8 uur van Bahrein - FP2 voor Vanthoor met BMW, Toyota is er klaar voor, LMGT3 Akkodis bovenaan + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 1 november 2024 09:29
Toyota Gazoo Racing had een productieve start bij zijn uitdaging in de FIA World Endurance Championship (WEC) titelbeslisser van 2024, tijdens een intensieve trainingsdag voor de 8 uur van Bahrein. Twee titels staan dit weekend op het spel in Bahrein, waar het Toyota-team met Nyck de Vries mikt op een achtste opeenvolgende overwinning in de golfstaat. Een andere overwinning op zaterdag zal de constructeurstitel veiligstellen, terwijl Kamui Kobayashi en Nyck de Vries een kleine kans hebben op het coureurskampioenschap.
BMW snelste tijd in FP2, Dries Vanthoor zet de tijd van 1m48.257s neer terwijl de rondetijden dalen met koelere temperaturen in de schemersessie
De focus van het Toyota-team op de openingsdag, lag op het voorbereiden van zijn GR010 Hybrid’s op de uitdaging die voor hen lag, tegen een competitief veld van 18 hypercars. Coureurs, ingenieurs en monteurs werkten als één geheel om de tijd op het circuit te maximaliseren voor de continue verbetering van de prestaties van de auto, waarbij ze gebruikmaakten van hun ervaring, knowhow en teamgeest. Die inspanningen werden beloond met positieve vooruitgang gedurende een drukke dag, die eindigde met een vierde snelste rondetijd van de Hybrid’s #7 GR010 HYBRID van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries. De vertrekkende wereldkampioenen van 2023 - Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa - werden zesde in hun #8 GR010 HYBRID.
Het 5,412 km lange Bahrain International Circuit is bijzonder uitdagend voor de afstelling van de auto en het bandenbeheer, met zijn mix van snelle en langzame bochten en het schurende oppervlak van het circuit. Het team gebruikte daarom het grootste deel van de drie uur durende training op donderdag om de auto-instellingen aan te passen ter voorbereiding op de race op zaterdag.
Onder de middagzon en een luchttemperatuur van 31°C gingen Mike Conway en Sébastien Buemi meteen aan de slag met een intensief programma van mechanische en aandrijflijnaanpassingen in de eerste training. De twee GR010 Hybrid’s voltooiden meer ronden dan alle andere auto's tijdens een cleane sessie, waarbij hun snelste ronden aan het begin werden neergezet. Sébastien Buemi behaalde de zevende plaats voor de #8 en Mike Conway werd tiende in de #7.
De tweede training begon na zonsondergang en bij iets koelere temperaturen, zoals verwacht in het tweede deel van de dag-nachtrace op zaterdag. Nadat ze zich eerder hadden gericht op de race-setup, gebruikten Nyck de Vries en Brendon Hartley de eerste momenten om kwalificatie-instellingen uit te proberen, waarbij ze hun respectievelijke snelste tijden van de sessie - en van de dag - noteerden. De inspanningen van het team verschoven al snel terug naar racevoorbereiding met meer afstelling en bandenanalyse.
Toyota pits 'by night'
Coureurs en engineers zullen nu de gegevens analyseren en werken aan het optimaliseren van de prestaties van de Toyota GR010 Hybrid’s voorafgaand aan de laatste training van een uur op vrijdag. De startopstelling wordt bepaald tijdens de kwalificatie- en Hyperpole-sessies, die beginnen om 16:40 uur lokale tijd (14:40 uur CET), terwijl de race begint om 14:00 uur (middag CET) op zaterdag.
Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, Toyota #7): “Er gebeurde vandaag niets bijzonders voor ons, gewoon een typische vrije trainingsdag waarop we ons programma doorwerkten. Uiteraard evolueert het circuit voortdurend, dus we probeerden te leren over de bandenslijtage. We zijn hier nog steeds mee bezig en werken aan welke compromissen we moeten sluiten op het gebied van bandenbeheer. We waren vandaag vrij behoudend, maar we hebben wel wat vooruitgang geboekt. Laten we eens kijken wat we morgen kunnen doen.”
Nyck de Vries (coureur, Toyota #7): “Ik denk dat we een behoorlijke vrije trainingsdag hebben gehad, gezien de omstandigheden op de baan, omdat de gripniveaus vrij laag waren. We zijn in de strijd, maar het is moeilijk om al te veel conclusies te trekken uit de resultaten van vandaag. We lijken er of er bijna te zijn. We moeten nog steeds iets meer vinden dan onze concurrenten en we zullen er hard aan werken om dat te doen, maar over het algemeen was het een positieve eerste dag.”
Nyck de Vries en Mike Conway
De belangrijkste punten van de vrije trainingen op vrijdag:
HYPERCAR
· De tweede vrije trainingssessie van de dag toont de #15 BMW M Team WRT bovenaan op de tijdschermen op het Bahrain International Circuit
· Dries Vanthoor zet de tijd van 1m48.257s neer terwijl de rondetijden dalen met koelere temperaturen in de schemersessie
· Die tijd is 0,054s sneller dan de #5 Porsche Penske 963 Hypercar bestuurd door Matt Campbell
· Ferrari wordt derde met de #51 499P, die in handen van Antonio Giovinazzi 0,2s verder achterop ligt
· Toyota is de vierde fabrikant in de Top-4, aangezien de #7 GR010 Hybrid Hypercar een 1m48.647s ronde rijdt met trainingen Nyck de Vries aan het stuur
· De tweede fabrieks-Ferrari, de #50 499P die dit weekend nog kans maakt op de titel, staat op de vijfde plaats, terwijl Antonio Fuoco de klokken stopt met een beste tijd van 1m48.701s
· Toyota completeert de top zes plaatsen met Brendon Hartley als snelste in de GR010 Hypercar, die hij deelt met Sebastien Buemi en Ryo Hirakawa
· De tweede van de BMW Hypercars eindigt op de zevende plaats, met Robin Frijns als beste tijd van 1m48.807s
· #38 Hertz Team Jota Porsche, Proton Competition Porsche en #35 Alpine-inschrijvingen ronden de Top-10 af in de tweede vrije training (FP2)
LM GT3
· Akkodis ASP Lexus leidt opnieuw de LMGT3-categorie, maar dit keer met de #87-auto
· Esteban Masson noteert de snelste tijd van de dag in de LMGT3-klasse, terwijl hij piekt met een beste ronde van 2m02.246s
· De tijd van de Argentijn is maar liefst 0,6s sneller dan de door Hiroshi Koizumi bestuurde #82 TF Sport Corvette, terwijl het Britse team het uitdagende seizoen met glans wil afsluiten
· #55 VISTA AF Corse is weer snel, want Francois Heriau rijdt in 2m02.991s en staat daarmee op de derde plek, voor drie verschillende fabrikanten
· Iron Dames verbeteren hun tempo in FP2, terwijl Sarah Bovy de beste tijd neerzet in de roze Lamborghini
· De tweede Akkodis ASP Lexus staat op de vijfde plaats, in handen van nieuwkomer Conrad Laursen, die Clemens Schmidt vervangt voor de FIA WEC-finale van 2024
· De #27 Heart of Racing Aston Martin Vantage met Ian James, die de tijd van 2m03.551s behaalde, completeert de top zes in FP2
· De laatste vrije trainingssessie voor de kwalificatie vindt plaats op vrijdagmorgen om 12.00 uur lokale tijd
8 Uren van Bahrein – Vrije training 1 (FP1):
1e #94 Peugeot TotalEnergies (Di Resta/Duval/Vandoorne) 1min 50,837sec 36 ronden
2e #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki) +0,049sec 34 ronden
3e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi +0,204sec) s 36 ronden
4e #93 Peugeot TotalEnergies (Jensen/Müller/Vergne) +0,215 sec. 33 ronden
5e #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +0,279 sec. 34 ronden
6e #63 Lamborghini Iron Lynx (Bortolotti/Mortara/Kvyat) +0,359 sec. 38 ronden
7e #8 TOYOTA GAZOO Racing +0,403 sec. 42 ronden
10e #7 TOYOTA GAZOO Racing +0,965 sec. 44 ronden
8 Hours of Bahrain – Vrije training 2 (FP2):
1e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Wittmann) 1 min. 48,257 sec. 42 ronden 2e #5 Porsche Penske (Campbell/Christen sen/Makowiecki) +0,054 sec. 39 ronden
3e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +0,215 sec. 42 ronden
4e #7 TOYOTA GAZOO Racing +0,390 sec. 42 ronden
5e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0,444 sec. 40 ronden
6e #8 TOYOTA GAZOO Racing +0,479sec 43 ronden