F1-CEO Stefano Domenicali: "We willen zo snel mogelijk terug naar Afrika!"
Uitgegeven door Peter Vader • 17 april 2023 05:02
De Formule 1 brengt jaarlijks een wereldkampioen voort. Met Max Verstappen zijn we in ons kikkerlandje de laatste twee jaar gezegend met die eer. Maar die wereldtitel dient eigenlijk van toepassing te zijn op alle landen op de aardbol. Daarom streeft de Formule 1 er naar om een ècht wereldwijd kampioenschap te worden. Daarom moet er zo snel mogelijk een race in Afrika plaatsvinden en het lijkt erop dat een Grand Prix op dit Afrikaanse continent op Stefano Domenicali ‘s radar staat. De F1-CEO bracht vorige week de kwestie ter sprake tijdens een door Liberty Media gehoste investeerdersoproep toen hij de uitbreiding van de F1 besprak, aangezien de sport wereldwijd momenteel een nooit eerder vertoonde hoge vlucht neemt. De vraag overstijgt het aanbod in termen van locaties die een Grand Prix willen organiseren.
Het Zuid-Afrikaanse circuit van Kyalami heeft een oude F1-historie
Kyalami’s oude F1-historie
Stefano Domenicali bevestigde dat er op de F1-kalender van volgend jaar 24 ronden zullen zijn en zei tegen investeerders: “De mix van continenten die we vandaag hebben, ziet er goed uit. Het is geen geheim dat we nog steeds kijken of er een kans is om naar Afrika te gaan – het is het enige ontbrekende continent.” Iedereen roept dan direct dat Kyalami de enige realistische locatie is voor een Grand Prix op het Afrikaanse werelddeel. Tenslotte heeft dit circuit een oude F1-historie. Zuid-Afrika was gastheer van 23 Grands Prix van 1962 tot 1993, drie keer op het kustcircuit van Oost-Londen en de rest op Kyalami. Ze werden allemaal gehouden tijdens het bewind van het heersende apartheidsregime dat 'sportswashing' gebruikte als middel om zo lang mogelijk relevant te blijven. Tegenwoordig ligt het een beetje anders. Vanwege een worstelende economie en een logge regering hebben Zuid-Afrikanen dagelijks urenlang te maken met stroomuitval in het hele land. Een Grand Prix op dit moment zou een twijfelachtige exercitie zijn die het land zich niet kan veroorloven. Tegelijkertijd kan worden gezegd dat het land ook wat positief nieuws en trots kan gebruiken in de vorm van een spetterende F1-Grand Prix. Hoewel Kyalami misschien wel de grootste favoriet is voor een F1-terugkeer naar Afrika, zou de F1-sport in dit tijdperk van pop-up GeePee-locaties zoals Miami, Jeddah en Baku, minstens tien jaar een Afrikaanse Grand Prix kunnen organiseren en daarmee een circuit te bouwen om de race te huisvesten. Het evenement zou trouwens zelfs in Kaapstad of Durban kunnen zijn.
Is Angola een kandidaat?
Met andere woorden, de F1 is op zoek naar een opwaarts mobiel Afrikaans land, met een Petrolhead-president – die de commerciële en publicitaire waarde begrijpt van het hosten van een Grand Prix. Oh ja, hoe zit het met het gemompel over Marokko en Angola? Ja, Angola! Dit land is wel degelijk een geschikte kandidaat. Het heeft enorme olievoorraden en er is al minstens 20 jaar vrede. Het is een weinig bekend feit dat er een echt racecircuit is in Angola, bekend als de Autódromo Internacional de Luanda. Een baan die is ontworpen door de Braziliaanse architect Lolô Cornelsen, die onder meer bekend is van zijn ontwerpen van F1-circuits in Jacarepaguá en Estoril. Het circuit van Luanda opende zijn deuren in 1972, maar een paar maanden later brak er een burgeroorlog uit in Angola, die voortduurde tot 2002. Zoals altijd kan geld een heleboel dingen repareren en in tegenstelling tot veel andere plaatsen in Afrika, is in Angola geldgebrek nu eens een keer niet het onoverkomelijke probleem. Bovendien is er een traditie van internationale races in de hoofdstad van Angola, Luanda, die dateren uit het koloniale tijdperk toen er internationale sportwagenraces plaatsvonden op een stratencircuit door de stad.
Elke Grand prix is anders!
De laatste Grand Prix die op Afrikaanse bodem werd gehouden, was op 14 maart 1993 in Kyalami, een race die werd gewonnen door Alain Prost (Williams), gevolgd door Ayrton Senna (McLaren) als tweede en Mark Blundell (Ligier) als derde; Michael Schumacher (Benetton), in zijn tweede volledige seizoen als F1-coureur, spinde die dag. “Elke race – niet alleen in Amerika – heeft een andere persoonlijkheid, andere kwaliteit, andere segmentatie van fans. Ik zie geen kannibalisatie. Iedereen is anders, alles is anders, de gebeurtenissen zijn anders. Ik zie daar geen enkel probleem”, voegde Domenicali eraan toe.
Circuit in Angola: Autódromo Internacional de Luanda (Foto: Facebook de António Peixinho)
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!