PREVIEW - 19 Hypercars en 18 LMGT3-auto's zullen het tegen elkaar opnemen tijdens de 6 Hours of Sao Paulo
Uitgegeven door Peter Vader • 10 juli 2024 16:02
Het FIA World Endurance Championship zal komend weekend zijn langverwachte terugkeer naar Brazilië maken, terwijl de belangrijkste sportwagenserie ter wereld zich opmaakt voor de Rolex 6 Hours of São Paulo (12-14 juli). Het is tien jaar geleden dat het Autódromo José Carlos Pace van Interlagos voor het laatst gastheer was van een ronde van het FIA WEC. Tijdens het eerste seizoen van het WEC in september 2012 werd voor het eerst een zes uur durende race op het circuit gehouden, die Toyota won, terwijl Porsche twee jaar later zegevierde tijdens de editie van 2014.
Met slechts 4,309 km is Interlagos het kortste circuit van het jaar en beschikt over 15 bochten (5 rechts en 10 links). Hypercars bereiken snelheden van rond de 305 km/u, waarbij ongeveer 50% van de ronde wordt afgelegd met volledig ingetrapt gaspedaal. Tijdens elke rit over het circuit schakelen Hypercar-coureurs naar schatting 38 keer.
19 Hypercars en 18 LMGT3-auto's zullen het tegen elkaar opnemen tijdens de Zuid-Amerikaanse ronde van het WEC, waaronder twee lokale coureurs die de thuisfans kunnen plezieren: Nicolas Costa bestuurt de McLaren 720S LMGT3 Evo voor United Autosports en Augusto Farfus die de BMW M4 LMGT3 zal besturen voor Team WRT.
Costa, die Interlagos beter kent dan de meeste coureurs op de WEC-grid, legde enkele van de belangrijkste kenmerken van het circuit uit: “Het is een vloeiend circuit dat alle sterke punten van de auto op de proef stelt… we hebben een heel lang recht stuk dat bergop gaat, dus het vermogen is dan echt nodig. We hebben snelle bochten, langzame bochten – het is erg tractieafhankelijk en ook aerodynamisch een uitdaging. Over het geheel genomen is het lastig om de auto in balans te houden en het is belangrijk om een goed pakket te hebben!”
De deelnemerslijst voor São Paulo kent een paar kleine coureurswijzigingen. De #99 Proton Competition Porsche 963 heeft Neel Jani en Julien Andlauer aangewezen om de rijtaken te delen - vaste derde coureur Harry Tincknell kan niet in Brazilië aanwezig zijn vanwege een botsing met de IMSA-kalender voor de Canadian Tire Motorsport Park-ronde van de serie.
Ondertussen ziet de door #78-Akkodis ASP Team bestuurde Lexus RC F LMGT3 de vaste Silver-coureur Timur Boguslavskiy vervangen worden door de Oostenrijker Clemens Schmid. DTM-coureur Schmid maakte eerder dit jaar zijn WEC-debuut op Spa-Francorchamps, toen Boguslavskiy wegens ziekte niet kon racen.
Tenslotte zal Mike Conway terugkeren naar de cockpit van de #7-Toyota Gazoo Racing GR010 Hybrid Hypercar, terwijl voormalig teamgenoot Jose Maria Lopez terug zal stappen in de #87 Akkodis ASP-gestuurde Lexus RC F LMGT3. Lopez verving Conway voor Le Mans nadat de Brit een blessure opliep tijdens een training op zijn fiets.
Alle ogen zullen echter gericht zijn op de steeds dichterbij komende kampioenstitels van 2024, met slechts twaalf punten verschil tussen de drie beste fabrikanten – Porsche, Ferrari en Toyota – in het FIA Hypercar World Endurance Manufacturers’ Championship.
Met een totaal van 108 punten staat Porsche bovenaan het algemeen klassement, maar ze krijgen te maken met hevige concurrentie van Ferrari, dat net achter hen staat met 99 punten, en met Toyota, dat derde staat met 96 punten. Met nog meer dan 100 kampioenschapspunten (104 inclusief polepositionpunten) beschikbaar tijdens de resterende WEC-rondes in Brazilië, de VS, Japan en Bahrein, is de titelstrijd van 2024 goed begonnen...
In de hoofdcategorie Hypercar zijn er dit jaar tot nu toe vier verschillende winnaars geweest, wat het echte competitieve karakter van het kampioenschap aantoont. In de eerste ronde in Qatar waren het Porsche Penske Motorsport en de competitieve Porsche 963 die de overwinning behaalden. Dit werd gevolgd door Toyota Gazoo Racing en zijn kampioenschapswinnende Toyota GR010 Hybrid Hypercar uit 2023, die zegevierde in de tweede ronde in Imola. Hertz Team JOTA en zijn particuliere Porsche 963 waren de volgende die de eer pakten toen het Britse team in mei de geblokte vlag pakte op Spa-Francorchamps. Recentelijk was het de beurt aan Ferrari AF Corse toen de Ferrari 499P Hypercar opnieuw bewees de te kloppen auto te zijn tijdens de 24 uur van Le Mans.
Wat betreft de LMGT3-klasse die nieuw is in 2024: deze is nog competitiever, met een onderlinge afstand tussen de drie beste teams van slechts twee punten! Manthey PureRXcing en Manthey EMA staan beide bovenaan het klassement met elk 75 punten en de winnaars van de tweede ronde, Team WRT, hebben een totaal van 73 punten.
De volledig vrouwelijke Iron Dames-crew zal vol vertrouwen naar Brazilië gaan, na hun overwinning tijdens de ELMS-race van afgelopen weekend in Imola – het trio verzekerde zich van pole position in de Lamborghini Huracan LMGT3 Evo2 op Spa-Francorchamps, maar moet hun tempo nog omzetten in een raceoverwinning in het WEC tot nu toe dit seizoen.
De race-actie begint op vrijdag (12 juli) met FP1 en FP2, terwijl de kwalificatie – en de allerbelangrijkste Hyperpole – op zaterdag zal plaatsvinden. Op zondag (14 juli) wordt om 11:30 uur lokale tijd de groene vlag voor de 6 uursrace gezwaaid.
Klik hier voor de deelnemerslijst van de FIA WEC Rolex 6 Hours of São Paulo 12-14 juli 2024
TIJDSCHEMA:
Vrijdag 12 juli
10:45 – 12:15: Vrije training 1
15:15 – 16:45: Vrije training 2
Zaterdag 13 juli
10:30 – 11:30 Vrije training 3
14:30 – 15:40: Kwalificatie + Hyperpole
Zondag 14 juli
11:30 – 17:30 Rolex 6 uur van São Paulo
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!