24H Le Mans 2023 - Snelheid staat voorop, vooral op Mulsanne Straight, maar hoe snel zijn de Hypercars eigenlijk?
Uitgegeven door Peter Vader • 9 juni 2023 18:32
Snelheid staat voorop bij Le Mans. De beroemde Mulsanne Straight daagt al sinds 1923 coureurs uit. Maar hoe snel zijn de auto's in de topklasse van dit jaar? Ferrari haalt 345 km/u! De 24 Uur van Le Mans is een aaneenschakeling van lange rechte stukken. Een goed tempo en topsnelheid zijn essentieel voor hoge prestaties. In het verleden haalden auto's de grens van 400 km/u, sommigen braken zelfs door deze barrière op het rechte stuk van Mulsanne, voordat de twee chicanes werden toegevoegd. De recordhouder is de WM P88, die op 11 juni 1988 een snelheid van 407 km/u bereikte. De prestaties zijn zelfs nog indrukwekkender aangezien het grootste deel van het Le Mans-circuit openbare wegen zijn en geen speciaal gebouwde racebaan.
Het vinden van de perfecte afstelling
De benaderingen verschillen in het diverse Hypercar-veld van dit jaar. Je zou kunnen veronderstellen dat de afwezigheid van een achtervleugel op de Peugeot 9X8 hem aerodynamischer zou maken, en dus zijn topsnelheid zou verbeteren. Ferrari is momenteel echter de snelste. Aan het stuur van de #50 Ferrari 499P behaalde Antonio Fuoco een snelheid van 343,3 km/u in de kwalificatie. De auto klokte de beste rondetijd van de sessie, wat het belang van topsnelheid aantoont. Coureurs kunnen altijd een zusterauto of een tegenstander omhelzen om te profiteren van de slipstream. Hierdoor werkt de volgende auto minder hard om de luchtweerstand te overwinnen. Verschillende factoren zijn van invloed op de topsnelheid en, zoals zo vaak, is het een kwestie van de juiste balans vinden. Minder downforce verhoogt de snelheid, maar maakt bochten lastiger om te nemen. Spelen met de overbrengingsverhouding kan ook werken, maar dan verlies je acceleratiekracht. Teams gebruiken oefensessies om instellingen aan te passen en die perfecte plek te vinden.
Een uitgebalanceerd veld
Hoewel de Ferrari kan bogen op de beste topsnelheid, hoeven zijn tegenstanders zich nergens voor te schamen. Tussen de topteams valt weinig te kiezen. Hieronder staan de topsnelheden van elk model, plus de coureur en sessie.
1. #50 Ferrari AF Corse Ferrari 499P – 343,2 km/u – Antonio Fuoco – Kwalificaties
2. #7 Toyota Gazoo Racing Toyota GR010 Hybrid – 342,3 km/u – José María López – Testdag
3. #38 Herz Team Jota Porsche 963 – 342,3 km/u – António Félix da Costa - Vrije training 3
4. #708 Glickenhaus Racing Glickenhaus 007 – 340,2 km/u – Romain Dumas – Vrije training 1
5. #93 Peugeot TotalEnergies Peugeot 9X8 – 339,1 km/u – Mikkel Jensen – Kwalificaties
6. #2 Cadillac Racing Cadillac V-Series.R – 338,1 km/u – Earl Bamber – Kwalificaties
7. #4 Floyd Vanwall Racing Team Vanwall Vandervell 680 – 333,9 km/u – Tom Dillman – Oefensessie 2
Hoe wordt de topsnelheid gemeten?
Cristobal Lopera, projectmanager bij Al Kamel Systems, onthulde hoe topsnelheid wordt geregistreerd, zonder flitspaal! Eerst een belangrijk detail: de auto's hebben twee transponders die naast elkaar werken voor het geval er één uitvalt. Een transponder is een zwarte doos die wordt beschermd door een koolstofomhulsel en die voortdurend gegevens van de auto verzendt en ontvangt. De transponder geeft bijvoorbeeld de rondetijden van de auto door. “Er zijn rond de baan timingloops opgesteld die reageren op het signaal van de transponder. Elke keer dat de auto een van de lijnen overschrijdt, wordt er een signaal naar de timing desk gestuurd. De lussen liggen 30 meter uit elkaar, dus we kunnen de snelheid berekenen. Zo komen we aan de officiële gegevens”, legt Cristobal Lopera uit. Natuurlijk deel je afstand door tijd en krijg je de snelheid!
Gaan we tijdens de race nog indrukwekkendere topsnelheden zien? Ontdek het dit weekend!
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!