6 Hours of Fuji: Cadillac's Alex Lynn geeft Toyota het nakijken in zijn strijd om de thuis pole + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 14 september 2024 17:30
Alex Lynn bezorgde Cadillac Racing vandaag (14 september) zijn allereerste poleposition in het FIA World Endurance Championship in Fuji, waarmee hij Toyota een pole in zijn thuiswedstrijd ontzegde met een marge van slechts 0,041 seconde. Nadat hij het tempo had bepaald in het eerste deel van de Hypercar-kwalificatiesessie, behield Lynn die geweldige vorm tijdens de allesbeslissende Hyperpole, achter het stuur van de #2-Cadillac die hij deelt met Earl Bamber, terwijl de Brit met nog maar één minuut te gaan naar de top van de tijdlijsten sprong in een uiterst spannende en competitieve wedstrijden ooit, tussen maar liefst zeven van de acht fabrikanten van de serie. Na ternauwernood de pole te hebben gemist bij de 24 uur van Le Mans, betekende het resultaat voor het Amerikaanse team een verlossing - en een welkome opsteker voor de zes uur durende race op zondag.
"Het voelt zo goed", aldus Lynn enthousiast. "Eerlijk gezegd hebben we het hele jaar zo hard ons best gedaan. Deze auto is geweldig over één ronde. Hartelijk gefeliciteerd Cadillac. Ik wilde het team echt een pole position geven. We zijn er zo vaak dichtbij geweest en ik ben er zo trots op dat het eindelijk gelukt is. WEC is op dit moment in een geweldige positie – elke sessie zit vol drama en gevaar, en dat is waar we allemaal van houden!”
Gedurende een groot deel van de tien minuten durende shootout leek de strijd om de beste startpositie te gaan tussen de thuishelden Kamui Kobayashi en Ryo Hirakawa in de Toyota GR010 - Hybrid-deelnemers van Toyota Gazoo Racing. Het duo was de hele tijd aan elkaar gewaagd, maar had uiteindelijk geen antwoord op Lynn en zij zullen zondag als tweede en vierde op de grid beginnen.
Dries Vanthoor deed er alles aan om BMW M Team WRT tegen het einde van de sessie de Toyota's te laten splitsen, wat betekent dat de Belg en teamgenoten Raffaelle Marciello en Marco Wittmann op de derde plaats aan de start van de race zullen verschijnen. Kévin Estre zette de Porsche Penske Motorsport-auto die het kampioenschap leidde, op de vijfde plaats, terwijl Charles Milesi de goede vorm van Alpine Endurance Team van COTA voortzette door op de zesde plaats te komen, nauwelijks een kwart seconde verwijderd van de eerste plaats.
Antonio Fuoco hield de resterende titelstrijdende auto van Ferrari AF Corse binnen handbereik van zijn belangrijkste rivalen met een zevende plaats in de #50 499P Hypercar. Matt Campbell in de tweede Porsche Penske Motorsport-inzending eindigde als achtste, voor Daniil Kvyat – waarmee hij de eerste top tien-startpositie van Lamborghini Iron Lynx in FIA WEC realiseerde – en Julian Andlauer in de onafhankelijke Proton Competition-gerunde Porsche.
De eerste slachtoffers van de kwalificatie waren de #51 Ferrari AF Corse-inschrijving, bestuurd door Antonio Giovinazzi, die de Hyperpole op een haar na miste met een verschil van meer dan vijf honderdsten van een seconde, en de vergelijkbare, privé-ingezette AF Corse-auto van Robert Kubica, die er nog eens 0,057 seconde achterstond. Het duo zal respectievelijk als 12e en 13e op de grid starten.
Ferrari voorop in LMGT3
François Heriau verzekerde zich van zijn en Ferrari's eerste pole position in de LMGT3-categorie op Fuji in de #55 Vista AF Corse-auto, waarbij hij twee ronden snel genoeg reed voor de eerste plek op de grid toen de Fransman de Belg Tom Van Rompuy met 0,178 seconde versloeg.
Sarah Bovy werd derde in de Lamborghini Huracan van Iron Dames, net voor de TF Sport Corvette van lokale ster Hiroshi Koizumi, aangezien beide Amerikaanse machines voor het eerst doordrongen tot Hyperpole.
Het grootste verhaal van de LMGT3-kwalificatie was echter waarschijnlijk het falen van beide Manthey Porsches om de top tien te bereiken, waarbij Aliaksandr Malykhin in de kampioenschapsleidende #92-auto en Yasser Shahin in de #91-inschrijving respectievelijk niet beter presteerden dan 14e en 15e. Dat wordt op zondag nog een hele klus voor de twee Porsches, om toch vooraan in de LMGT3 te eindigen.
Er waren soortgelijke problemen voor het Team WRT BMW van Darren Leung, die nog verder terug eindigde op de 16e plaats, wat betekent dat de best geplaatste van de titelstrijders Ian James is in Heart of Racing Team's Aston Martin - net terug van de baanbrekende COTA-triomf van het Amerikaanse team.
De 6 Hours of Fuji staat gepland om zondagmorgen om 11:00 lokale tijd (04:00 CEST) van start te gaan.
6 uur van Fuji – Vrije training 3
1e #8 TOYOTA GAZOO Racing 1min 29,621sec 17 ronden
2e #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn) +0,086sec 18 ronden
3e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0,106sec 21 ronden
4e #35 Alpine Endurance Team (Gounon/Habsburg/Milesi) +0,139sec 20 ronden
5e #7 TOYOTA GAZOO Racing +0,434sec 21 ronden
6e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +0,501sec 20 ronden
6 uur van Fuji – Kwalificatie
1e #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn) 1min 29.090sec
2e #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +0.166sec
3e #99 Proton Competition (Tincknell/Jani/Andlauer) +0.309sec
4e #35 Alpine Endurance Team (Gounon/Habsburg/Milesi) +0.312sec
5e #7 TOYOTA GAZOO Racing +0.333sec
6e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Wittmann) +0.415sec
8e #8 TOYOTA GAZOO Racing +0.423sec
6 Hours of Fuji – Hyperpole
1e #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn) 1min 28.901sec
2e #8 TOYOTA GAZOO Racing +0.041sec
3e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Wittmann) +0,158 sec
4e #7 TOYOTA GAZOO Racing +0,164 sec
5e #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +0,251 sec
6e #35 Alpine Endurance Team (Gounon/Habsburg/Milesi) +0,253 sec
Klik hier voor de uitslag van de Hyperpole van zaterdag 14 september 2024 van de FIA WEC ronde op de Fuji Speedway
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!