Formule 1

Ferrari tempert de verwachtingen over de nieuwe 499P hypercar: "We weten het gewoon niet”

Uitgegeven door Wim Boekel • 2 maart 2023 21:01

James Calado reed de afgelopen jaren samen met Alessandro Pier Guidi in de GTE-Pro van het FIA World Endurance Championship. Dit jaar komt de Brit met zijn teamgenoot en voormalig F1-coureur Antonio Giovinazzi uit in de LMH-klasse. Met de Ferrari 499P LMH gaan zij voor de overwinning in het kampioenschap, maar proberen ze ook om de autofabrikant weer een algemene overwinning tijdens de 24 uur van Le Mans te geven. Hoe kijkt Calado tegen het komende seizoen aan?



“Alles is nog wat beetje onbekend”, zegt Calado tegenover het Amerikaanse Motorsport, over de deelname met de Ferrari 499P LMH aan het kampioenschap. “We weten niet waar we staan, maar ik denk dat de verwachting is dat we vanaf de eerste race zullen gaan zien waar we wel staan, kijken wat er allemaal in zit. Het zou lastig zijn om te zeggen dat we meteen gaan winnen, dat weten we niet. Het is een gloednieuwe auto. Hoewel we veel ronden hebben gereden, zijn er misschien nog veel probleempjes in de racesituaties, dus ik denk dat het grootste doel voor ons als team is om zo snel mogelijk te leren om de auto steeds te verbeteren.”

Het is een terugkeer op het hoogste niveau in het endurance racen voor Ferrari. Het merk van het steigerende paard was in het verleden succesvol in dit type racen en reed de afgelopen jaren met AF Corse in de GTE-Pro. Wat zijn de doelen voor Ferrari?

"Het rechtstreekse doel is natuurlijk om overwinningen te behalen, kampioenschappen te behalen, Le Mans te behalen, maar we weten niet wanneer dat gaat gebeuren. Je kunt het waarschijnlijk niet verwachten in het eerste jaar”, zegt de Brit over de doelen van het Italiaanse automerk. "Het zou mooi zijn, maar we weten dat de concurrentie sterk is. Wij weten dat, iedereen weet dat. We gaan erin met de hoop dat we het goed zullen doen, maar je weet het gewoon niet. We moeten gewoon leren en zien waar we staan.”

Ferrari is een van de fabrikanten die dit jaar debuteert in de LMH. In tegenstelling tot Porsche en Cadillac heeft Ferrari nog geen ervaring opgedaan in race omstandigheden. Zij reden in januari al de 24 uur van Daytona. Toyota en Peugeot daarentegen kunnen teren op de races die zij reden in het afgelopen seizoen in de FIA WEC. Betekent dit een nadeel voor het Italiaanse merk?

"Natuurlijk is het een nadeel”, is Calado van mening over de situatie. “Zij hebben al de overhand qua ervaring, vooral sommige fabrikanten. Dat weten we. Maar we kunnen er niets aan doen. We hebben een nieuwe auto. We zijn nieuw na zoveel jaren van afwezigheid in de topklasse. Dus het ligt weer aan de verwachtingen, we weten het gewoon niet. Natuurlijk heeft het team dag en nacht gewerkt, het was keihard werken, om te proberen de auto in een positie te krijgen waarin hij racewaardig en betrouwbaar is. We kunnen niet zeggen wat er gaat gebeuren. We weten het gewoon niet, maar we kijken gewoon uit naar de uitdaging, kijken uit naar het leerproces en uiteindelijk brengt dat ons hopelijk resultaten in de toekomst.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS