SPECIAL - Groen licht voor LMDh-prototype, Porsche wil weer meestrijden om de overall overwinningen
Uitgegeven door Peter Vader • 16 december 2020 07:23
De Raad van Bestuur van Porsche AG heeft groen licht gegeven voor de ontwikkeling van een LMDh-prototype. Na een omvangrijk evaluatieproces krijgt Porsche Motorsport de opdracht tot de bouw van een auto op basis van het toekomstige reglement. De LMDh-prototypen vormen vanaf 2023 een nieuwe topklasse in het FIA World Endurance Championship, met de 24 Uur van Le Mans als jaarlijks hoogtepunt, en het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, dat klassiekers als de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring omvat. Beide kampioenschappen zijn voor Porsche van groot belang. Al bij de gemeenschappelijke aankondiging van de nieuwe prototypeklasse door de Automobile Club de l’Ouest als promotor van het FIA WEC en IMSA namens de Amerikaanse serie begroette Porsche dit initiatief nadrukkelijk. De raceauto’s - met een gewicht van rond de 1.000 kilogram - worden aangedreven door een hybridesysteem met een vermogen van 500 kW/680 pk. “De nieuwe LMDh-categorie maakt het voor ons mogelijk om bij de klassiekers in Le Mans, Daytona en Sebring voor de algehele overwinningen te strijden, en dat tegen een aanvaardbaar budget. Het project is voor Porsche hoogst aantrekkelijk. De lange-afstandsracerij hoort bij het dna van ons merk”, verklaarde Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG.
Gelijke hybridetechnologie voor iedereen
Voor het eerst sinds ruim twintig jaar wordt het hiermee weer mogelijk om met identieke auto’s bij de lange-afstandsraces over de hele wereld om de algehele overwinning te strijden. Kosten-efficiëntie is daarbij een belangrijk kenmerk van de nieuwe LMDh-categorie. De auto’s zijn gebaseerd op een doorontwikkeld LMP2-chassis. Het hybridesysteem inclusief de bijbehorende elektronica is voor alle deelnemers identiek. Er kan worden gekozen uit chassis’ van vier verschillende fabrikanten. Het concept van de verbrandingsmotor en het ontwerp van de carrosserie is binnen de grenzen van het reglement vrij.
Michael Steiner, binnen de Raad van Bestuur van Porsche AG verantwoordelijk voor R&D, vult aan: “Porsche richt zich voor de middellange termijn op drie verschillende aandrijfconcepten: volledig elektrische auto’s, efficiënte plug-in-hybriden en emotionele auto’s met verbrandingsmotoren. Deze drieledige strategie willen we zowel bij de ontwikkeling van moderne productieauto’s als in de autosport in gelijke mate toepassen. De volledig elektrische aandrijving passen we in het kader van onze deelname als fabrieksteam in de Formule E toe. De hoogefficiënte en emotionele verbrandingsmotoren worden in de GT-racerij gebruikt, en de LMDh-klasse maakt voor ons het plaatje compleet. Daar treden auto’s met krachtige hybride-aandrijving tegen elkaar aan, zoals we die in vergelijkbare vorm nu al in diverse modellen van ons merk inbouwen. Wanneer het reglement voor de toekomst ook nog de mogelijkheid voor het gebruik van synthetische brandstoffen biedt, zou dat in het kader van het streven naar duurzaamheid een nog sterkere motivatie zijn.”
Enorme impuls voor de autosport
“Ik dank onze Raad van Bestuur voor het grote vertrouwen in de autosportstrategie die wij hebben ontwikkeld”, stelt Fritz Enzinger, hoofd autosport. “Met 19 overwinningen zijn we recordhouder bij de 24 Uur van Le Mans en ook in de grote races in de Verenigde Staten stonden we vaak op de hoogste trede van het podium. Deze traditie kunnen we nu met een LMDh-auto voortzetten, en dat bij maximale kostenefficiëntie. De belangstelling van andere fabrikanten is groot. Ik hoop dat we kunnen voortbouwen op de geweldige competitie tussen talrijke merken in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Dat zou de hele autosport een enorme impuls geven.”
Traditie van hybride-aandrijfsystemen
Krachtige hybride-aandrijfsystemen hebben bij Porsche Motorsport een lange en succesvolle traditie. In 2010 en 2011 zette de revolutionaire Porsche 911 GT3 R Hybrid bij zijn deelnames op de Nürburgring-Nordschleife nieuwe maatstaven. Op dat moment bestond er geen andere vergelijkbare raceauto met hybride-aandrijving. Tussen 2014 en 2017 onderstreepte de sportwagenfabrikant uit Stuttgart zijn expertise op het gebied van hoogefficiënte en krachtige hybride-aandrijving met de 919 Hybrid. In het kader van de deelname aan het FIA WK lange-afstandsracen behaalde Porsche met het prototype uit de LMP1-klasse een hattrick met drie overwinningen op rij tijdens de 24 Uur van Le Mans. Bovendien behaalde Porsche drie maal op rij de WK-titels voor fabrikanten en rijders.
Terugkeer naar hoogste niveau
Ook de organisatoren van het FIA WEC, IMSA en de 24 Uur van Le Mans toonden zich verheugt over de terugkeer van Porsche naar het hoogste niveau van de endurance racerij. Het nieuws volgt kort nadat Audi kortgeleden aankondigde terug te keren naar de endurance racerij met een nieuw te ontwikkelen auto. Ook de ontwikkelingen bij Peugeot Sport zijn hoopgevend, omdat ook de Franse fabrikant heeft aangegeven een WEC-programma te willen ontwikkelen. Porsche gaat in ieder geval deelnemen aan zowel het FIA WEC als het IMSA WeatherTech SportsCar Championship en zal vechten voor overwinningen tijdens 's werelds grootste enduranceraces, waaronder de 24 uur van Le Mans, 1000 Miles van Sebring en de Rolex 24 op Daytona.
Grote historie
Tussen 2014 en 2017 onderstreepte Porsche zijn expertise in de topklasse van langeafstandsraces met de succesvolle Porsche 919 Hybrid. In het WEC behaalde het prototype van de LMP1-klasse een hattrick door de kampioenstitels van de fabrikanten en coureurs in 2015, 2016 en 2017 te veroveren en drie opeenvolgende jaren Le Mans te winnen. Dit was een activiteit naast het niet minder succesvolle GTE Pro-programma van Porsche, dat de wereldtitel van het GT-kampioenschap en de overwinning tijdens de 24 uur van Le Mans tijdens het superseizoen 2018-2019 veroverde.
Oliver Blume, CEO van Porsche AG: “De nieuwe LMDh-categorie stelt ons in staat om te vechten voor algemene overwinningen met een hybride systeem bij de klassiekers van Le Mans, Daytona en Sebring. Het project is buitengewoon aantrekkelijk voor Porsche. Enduranceracen maakt deel uit van het DNA van ons merk."
Fritz Enzinger, vicepresident bij Porsche Motorsport: “We hebben een record met onze negentien rechtstreekse overwinningen in de 24 uur van Le Mans en we zijn tijdens grote races in de Verenigde Staten vele malen naar de bovenste podiumstap geklommen. We kunnen deze traditie voortzetten met een LMDh-auto en tegelijkertijd de kosten in toom houden. Er is grote belangstelling van andere fabrikanten. Ik hoop dat we verder kunnen gaan waar we gebleven waren met de beroemde gevechten en confrontaties met vele andere merken in de jaren tachtig en negentig. Dat zou de hele autosportwereld een enorme boost geven. ”
Pierre Fillon, voorzitter van de Automobile Club de l’Ouest: “Deze langverwachte aankondiging is uitstekend nieuws voor de enduranceraces. Door zijn toewijding aan de Hypercar, de nieuwe topklasse van het endurance racen, te bevestigen, keert Porsche terug naar Le Mans om het bij de 24 Uur van Le Mans op te nemen tegen andere grote fabrikanten. Deze recente aankondigingen bewijzen dat onze regelgeving, mede gestimuleerd door een historische overeenkomst met de Amerikaanse enduranceserie, een aantrekkelijk
voorstel is."
Richard Mille, voorzitter van de FIA Endurance Commission: “Toen het idee om de topklasse van het FIA World Endurance Championship te vernieuwen voor het eerst werd besproken, was het doel om gerenommeerde fabrikanten aan te trekken die zouden strijden voor algemene overwinningen in enduranceraces over de hele wereld zowel als op Le Mans. We kunnen het nu zien gebeuren en met zowel de Le Mans Hypercar als de LMDh-regels hebben fabrikanten de luxe om een concept te kiezen dat het beste bij hun filosofie past. De toekomst voor enduranceracen ziet er inderdaad veelbelovend uit!"