verzorgd en wordt dit jaar geregeld door Bart Langendijk en Wim Hermarij. De broer van Bart, Jelle neemt de circuitzaken samen met Mark voor zijn rekening.
Nieman probeert zijn bezoekers altijd tevreden te stellen en heeft tussen de training of wedstrijden altijd tijd voor een praatje. Coureur Bédorf heeft dat van Nieman overgenomen en samen proberen ze die aandacht te verdelen. Meestal onder leiding van zijn fantastische vrouw Ella, die als gastvrouw alles in goede banen leidt.
Het systeem zal voor het seizoen 2007 niet anders zijn bij het Spirit Racing Team. Het concept blijft hetzelfde en dat is best uniek als je je nu op het professioneel racen stort. Maar Nieman weet als geen ander hoe hij een bedrijf of raceteam moet runnen. Hij heeft zelf een bedrijf met de naam Automotive Solutions. Daarin geeft hij bedrijven (meestal automotive gelieerd) gericht organisatieadvies waardoor het rendement, de kwaliteitsbeleving en de sfeer van deze onderneming aanzienlijk kan worden verbeterd.
Een mooi voorbeeld daarvan was de reis naar het Engelse Silverstone. Zelfs sponsoren reisden mee om het team op een of andere manier te ondersteunen. Niets werd aan het toeval overgelaten. Nieman zette zelf de lijnen uit. "Jongens pakken jullie die tent en ga die even op het veld opzetten. Jij, jij en jij halen die bus leeg." Het klinkt misschien arrogant maar dat is het zeker niet. Alles gaat op een gemoedelijke manier en een uur na aankomst kan de kok zijn eten voorbereiden. Nog geen half uur later is alles aan kant en zit iedereen tevreden aan zijn avondmaal.
"Alle jongens weten van aanpakken. Als ik hier in Twisk in de garage jongens naar huis moet sturen zegt dat al genoeg. De zoons van hoofdsponsor Klaas Klomp van Haulo berging, Frank en Marco, moesten drie weken voor aanvang van het seizoen nog even een auto bouwen voor de derde rijder”, aldus Rob Nieman. Hij vervolgt: "Deze mannen startten met de klus en maakten werkdagen van s’morgens negen uur tot negen uur in de avond en dan moest ik ze nòg naar huis sturen, werkelijk klasse deze inzet van de jongens voor het team.”
De reservemotoren en bakken worden in eigen beheer gebouwd door Rob Dresken en Mark Pelt. Tevens is Erik van Straten alweer begonnen met de opbouw van een reserve carrosserie. De afstelling van de auto en de strategie wordt ook dit jaar wederom verzorgd door de gouden driehoek van Arno van Drie, Henk de graaf en data-analist Mark Weppner.
"Ik ben trots op al die mannen die altijd bereid zijn voor anderen en het team te doen. Het concept hanteren wij al jaren en het gaat gelukkig nog steeds goed!”, besluit de enthousiaste Nieman.