Aston Martin in 2025 terug naar de topklasse van het FIA WEC en in de 24H Le Mans met twee Valkyrie AMR-LMH hypercars
Uitgegeven door Peter Vader • 14 juni 2024 11:36
LE MANS - Aston Martin en fabrieksteam Heart of Racing keren in 2025 terug naar de topklasse van de 24 uur van Le Mans met twee Valkyrie AMR-LMH hypercars, waarmee het luxe Britse sportwagenmerk voor het eerst sinds 1959 een gooi doet naar de overwinning in de wereldberoemde enduranceklassieker. Aston Martin is van plan twee van de Valkyrie AMR-LMH-hypercars in te zetten voor alle ronden van het FIA World Endurance Championship [WEC] 2025, inclusief de 24 Uur van Le Mans. Dit besluit is onder voorbehoud van aanvaarding van de deelname, dat volgt op een wijziging in de regelgeving door de organisator van de Le Mans-evenementen, de Automobile Club de l'Ouest [ACO] en het bestuursorgaan van de sport, de Federation Internationale de l'Automobile [FIA], waarin staat dat elke deelnemende fabrikant vanaf 2025 ten minste twee auto's in de Hypercar klasse moet inschrijven. De nieuwe regel werd eerder vanochtend aangekondigd tijdens de officiële persconferentie voorafgaand aan de race van de 24 uur van Le Mans van dit jaar.
Aston Martin en zijn fabriekspartner Heart of Racing zijn verheugd deze wijziging in de regelgeving te ondersteunen, in het belang van samenwerking en om de sportieve omgeving te verbeteren ten behoeve van iedereen. Aston Martin zal nauw blijven samenwerken met beide organisaties, zowel in de toekomst als gedurende de looptijd van het Valkyrie AMR-LMH-programma.
Adam Carter, hoofd van Endurance Motorsport bij Aston Martin, zei: “Je kunt de wortels van Aston Martins enduranceraces terugvoeren tot de vroegste dagen van het merk. Meer dan 95 jaar geleden reden we voor het eerst op Le Mans – iets wat geen enkele andere fabrikant van hypercars bestemd voor de openbare weg kan zeggen. We zijn erg trots op onze samenwerking met dit prachtige evenement, en met dat in gedachten is het heel duidelijk dat we toegewijd zijn aan het hypercar-concept van WEC en onze beroemde ‘Wings’ terugbrengen naar de voorgrond van de internationale sportwagenraces, onder meer tijdens de 24 Hours of Le Mans. In 2025 zijn we van plan om met ons fabrieksteam, Heart of Racing, twee Aston Martin Valkyrie AMR-LMH hypercars op de grid te zetten, om te concurreren met een fantastische reeks van 's werelds beste sportwagenfabrikanten. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat we vooraan zullen vechten om overwinningen en podiumplaatsen. Het Valkyrie AMR-LMH-programma ligt op schema en er vindt achter de schermen een aanzienlijke hoeveelheid ontwikkeling plaats en voorafgaand aan het circuitdebuut van de auto, later deze zomer. Vervolgens anticiperen we op een intensieve testperiode om kilometers op de auto te zetten en alles te leren wat we kunnen, voor de geplande homologatie in het najaar.”
Het race-geoptimaliseerde koolstofvezelchassis Valkyrie AMR-LMH zal gebruik maken van een aangepaste versie van de sensationele, door Cosworth gebouwde 6,5-liter atmosferische V12-motor, oorspronkelijk geproduceerd voor de Valkyrie-straatauto, die in standaardvorm 11.000 tpm haalt en meer dan 1.000 pk ontwikkelt. De krachtbron wordt verder verbeterd om tegemoet te komen aan de kritische Balance of Performance-eisen van de Hypercarklasse en wordt doorontwikkeld om de ontberingen van langeafstandscompetitie op topniveau aan te kunnen. Net als bij de Valkyrie AMR Pro-circuitauto ontbreekt in de raceauto het batterij-elektrische hybridesysteem dat op de wegspecificatie Valkyrie wèl aanwezig is.
De ontwikkeling van de Valkyrie AMR-LMH is al ver gevorderd, waarbij recente evaluaties van integrale systemen op het circuit hebben plaatsgevonden in de testfaciliteit van Aston Martin in Silverstone en op het circuit van Portimao in Portugal.
Heart of Racing heeft onlangs ook een Brits teamhoofdkwartier opgericht voor zijn WEC-programma, vlakbij de plek waar de racewagens worden gebouwd, in samenwerking met Aston Martin Performance Technologies, gevestigd in Silverstone, dat toezicht houdt op het ontwerp en de ontwikkeling van de Valkyrie AMR-LMH.
Aston Martin plant in samenwerking met Heart of Racing ook een IMSA WeatherTech Sportscar-programma voor de Valkyrie AMR-LMH, om deel te nemen in de GTP-klasse van de Amerikaanse enduranceserie. De aansturing van dit IMSA-project zal plaatsvinden vanuit het hoofdkantoor van Heart of Racing in Phoenix in Noord-Amerika.
“Met deze nieuwe richting van de WEC-regelgeving hebben we onze plannen moeten vervroegen om meerdere auto’s in de WEC Hypercarklasse te laten rijden. Dit heeft uiteraard ons geplande proces veranderd, maar we zijn erg enthousiast over het vooruitzicht om twee auto's in het veld te hebben. We zullen er trots op zijn deel uit te maken van deze klasse, die de afgelopen jaren een snelle opkomst heeft gekend en geweldige race- en faninteractie biedt. De uitdaging die voor ons ligt is enorm en we kijken uit naar deze uitdagende reis”, zei Heart of Racing-teambaas Ian James.
De toetreding van Aston Martin tot de Hypercarklasse zorgt ervoor dat de Britse fabrikant van ultra-luxe sportwagens aanwezig zal zijn in alle aspecten van het enduranceracen, van de gentleman-coureur tot het toppunt van de sport. Vanaf 2025 zal Aston Martin de enige fabrikant zijn die meedoet aan alle niveaus van sportwagen- en GT-racen (van Hypercar tot GT4) en aan het FIA Formula 1® Wereldkampioenschap.
In totaal hebben de afgelopen 95 jaar ruim 240 coureurs met Aston Martins op Le Mans gereden in 27 verschillende chassis- en motorcombinaties, in vrijwel elk tijdperk. Geen enkele andere locatie heeft Aston Martin zoveel succes opgeleverd, of meer standvastig bewezen dat ons DNA voortkomt uit de essentie van competitie.
Red Bull F1-coureur Max Verstappen testte al eens met een eerste prototype Aston Martin Valkyrie! Max was onder de indruk:
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!