8 Hours of Bahrain - Ferrari's Ferdinando Cannizzo: "Het zal essentieel zijn om de juiste balans te vinden"
Uitgegeven door Peter Vader • 1 november 2024 04:00
De Bapco Energies 8 Hours of Bahrain vormen het hoogtepunt van het FIA World Endurance Championship-seizoen van 2024, met het podium klaar voor een spannende confrontatie om de titel tussen Porsche Penske Motorsport, Toyota Gazoo Racing en Ferrari AF Corse. Porsche leidt momenteel het klassement van de fabrikanten en hoopt dat het zijn endurancetitel zal verdubbelen, na het behalen van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, terwijl Toyota en Ferrari klaarstaan om elke kans te grijpen om de situatie om te draaien en de titel te grijpen. Met de hoge inzetten en extra punten die dit weekend te verdienen zijn, belooft deze ‘grande finale’ veel drama voordat het stof van het seizoen van 2024 is neergedaald. De Ferrari 499P's worden verwacht in Bahrein hoog te eindigen bij hun laatste optreden in het FIA World Endurance Championship van 2024, over een afstand van 8 uur, die plaatsvindt op zaterdag 2 november vanaf 14:00 uur (lokale tijd).
Hierna de reacties van de Ferrari-coureurs aan de vooravond van het laatste FIA WEC-evenement van het seizoen 2024:
Antonio Fuoco, 499P #50: “Zoals altijd gaan we naar het circuit om ons best te doen. We weten dat de 8 uur van Bahrein een zeer zware race zal worden, ook omdat onze directe rivalen het hele seizoen zeer competitief zijn gebleken en zeer vastberaden tot deze slotact zullen komen. Onze filosofie is echter om geen middel onbeproefd te laten en met deze instelling benaderen we een race die lang zal zijn en met veel variabelen. Zoals we de afgelopen seizoenen hebben gezien, weten we dat in Bahrein de uitkomst van de race altijd open is.”
Miguel Molina, 499P #50: “Aan het einde van een buitengewoon spannend seizoen waarin we de 24 uur van Le Mans wonnen, komen we wiskundig in Bahrein aan in de race voor beide titels. We weten hoe moeilijk het zal zijn om ze beide te winnen, en we zijn ons ervan bewust dat er weinig bruikbare resultaten zijn: we zullen daarom moeten mikken op de overwinning en in deze geest zullen we de 8 Uren ingaan. Persoonlijk waardeer ik het circuit van Sakhir enorm, waar ik altijd competitief ben geweest, een circuit waarop onze 499P ook competitief kan zijn.”
Nicklas Nielsen, 499P #50: “Vorig jaar stonden we in Bahrein op het podium aan het einde van een erg intens seizoen. Dit jaar keren we terug naar het Sakhir-circuit met meer informatie over het circuit en onze auto. Het zal geen gemakkelijke race worden, maar we moeten ons best doen en pas aan het einde van de 8 uur zullen we in staat zijn om met de wiskunde om te gaan. Mijn droom is om, na de overwinning in Le Mans met Antonio en Miguel, een wereldtitel naar Maranello te brengen.”
Alessandro Pier Guidi, 499P #51: “Na de laatste race in Japan, die voor ons erg complex was, komen we aan in Bahrein in het besef dat we protagonisten kunnen zijn van een betere race. Ik geloof dat we in Sakhir de kans zullen hebben om te strijden voor een goed resultaat en ik ben er zeker van dat het hele team alles zal geven om tot de laatste bocht te vechten voor de wereldtitel bij de constructeurs: er zijn nog veel punten te winnen, ze liggen voor het grijpen, ook al voorzie ik een zwaarbevochten en helemaal niet eenvoudige race.”
James Calado, 499P #51: “We arriveren in Bahrein in het besef dat de wereldtitel nog niet is toegekend: de uitdaging zal erg ingewikkeld zijn, dat is duidelijk, maar we beginnen dit weekend met als doel ons best te doen, als coureurs en als een elftal. We zullen ons best doen en de ervaring die we vorig jaar in Sakhir hebben opgedaan gebruiken om ons verder te verbeteren. Dit jaar hebben we onszelf bevestigd als winnaars op Le Mans dankzij het resultaat van onze teamgenoten, waarbij we iets historisch hebben behaald: de twee opeenvolgende successen in de belangrijkste race van het jaar. Mijn droom is, zoals ik al heb aangegeven, om met Ferrari ook wereldkampioen te worden in de Hypercarklasse."
Antonio Giovinazzi, 499P #51: “Dit jaar hebben we met onze 499P nummer 51 niet veel geluk gehad en hebben we geen geweldige resultaten behaald, behalve het buitengewone podium op Le Mans. Het doel is daarom om dit seizoen op de best mogelijke manier af te sluiten door te proberen zoveel mogelijk punten te behalen: de constructeurstitel voor Ferrari staat mathematisch nog open, dus we zullen ons best doen om onze bijdrage veilig te stellen."
Antonello Coletta, Global Head van Ferrari Endurance en Corse Clienti: “We staan voor de laatste race van het seizoen in Bahrein, een test met een bijzonder soortelijk gewicht, aangezien we wiskundig gezien nog steeds strijden om de wereldkampioenschappen, met vooral grotere kansen in datgene gereserveerd voor de bouwers. Om deze reden zal het doel zijn om ons potentieel volledig tot uitdrukking te brengen, om fouten te vermijden, om een seizoen waarin we de hoofdrolspelers zijn van een buitengewone overwinning in de 24 uur van Le Mans, de tweede op rij, zo goed mogelijk te bekronen. Een historisch succes werd behaald tijdens de Lone Star Le Mans in Amerika. Als team zullen we met vastberadenheid en toewijding ons best doen om 2024 op de best mogelijke manier af te sluiten."
Ferdinando Cannizzo, hoofd Endurance Race Cars: “We komen aan bij de laatste etappe van het FIA WEC in Bahrein, met een beetje een bittere smaak in de mond over hoe sommige races van het seizoen eindigden, maar ook met een groot verlangen om het jaar op de beste manier af te sluiten. Winnen zal geen gemakkelijke taak zijn, zowel vanwege de grote concurrentiekracht die onze tegenstanders in de afgelopen races hebben getoond. Het Sakhir-circuit staat bekend als zeer technisch en veeleisend in verschillende aspecten, met name wat betreft de remmen, banden en de veranderende omgevingsfactoren.
De joker die halverwege het seizoen 2025 wordt geïntroduceerd, zal zeker een grote hulp zijn om een goede balans tussen de remtemperaturen te garanderen en de definitie van de optimale afstelling te vergemakkelijken. Aan de andere kant zal de typische ruwheid van het asfalt van dit circuit, gecombineerd met de hoge temperaturen van dit seizoen, de banden tijdens de race op de proef stellen, vooral in de beginfase. Het zal essentieel zijn om de juiste balans tussen snelheid en consistentie te vinden. Het bandenbeheer zal cruciaal zijn om degradatie tot een minimum te beperken. Ten slotte zal ook de strategie even doorslaggevend zijn, in een lange race die aanvankelijk onder de zon wordt verreden en daarna enkele uren na zonsondergang, in mildere omstandigheden. De voorbereiding op de race door het hele team was zeer nauwgezet en we verwachten tot het einde te kunnen vechten om op het podium te komen, hopelijk op de bovenste trede!”
Bron foto’s: media.ferrari
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!