Formule 1

McLaren-retweet van Jos Verstappen doet wenkbrauwen fronsen in flexibele-vleugelsaga

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 april 2025 10:00

Jos Verstappen heeft voor opschudding gezorgd door op social media een video te retweeten waarin de flexibiliteit van de achtervleugels van McLaren en Red Bull wordt vergeleken.

McLaren F1


McLaren leidt momenteel beide kampioenschappen na drie races. Lando Norris staat één punt voor op Max Verstappen in het rijderskampioenschap, terwijl McLaren 36 punten voorsprong heeft op Mercedes in het constructeurskampioenschap.

Na de pre-season tests in Bahrein meldde The Race dat buigende achtervleugels mogelijk nog steeds een probleem vormen op de grid. Dit zou kunnen gebeuren door het buigen van de gehele achtervleugel bij hoge snelheid of door flexibiliteit in de gleuf.

De FIA heeft voor de openingsrace in Australië een herziene technische richtlijn uitgevaardigd voor de achtervleugels en voerde in China een aanscherping door. De nieuwe beperkingen betekenen dat de tien F1-teams achtervleugels moeten voorbereiden die maximaal 0,5 mm buigen, onder een verticale belastingstest van 75 kg op het hoofdvlak.

Na de race in Japan, waar beelden vanuit de camera op Norris' achtervleugel toonden dat de opening op de McLaren-vleugel groter en kleiner werd, deelde Jos Verstappen deze video op zijn sociale media-account. Dit leidde tot speculatie over mogelijke onregelmatigheden bij de vleugel van McLaren.

Red Bull technisch directeur Pierre Waché had eerder over de buigende achtervleugels gezegd: "Het is nog steeds gaande, ik denk dat McLaren nog steeds de mini-DRS-zaken doet."

De FIA zal vanaf de Grand Prix van Spanje strengere statische belastingstests op voorvleugels introduceren, na een onderzoeksmissie vorig seizoen om vast te stellen of verschillende tests nodig waren. Red Bull teambaas Christian Horner houdt deze aankomende technische richtlijn nauwlettend in de gaten.

"Ik denk dat het onbekend is hoe het de verschillende auto's zal beïnvloeden", legde Horner uit aan verslaggevers. "Je kunt zien dat het werkgebied van deze auto's heel erg smal is, en die voorvleugelverandering is behoorlijk significant - dus het zal interessant zijn om te zien hoe het wordt beïnvloed en wie het beïnvloedt."

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS