Formule 1

64e overwinning Max Verstappen, 8e van Red Bull in Japan, 123e GP-zege Red Bull met Christian Horner

Uitgegeven door Peter Vader • 8 april 2025 04:11

Vier clean sweeps voor Max Verstappen! Na zijn vierde opeenvolgende pole position op Suzuka, behaalde Max Verstappen ook vier opeenvolgende Japanse Grand Prix-overwinningen op rij. Het was een triomfantelijk weekend voor de viervoudig wereldkampioen, die zaterdag en zondag volledig dominant was op het circuit van Suzuka in alle vier jaar met de huidige generatie auto's. Afgelopen zondag was het de 64e overwinning van de Nederlander in zijn carrière, de achtste van Red Bull in Japan en de 123e overall voor het Red Bull-team onder leiding van Christian Horner. McLaren kon een dubbel podium vieren met Lando Norris als tweede en Oscar Piastri als derde, waarmee het Engelse team nu op 29 podiumplaatsen staat in de podiumrace. Andrea Kimi Antonelli vestigde opnieuw de aandacht op zich vanwege twee nieuwe records, toen hij als zesde over de finishvlag ging. Hij stootte Max Verstappen van de top van de ranglijst voor de jongste coureur die ooit een Grand Prix leidde en zette zelfs de snelste raceronde neer.

GP Japan 2025 Pirelli Foto 1 Max Verstappen Red BullMax Verstappen gevolgd door de McLarens van Lando Norris en Osacr Piastri; en zo bleef het tot aan de finish.

Pirelli op zondag
15 coureurs, allemaal op de bovenste acht rijen, stonden opgesteld op de startgrid en hadden de Medium gekozen voor de openingsstint. De enige uitzondering was Hamilton die koos voor de Hard. Op de achterste twee rijen werden de plaatsen verdeeld tussen Hard en Soft: Ocon en Bortoleto kozen de C1, Stroll en Doohan de C3.

Vrijwel het hele veld maakte slechts één stop, de snelste strategische optie volgens de analyse van de gegevens van vrijdag. De Hard-compound was de bijna universele keuze voor de tweede stint, hoewel Sainz en Lawson de race reden zonder de hardste banden te gebruiken en in plaats daarvan voor een Medium-Soft-strategie kozen. Stroll was de enige coureur die alle drie de compounds reed.

De langste stint van allemaal kwam van Doohan die 38 ronden op een set Hards reed, terwijl Sainz en Lawson helemaal tot ronde 33 op de Medium reden voordat ze de pits in gingen.

GP Japan 2025 Pirelli Foto 2 Lando Norris McLarenLando Norris voor Oscar Piastri

Geen saaie race?!
Pirelli-directeur Motorsport Mario Isola: “Als de top zes op de grid in exact dezelfde volgorde de finishvlag pakt, kun je de race gemakkelijk omschrijven als saai. Hoewel ik niet zo ver zou gaan om te zeggen dat we getuige waren van de meest opwindende show in de geschiedenis van de sport, was er toch sprake van een spannende race. Je hoeft alleen maar naar de top drie te kijken, die in de kwalificatie slechts 44 duizendsten van elkaar verwijderd waren en vervolgens binnen twee seconden van elkaar finishten in de race.”

GP Japan 2025 Foto 3 Pirelli sheet

“Na een vrij voorzichtig eerste deel, vooral door de eerste sector, de meest veeleisende vanuit een bandenperspectief, pushten alle coureurs in het tweede deel helemaal tot het einde. Sterker nog, 14 van de 20 coureurs zetten hun snelste ronde neer in de laatste vijf ronden. Het is vermeldenswaard dat Antonelli's tijd van 1'30"965 2"741 sneller was dan de snelste raceronde van vorig jaar, neergezet door Verstappen, wat laat zien hoeveel de prestaties zijn verbeterd in vergelijking met 2024”, aldus Mario Isola.

GP Japan 2025 Pirelli Foto 4 Mario IsolaPirelli-directeur Motorsport Mario Isola: “Als de top zes op de grid in exact dezelfde volgorde de finishvlag pakt, kun je de race gemakkelijk omschrijven als saai. Hoewel ik niet zo ver zou gaan om te zeggen dat we getuige waren van de meest opwindende show in de geschiedenis van de sport, was er toch sprake van een spannende race."

Beperken graining geslaagd
Isola vervolgde met te verklaren: "Op een circuit waar thermische degradatie traditioneel een grote rol heeft gespeeld, zagen we vandaag vrijwel geen daling in rondetijdprestaties met de Hard en Medium compounds, zelfs niet tijdens lange stints. Dat kwam door de lage omgevings- en baantemperaturen, eigenlijk de laagste die op Suzuka zijn geregistreerd sinds 2011. De andere bijdragende factor zijn de verbeteringen die zijn aangebracht in het bandenassortiment van 2025, specifiek gericht op het verminderen van dit type slijtage. Een andere van onze technische doelstellingen was om graining te beperken en vandaag zagen we, zelfs met deze lage temperaturen, bijna geen tekenen van dit probleem in het hele veld."

GP Japan 2025 Pirelli Foto 5 Oscar Piastri McLarenOscar Piastri

GP Japan 2025 Foto 6 Pirelli sheet

Foto's: f1pressarea.pirelli



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS