Ferrari wil scoren in Fuji want zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap is nog volledig open
Uitgegeven door Peter Vader • 13 september 2024 04:31
MARANELLO - Op zondag 15 september vanaf 11:00 uur (lokale tijd) vindt op Fuji International Speedway de zevende en voorlaatste ronde van het FIA World Endurance Championship 2024 plaats, over een afstand van zes uur. Het Ferrari – AF Corse-team presenteert zichzelf in Japan met de bemanningen van de officiële 499P’s, nummer 50 gedeeld door Fuoco-Molina-Nielsen, en nummer 51 door Pier Guidi-Calado-Giovinazzi. Het team van AF Corse staat aan de start met de Ferrari nummer 83 bestuurd door Ye-Shwartzman-Kubica.
De huidige situatie
Aan de vooravond van de Japanse FIA WEC-ronde bezet Ferrari de derde plaats in het constructeursklassement met 128 punten, 19 minder dan Toyota, leider van de overall ranglijst. Ook op de derde plaats staat de rijderscombinatie Fuoco-Molina-Nielsen in het rijdersklassement, terwijl teamgenoten Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi (gedwongen uit te vallen bij COTA) als achtste geklasseerd staan. De coureurs van 499P nummers 50 en 51 hebben een voorsprong van respectievelijk 12 en 66 punten op de top. Ye-Shwartzman-Kubica bezet de negende positie.
In de FIA World Cup for Hypercar Teams, gereserveerd voor onafhankelijke teams, staat AF Corse ‘Giallo’ tweede met een achterstand van 30 punten op de leiders, dankzij de resultaten behaald door de 499P in de kleurstelling van Giallo Modena (vijf klassepodia, waaronder twee overwinningen).
Enige reacties van Ferrari-teamleden voorafgaand aan de 6 Hours of Fuji:
Antonio Fuoco, 499P #50: “Na de derde plaats in Amerika zullen we ons best moeten doen in Japan, omdat de uitdaging voor zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap nog open is. We zullen ons concentreren op een race waar ik, traditiegetrouw, veel autosportfans verwacht die het weekend nog indrukwekkender zullen maken."
Miguel Molina, 499P #50: “Bij Fuji behaalde ik in 2017 mijn eerste overwinning in het FIA WEC met de Ferrari 488 GTE, het was een succes in de LMGTE Am-klasse waar ik prachtige herinneringen aan heb. Dit jaar vertegenwoordigt de Fuji-ronde iets speciaals voor ons, aangezien er aan het einde van het seizoen nog maar twee races over zijn en de te behalen punten van fundamenteel belang zijn om te blijven dromen van iets heel groots”
Nicklas Nielsen, 499P #50: “Het doel in Japan is om zoveel mogelijk punten te verdienen. Het zal een ingewikkelde race worden, omdat het circuit misschien niet het circuit is dat het beste bij de kenmerken van onze auto past, en omdat de concurrentie aanzienlijk is. Dit jaar hebben we echter, naast de overwinning op Le Mans, ons pad van groei en kennis van de 499P voortgezet, dus we beginnen met vertrouwen aan de wedstrijd en met de wens om ons best te doen."
Alessandro Pier Guidi, 499P #51: “Het belangrijkste doel bij Fuji is om het grootst mogelijke aantal punten te behalen, aangezien Ferrari volop strijdt om de wereldtitel bij de constructeurs. Het zal een ingewikkelde onderneming worden, omdat ik geloof dat het Japanse circuit niet bijzonder gunstig voor ons is. Fuji is niet mijn favoriete baan, maar desondanks behaalde ik daar twee successen met James in LMGTE Pro (2017 en 2022, red.). Er wordt verwacht dat het weer dit weekend onzeker zal zijn en er wordt regen verwacht: dit zal nog een variabele zijn om rekening mee te houden."
James Calado, 499P #51: “De race op Fuji zal erg belangrijk zijn voor onze crew en voor de teamgenoten van de 499P nummer 50 zal het gemeenschappelijke doel zijn om goede resultaten voor Ferrari te garanderen, die van fundamenteel belang zijn voor het Wereldkampioenschap”
Antonio Giovinazzi, 499P #51: “In Austin hebben we laten zien dat we erg snel zijn, maar de uitkomst van de race was helemaal niet positief, dus we arriveren in Fuji met de ambitie om dit goed te maken. Het streven? Het is niet gemakkelijk, en vorig jaar in Japan was onze race niet buitengewoon, maar ik hoop dat de ervaring die we de afgelopen maanden hebben gehad ons bij deze gelegenheid kan helpen. Ik ben blij om terug te keren naar Japan, waar ik elke keer een publiek aantref dat zeer gepassioneerd is door de autosport en veel warmte heeft voor Ferrari: het zal een geweldige sfeer zijn om in te strijden."
Antonello Coletta, Global Head of Endurance en Corse Clienti: “We keren twee weken na de race op COTA terug naar het circuit waar we een zeer belangrijke overwinning behaalden met de 499P nummer 83, waarmee we de 6 Hours ook afsloten met de uitstekende derde plaats van de Hypercar nummer 50 Een historisch succes voor Ferrari en tevens de derde overwinning in de topklasse van het FIA WEC met drie verschillende auto's: na de successen op Le Mans met de officiële 499P nummers 50 en 51 wisten we naar de bovenste trede te klimmen van het podium ook met de privéauto van AF Corse, een feit waar we trots op zijn.
Nu verschijnen we bij Fuji, in Japan, waar we nog steeds vechten voor de wereldtitels bij de constructeurs en coureurs, en ook voor het klassement dat is gereserveerd voor onafhankelijke teams. We zullen daarom ons best doen om het maximale potentieel van onze 499P’s tot uitdrukking te brengen in een race waarin het essentieel zal zijn om fouten tot een minimum te beperken: het zal niet gemakkelijk zijn en we kennen de waarde van onze tegenstanders.”
Ferdinando Cannizzo, hoofd van Endurance Race Cars: “Na de veelbelovende prestaties in Austin hebben we deze week intensief gewerkt met het duidelijke doel om ook in Fuji te winnen en het constructeurswereldkampioenschap open te houden tot de laatste race.
We weten dat het niet gemakkelijk zal zijn om dit resultaat te bereiken op het thuiscircuit van onze tegenstanders die aan de leiding staan in het klassement. In 2023 was die in Japan in feite de moeilijkste race voor de 499P, maar sinds vorig jaar hebben we veel geleerd over hoe we het potentieel van onze auto ten volle kunnen benutten en om deze reden, met respect voor de kracht en snelheid van onze tegenstanders, we laten onszelf niet verslaan voordat we de baan op gaan.
Het optimaliseren van de prestaties onder verschillende omstandigheden en het evalueren van verschillende scenario’s voor strategie zullen net zo belangrijk zijn in deze race, waar nat en wisselend weer altijd voor verrassingen zorgt.”
Enige feiten over Ferrari in combinatie met de Fuji Speedway:
- 19 punten scheiden Ferrari van de top van de wereldranglijst voor
constructeurs
- 4.563 is de lengte van het circuit (in kilometers)
- 3776 is de hoogte van de berg Fuji (in meters)
- 1965 was het jaar waarin het circuit werd ingehuldigd
- 1970, het jaar van Ferrari's eerste overwinning in Japan, met de
512S tijdens de 200 Miglia del Fuji
- 2023 het laatste succes in het FIA WEC van de Ferrari 488 GTE,
behaald in de LMGTE Am-klasse door Flohr-Castellacci-Rigon
- Katsushika Hokusai is de naam van de Japanse kunstenaar (1760-1849)
die bekend staat om het maken van de beroemde serie prenten
"Zesendertig gezichten op de berg Fuji", die in 46 schilderijen de
gelijknamige vulkaan afbeeldt
Het programma
Op vrijdag 13 september vinden er twee vrije trainingen plaats, beide van 90 minuten, van 11:00 tot 15:30 uur; Zaterdag de 14e na de vrije training, van 10:20 tot 11:20 uur, vindt de kwalificatie plaats vanaf 15:00 uur en de Hyperpole vanaf 15:20 uur, om de startopstelling voor de 6 Hours of Fuji te bepalen, verwacht op zondag 15 september vanaf 11:00 uur (lokale tijden). Het tijdsverschil tussen Fuji en Amsterdam bedraagt 7 uur, dus bij de genoemde tijden steeds 7 uur optellen voor de Nederlandse tijd. Bijvoorbeeld: de race start op zondag om 11:00 uur, dat wil zeggen dat we in Nederland vanaf zondag 18:00 uur de wedstrijd kunnen volgen.
Foto: FIA WEC
Foto: Team WRT
Bron foto’s: media.ferrari.com (tenzij anders vermeld)
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!