COTA-kwalificatie: Ferrari AF Corse en Heart of Racing claimen pole voor Lone Star Le Mans + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 1 september 2024 05:30
AUSTIN - Ferrari heeft de pole position veroverd tijdens de kwalificatie voor de Lone Star Le Mans, de zesde ronde van het FIA WEC 2024, die wordt gehouden op het Circuit of the Americas. De 499P nummer 51, gereden in de Hyperpole door Antonio Giovinazzi, zette een tijd neer van 1'50''390 en zal als eerste vertrekken in de race – 6 uur lang – die op zondag 1 september om 13:00 uur lokale tijd (20:00 uur CEST) van start gaat. De eerste rij wordt aangevuld met de Ferrari 499P nummer 83, ingeschreven door AF Corse, dankzij de tijd behaald door Robert Kubica. De pole in de LMGT3-divisie werd veroverd door Ian James, die met zijn #27-Aston Martin van het Amerikaanse team Heart of Racing Team een thuiswedstrijd rijdt. Het team Ferrari – AF Corse behaalde daarmee de tweede pole position van het seizoen na die van Imola, en de vierde sinds het racedebuut van de 499P. In het seizoen 2023 startte Ferrari ook al twee keer vanaf de pole, bij zijn debuut op Sebring en tijdens de 24 uur van Le Mans.
#51-Ferrari AF Corse met Pier Guidi/Calado/Giovinazzi (Foto: media.ferrari.com)
Kwalificaties
De taak om de Ferrari’s te kwalificeren werd toevertrouwd aan de twee Italiaanse coureurs die medium-banden monteerden tijdens droge circuitomstandigheden en lucht- en asfalttemperaturen boven de 33 en 53 °C. Tijdens de 12 minuten durende sessie behaalden Giovinazzi en Fuoco de eerste en tweede beste tijd, waarbij de klokken respectievelijk op 1'50''734 en 1'51''059 stopten, waardoor ze toegang kregen tot de Hyperpole die gereserveerd was voor de tien snelste coureurs. De 499P nummer 83 van AF Corse eindigde op de vierde plaats dankzij de tijd van Robert Kubica (1'51''233).
Hyperpool
Tijdens de Hyperpoleronde was Giovinazzi – die de auto deelt met Alessandro Pier Guidi en James Calado – opnieuw de hoofdrolspeler met de Le Mans Hypercar nummer 51, evenals Kubica met de auto in de kleurstelling van Giallo Modena. Giovinazzi bevestigde dat hij de snelste was en verzekerde zich van pole position dankzij een tijd van 1'50''390, waarbij hij 0''277 achterbleef op de bemanning van Kubica en Ferrari-officials Yifei Ye en Robert Shwartzman. Met de 499P nummer 50 eindigde Fuoco, winnaar van de 24 uur van Le Mans, met Miguel Molina en Nicklas Nielsen, als vijfde met een voorsprong van 0''428 op zijn teamgenoot.
Snelste tijd voor Pier Guidi/Giovinazzi/James Calado (Foto: media.ferrari.com)
Toyota gefrustreerd
Ook Toyota Gazoo Racing is klaar om zijn FIA WEC-uitdaging van 2024 in Austin, Texas aan te gaan, ondanks een frustrerend resultaat in een felbevochten kwalificatie. Met slechts vier punten verschil met de leiding in het klassement van de fabrikanten, bleef het Toyota-team vechten om een zesde opeenvolgende titel te winnen in een spannende kwalificatie voor de zesde ronde van het WEC-seizoen 2024, dat een intense strijd belooft om de hoogste eer in de race van zondag.
De #7 GR010 Hybrid van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries start vanaf de negende plaats op de grid, terwijl Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa als twaalfde starten.
Een uitgebreid programma van vrije trainingen werd eerder op de zaterdag afgesloten met een extreem spannende derde sessie, toen de top vijf – waaronder beide GR010 Hybrid's – de race van een uur afsloot met een verschil van slechts 0,072 seconden. Dat zette de toon voor een spannende kwalificatie, die plaatsvond in de intense hitte van de middag.
Met temperaturen die opliepen tot 33°C namen Kamui Kobayashi en Sébastien Buemi de verantwoordelijkheid op zich om hun respectievelijke auto's te kwalificeren, met als doel een Top-10-resultaat in de Hyperpole-sessie te bereiken. Beide coureurs zetten elk twee vliegende ronden neer op nieuwe medium compound Michelin-banden. Ze verbeterden zich in hun tweede run, waarbij Kobayashi meer dan een seconde sneller was dan zijn eerste poging. Hij werd achtste en kon doorgaan naar de Hyperpole. Sébastien Buemi verbeterde zich slechts een fractie en werd uitgeschakeld, met de #8 op de 12e plaats.
De #7-Toyota GR010 Hybrid stond daarom opgesteld als de enige GR010 in Hyperpole. Kobayashi zette aanvankelijk de toon voor het tempo in zijn eerste vliegende ronde, voordat zijn rivalen beter werden. Hij leek op koers om nog sneller te gaan totdat een langzamere laatste sector in zijn tweede poging hem naar de negende plaats deed zakken, 0,561 seconden verwijderd van de pole. Ondanks een teleurstellend resultaat blijft het Toyota-team vastbesloten om significante punten te scoren in de hete Texaanse weersomstandigheden.
P6 voor Porsche
De beste Porsche 963 van het Porsche Penske Motorsport-fabrieksteam zal de zes uur durende race in Austin vanaf de derde startrij aangaan. Tijdens de kwalificatie zette Matt Campbell het 509 kW (692 PS) hybride prototype op positie zes. De Australiër deelt de cockpit van de auto met nummer 5 met zijn fabriekscoureursteamgenoten Michael Christensen en Frédéric Makowiecki. De zusterauto met Kévin Estre, André Lotterer en Laurens Vanthoor zal de race starten vanaf P14. In de LMGT3-klasse zal de Porsche 911 GT3 R van Manthey PureRxcing de zesde ronde van het FIA World Endurance Championship WEC vanaf de vierde plaats aangaan. De racewagen van het klantenteam Manthey PureRxcing leidt momenteel het WEC-teamkampioenschap.
Het verhitte asfalt op het Formule 1-circuit bij de Texaanse hoofdstad Austin bood maar weinig grip voor de Porsches. In de Hypercarklasse kwalificaties zorgden de krappe rondetijden voor een spannende strijd zodat de Porsches konden doorgaan naar de Hyperpole-sessie. Terwijl fabriekscoureur Kévin Estre de shootout van de snelste tien auto's miste vanwege een 14e plaats, zette Matt Campbell een laatste wanhoopssprint in om zich te verbeteren en pakte hij toch nog de zesde plaats. De Australiër trok ook de aandacht in de Hyperpole: in zijn laatste vliegende ronde katapulteerde Campbell opnieuw naar de zesde plaats.
"We hadden gehoopt het beter te doen en zijn niet blij met het resultaat", aldus Urs Kuratle. De directeur van Porsche Factory Motorsport LMDh voegt toe: "We hebben onze coureurs vandaag geen optimaal afgestelde auto gegeven - en de tijdenlijsten onderstreepten dit duidelijk. Ik hoop dat we beter voorbereid zijn op de zes uur durende race." Jonathan Diuguid, Managing Director van Porsche Penske Motorsport, zegt: "Tijdens de trainingssessies merkten we dat ons tempo over langere afstanden constant hoog was. We moeten weer een foutloze prestatie leveren, dan is alles mogelijk op de racedag."
De twee Porsche 963-coureurs van het Hertz Team Jota-klantenteam gaan het zogenaamde "Lone Star Le Mans"-evenement in vanaf posities tien en 17. Het identieke voertuig van Proton Competition start de op twee na laatste race van het FIA WEC-seizoen vanaf positie 16.
Prijzenswaardige startpositie voor Manthey PureRxcing in LMGT3
De beste Porsche 911 GT3 R in de LMGT3-klasse start vanaf de tweede rij. Alex Malykhin kwalificeerde zich als vierde in de shootout van de tien snelste auto's. De in Wit-Rusland geboren coureur deelt de rijderstaken in de nr. 92-kandidaat van Manthey PureRxcing met de Duitser Joel Sturm en de voormalige Porsche Junior Klaus Bachler uit Oostenrijk. Het trio leidt momenteel het kampioenschap. Yasser Shahin miste de Hyperpole met de 16e plaats. De Australiër deelt de auto met nummer 91 van Manthey EMA met de Nederlander Morris Schuring en de Oostenrijkse Porsche-fabriekscoureur Richard Lietz.
Bandenmanagement is essentieel
Focus op banden: snelle en bochtige bochten vormen unieke uitdagingen
Met luchttemperaturen van meer dan 30 graden Celsius en felle zon stijgen de temperaturen op het donkere asfalt van het "Circuit of The Americas" (COTA) vaak boven de 50 graden. Dit legt druk op de Michelin-banden in de snelle, kronkelende bochten aan het begin van de tweede sector: tussen bocht 2 en 6 bereiken deze spanningen piekwaarden. De snelle richtingsveranderingen verhogen de temperaturen van het gladde racerubber dramatisch - ongeveer 30 keer per stint, 60 in een dubbele stint en meer dan 180 keer tijdens een normale race.
"Vanaf de ingang van de tweede bocht tot de uitgang van bocht 6 merken we een stijging van de oppervlaktetemperatuur van 20 tot 25 graden Celsius", legt Romain Gineste, hoofd Track Engineering LMDh WEC Porsche Motorsport, uit. De bovengrens van het werkvenster van de Michelin slicks ligt bij 110 graden Celsius. “Hoge temperaturen zorgen voor meer bandenslijtage. Om langere afstanden te kunnen overleven, moeten we onze coureurs waarschuwen om voorzichtig te zijn. Het is een vicieuze cirkel: als je de banden overbelast, stijgen de temperaturen zo sterk dat ze buiten het ideale werkvenster vallen. Hierdoor neemt het risico op slippen toe, wat de bandentemperatuur nog verder doet stijgen. Naarmate de rondetijden toenemen, verslechteren de banden sneller. Er is maar één manier om dit te voorkomen: op het juiste moment gas terugnemen!”
De piektemperaturen die zich in de zogenaamde "esses" opbouwen, worden snel in perspectief geplaatst naarmate de race vordert. Zelfs vóór de haarspeldbocht (bocht 11) naderen de gegevens het normale bereik en koelen de banden verder af op het volgende rechte stuk. "Zodra we de wielen wisselen, controleer ik alle waarden", legt Philippe Rocher uit, die Porsche Penske Motorsport ondersteunt als bandentechnicus bij Michelin Motorsport. "De beperkende factoren in Austin zijn de banden rechtsachter en linksvoor, dus die houden we nauwlettend in de gaten." De temperaturen op het oppervlak van de slicks variëren aanzienlijk over een ronde op het 5,513 kilometer lange circuit. "Deze pieken zijn uitgesproken in Austin, maar we zijn meer geďnteresseerd in de gemiddelde waarden over een ronde", legt Romain Gineste uit. "Interessant genoeg blijven de kerntemperatuur van de band en de lucht in het wiel, ondanks alle uitgesproken opwaartse schommelingen, zeer constant. Zo hoort het ook!"
De kwalificatie van de Lone Star Le Mans 2024 puntsgewijs samengevat:
HYPERCAR: Pole voor #51 Ferrari AF Corse
Antonio Giovinazzi in de Nr. 51 Ferrari 499P verzekert zich van pole position op het Circuit of the Americas in Texas voor ronde zes van het FIA World Endurance Championship 2024, de ‘Lone Star Le Mans’ na een epische Hyperpole-sessie
Nr. 51 Ferrari AF Corse met Antonio Giovinazzi achter het stuur is het snelst nadat hij een verzengende 1m50.3a90s snelste ronde neerzet om daarmee de eerste toppositie van het seizoen voor de Ferrari te behalen
Robert Kubica in de Nr. 83 AF Corse Ferrari 499P maakt er een Steigerend Paard 1-2 van, terwijl de gele 499P met 0,277s verschil achter Giovinazzi’s beste ronde de Hyperpole afsluit
Nr. 2 Cadillac Racing Hypercar bestuurd door Alex Lynn wordt nipt derde na de Nr. 35 Alpine bestuurd door Charles Milesi verslagen te hebben, die voor een grote verrassing zorgt met een uitstekende kwalificatieronde
Nr. 50 Ferrari AF Corse 499 gekwalificeerd door Antonio Fuoco neemt de vijfde positie in en zorgt voor drie Ferrari's in de top vijf
Nr. 5 Porsche Penske 963 bestuurd door Matt Campbell completeert de top zes
De rest van de Top-10 wordt gecompleteerd door 7e nr. 20 BMW M Team (Robin Frijns), 8e nr. 15 BMW M Team (Vanthoor), 9e nr. 7 Toyota (Kobayashi), 10e nr. 12 Hertz Team Jota Porsche (Nato)
Kampioenschapsleider nr. 6 Porsche Penske 963 Hypercar start op een bescheiden 14e plaats in Hypercar nadat Kevin Estre moeite heeft om een snelle ronde neer te zetten in de kwalificatiesessie
Nr. 36 Alpine A424 van Mick Schumacher haalt de Hyperpole niet als kwalificatie omdat hij worstelt met het openen van de deur nadat een insect de cockpit binnendringt
LM GT3: Pole – Nr. 27 Heart of Race Aston Martin
Ian James in de nr. 27 Heart of Racing Aston Martin Vantage pakt een spectaculaire pole position door een briljante ronde van 2m05.587s neer te zetten
De Amerikaan/Brit pakt de eerste pole voor het Heart of Racing-team op hun thuiscircuit
Sarah Bovy deelt de eerste rij in de Iron Dames Lamborghini Huracan die 0,172s achter pole staat
De nummer 55 VISTA AF Corse Ferrari met Francois Heriau kwalificeert zich op de tweede rij van de grid
Kampioenschapsleider No.92 Manthey PureRxcing Porsche 911 RSR GT3 in handen van Aleksandr Malykhin eindigt als vierde, waardoor er vier verschillende fabrikanten in de top vier staan.
De rest van de top 10 wordt gecompleteerd door de No.81 TF Sport Corvette Z06 GT3 bestuurd door Tom van Rompuy en de No.54 VISTA AF Corse Ferrari bestuurd door Thomas Flohr
Van Rompuy is echter door stewards nog in onderzoek vanwege mogelijke belemmering van een andere deelnemer tijdens de kwalificatie
De zesuursrace van het FIA WEC nabij de Texaanse hoofdstad Austin gaat op zondag 1 september om 13:00 uur lokale tijd (20:00 CEST) van start.
Lone Star Le Mans – Free Practice 3:
1st #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn) 1min 51.471secs 27 laps
2nd #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0.040secs 29 laps
3rd #7 TOYOTA GAZOO Racing +0.062secs 27 laps
4th #83 AF Corse (Kubica/Shwartzman/Ye) +0.063secs 28 laps
5th #8 TOYOTA GAZOO Racing +0.072secs 30 laps
6th #12 Hertz Team JOTA (Stevens/Ilott/Nato) +0.241secs 29 laps
Lone Star Le Mans – Qualifying:
1st #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) 1min 50.734secs
2nd #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0.325secs
3rd #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn) +0.339secs
4th #83 AF Corse (Kubica/Shwartzman/Ye) +0.499secs
5th #35 Alpine Endurance Team (Chatin/Habsburg/Milesi) +0.584secs
6th #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki) +0.634secs
8th #7 TOYOTA GAZOO Racing +0.655secs
12th #8 TOYOTA GAZOO Racing +0.986secs
Lone Star Le Mans – Hyperpole:
1st #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) 1min 50.390secs
2nd #83 AF Corse (Kubica/Shwartzman/Ye) +0.277secs
3rd #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn) +0.290secs
4th #35 Alpine Endurance Team (Chatin/Habsburg/Milesi) +0.361secs
5th #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0.428secs
6th #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki) +0.484secs
9th #7 TOYOTA GAZOO Racing +0.561secs
Lone Star Le Mans - LMGT3 class:
1. James/Mancinelli/Riberas (UK/I/E), Aston Martin #27, 2:05.587 minutes
2. Bovy/Gatting/Frey (B/DK/CH), Lamborghini #85, 2:05.759 minutes
3. Heriau/Mann/Rovera (F/USA/I), Ferrari #55, 2:06.001 minutes
4. Bachler/Malykhin/Sturm (A/UK/D), Porsche 911 GT3 R #92, 2:06.176 minutes
16. Lietz/Shahin/Schuring (A/AUS/NL), Porsche 911 GT3 R #91, 2:07.691 minutes
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!