FOTO'S - Toyota voegde na de 6 Hours of Spa-Francorchamps zijn 42e overwinning toe aan zijn WEC-zegereeks!
Uitgegeven door Peter Vader • 30 april 2023 11:45
Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López wonnen de 6 Hours of Spa-Francorchamps vanaf pole position in de #7 GR010 Hybrid en verdienden een Hypercar hattrick voor Toyota Gazoo Racing vanaf de eerste drie races van 2023, na de overwinningen van het team in Sebring en Portimăo. Een opmerkelijk terugvechten na een start op de achterste rij, zorgde ervoor dat Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa, in de #8 GR010 Hybrid, een onverwachte tweede plaats behaalden. Zij leiden nu het WEC-wereldkampioenschap voor coureurs met vijf punten voorsprong op de #7-ploeg. De zevende overwinning op rij in Spa betekent dat Toyota Gazoo Racing een voorsprong van 30 punten in het wereldkampioenschap op Ferrari heeft, wanner ze beginnen aan de honderdste editie van de 24 uur van Le Mans op 10-11 juni. Het Le Mans evenement is als vanouds de belangrijkste race op de WEC-kalender en het middelpunt van het seizoen 2023 met zeven races.
Meerdere incidenten, wisselend weer en close-fights in het 37 auto tellende veld vermaakten een 72.000 man sterke menigte, terwijl een recordaantal van 13 Hypercars vochten om de heerschappij rond het spectaculaire 7,004 km lange circuit van Spa, gelegen op slechts 120 km van de basis van het Toyota-team in Keulen, Duitsland. De actie begon al in het begin van de race, toen Mike Conway wegreed op droge banden, ondanks lichte regen. Hij zakte naar de zevende plaats tegen concurrenten op natte banden, maar had al snel een gripvoordeel en werd zesde voorafgaand aan een safety car-periode. Sébastien Buemi, ook op droge banden, maakte in de eerste ronde maar liefst 15 plaatsen goed.
Bij de herstart stormden de GR010 Hybrid’s door het veld. Mike Conway ging van P6 naar de leiding in iets meer dan een ronde, terwijl Sébastien Buemi het LMP2-veld voorbijging en in de tiende ronde de zevende plaats pakte. Hij behield dat momentum en passeerde de Glickenhaus en #5 Porsche, op weg naar de vierde plaats voordat de eerste pitstops plaatsvonden.
Mike Conway breidde zijn voorsprong uit tot 30 seconden totdat de als tweede geplaatste #3 Cadillac na 90 minuten crashte en de resulterende safety car het veld sloot. Door dat incident werd Sébastien Buemi derde en de GR010 Hybrid’s reden al snel als één-twee rond nadat de Porsche #6 vroeg in het derde uur een technisch probleem kreeg. José Maria López nam het stuur van de #7 over en breidde zijn voorsprong uit op Ryo Hirakawa, die worstelde met balansproblemen van zijn Toyota #8. Hij leidde op halve afstand van de race met ongeveer een minuut, maar halverwege het vierde uur werd het gat opnieuw verkleind door een nieuwe safety car-periode.
José Maria López had een kleine voorsprong toen hij de #7 overdroeg aan Kamui Kobayashi met nog iets minder dan twee uur te gaan. Brendon Hartley verving Ryo Hirakawa in de #8 en leidde kort, totdat Kamui Kobayashi inhaalde dankzij zijn hetere banden, maar de strijd werd even later stilgelegd vanwege weer een andere safety car.
Dat zorgde voor een spectaculaire finish die het publiek op de tribune deed opveren, tussen de GR010 Hybrid’s met weinig verschil tussen de twee in de slotfase. Met nog 45 minuten te gaan, maakten ze hun laatste pitstops en Kamui Kobayashi hervatte de strijd net achter Brendon Hartley, maar kwam snel dichterbij na het neerzetten van de snelste ronde van de race.
Een spannende inhaalactie bij Raidillon zorgde ervoor dat de #7 weer vooraan kwam te rijden en Kamui Kobayashi breidde zijn voorsprong uit door na 148 ronden de zwart-wit geblokte vlag te passeren en zo de tweede overwinning van het seizoen voor de #7 GR010 HYBRID te behalen. Zijn verschil met Toyota-teamgenoot Brendon Hartley was 16,637 seconden. Voor Toyota betekende deze WEC-2023 editie een perfecte voorbereiding op de 24 Hours Le Mans op 10-11 juni!
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!