PREVIEW - 6 Hours of Fuji, de zevende en voorlaatste ronde van een onvergetelijk FIA WEC-seizoen 2024
Uitgegeven door Peter Vader • 12 september 2024 11:45
De spectaculaire setting van de Fuji Speedway, genesteld aan de voet van de hoogste bergtop van Japan, dient als podium voor de 6 Hours of Fuji, de zevende en voorlaatste ronde van een onvergetelijk seizoen 2024 van het FIA WEC. De Fuji Speedway is een belangrijk evenement in het World Endurance Championship en organiseert dit jaar voor de 11e keer de Japanse ronde van het FIA WEC.
Met een lengte van 4,563km is de Fuji Speedway het op één na kortste circuit in het FIA WEC-kampioenschap
Met een lengte van 4,563 km is Fuji het op één na kortste circuit van het seizoen, na Interlagos. De Fuji Speedway staat echter bekend om zijn eindeloos lange rechte stuk, dat zich uitstrekt over 1,475 km. Hier benutten coureurs het potentieel van hun auto's ten volle. Vorig jaar bereikte Antonio Fuoco een topsnelheid van 333,3 km/u in de #50-Ferrari AF Corse 499P. De Fuji Speedway heeft 16 bochten (10 rechts, 6 links).
Het circuit is in meer dan één opzicht eigendom van de Toyota Group. Het Japanse bedrijf heeft negen van de laatste tien edities van de 6 Hours of Fuji gewonnen. Alleen de editie van 2015, gewonnen door Porsche, ontsnapte aan Toyota's greep. Vorig jaar behaalde de regerend wereldkampioen een one-two finish, met de #7-Toyota, bestuurd door Kamui Kobayashi, Mike Conway en José Maria Lopez, die won voor de #8-zusterauto. "We zullen veel van onze Toyota-collega's op het circuit hebben om ons te steunen, samen met onze fans," zegt Nyck de Vries, die het #7-stoeltje van de Argentijn Lopez heeft overgenomen. "Dit zal ons extra motiveren om hen trots te maken."
Leider in het FIA WEC-kampioenschap 2024: de #7-Toyota bestuurd door Kamui Kobayashi, Mike Conway en Nyck de Vries
Een thuisoverwinning op eigen terrein - waar de GR010 Hybrid-krachtbron wordt ontwikkeld in het nabijgelegen technische centrum Higashi-Fuji - zou een primeur zijn voor Toyota dit seizoen. De extreme competitie van het Hypercar-veld is duidelijk waarneembaar, aangezien de eerste zes ronden van het seizoen elk een andere winnaar hebben laten zien, waaronder Toyota’s met nummer 7 en 8, respectievelijk winnaars van de 6 uur van Imola en de Rolex 6 uur van São Paulo.
De deelnemerslijst voor de 6 uur van Fuji omvat 36 auto's, 18 Hypercars en 18 LMGT3's, die 13 verschillende fabrikanten vertegenwoordigen. In de Hypercar-categorie heeft Alpine uitzonderlijk besloten om zijn reservecoureur, Jules Gounon, in te zetten in plaats van Paul-Loup Chatin in de #35-auto om daarmee zijn kennis van de A424 te perfectioneren.
Wie gaan de constructeurs- en coureurstitel winnen?
Het succes van AF Corse bij Lone Star Le Mans, vóór Toyota #7 en Ferrari #50, heeft de Hypercar-ranglijst behoorlijk opgeschud. In het constructeurskampioenschap leidt het Japanse merk nu met 147 punten, maar met slechts een kleine marge. Toyota heeft slechts 11 punten voorsprong op Porsche, dat voor het eerst dit seizoen naar de tweede plaats is teruggezakt. Met 128 punten staat Ferrari op de derde plaats en geeft het nog lang niet op in deze spannende titelrace!
Het succes van AF Corse bij Lone Star Le Mans, vóór Toyota #7 en Ferrari #50, heeft de Hypercar-ranglijst behoorlijk opgeschud.
De verschillen zijn nog kleiner in het Drivers' Championship. De winnaars van de eerste Qatar Airways 1812 km van Qatar met de #6-Porsche Penske Motorsport 963, André Lotterer, Kévin Estre en Laurens Vanthoor, leiden nog steeds het kampioenschap. Het trio heeft echter slechts een voorsprong van 12 punten op de coureurs van de #7-Toyota met Kamui Kobayashi en Nyck de Vries (Mike Conway staat vierde vanwege zijn afwezigheid bij de 24 uur van Le Mans), en dezelfde voorsprong op Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen, winnaars van de Le Mans-klassieker met de #50-Ferrari.
Na zijn triomf in Texas op het Circuit of the Americas, heeft de #83-Ferrari van AF Corse de race voor de Hypercar Teams' World Cup nieuw leven ingeblazen. Met nog twee ronden te gaan, staat de in het geel uitgevoerde 499P slechts 30 punten achter de #12-Porsche Hertz Team JOTA, winnaar van de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps. De #99-Porsche Proton Competition en de #38-Porsche Hertz Team JOTA staan respectievelijk derde en vierde in het klassement.
De #38-Porsche 963 van Jenson Button, Phil Hanson en Oliver Rasmussen van het Hertz Team Jota
Dankzij zijn ongeëvenaarde consistentie met vijf podia in zes FIA WEC-rondes staat de #92-Porsche 911 van Manthey PureRxcing bovenaan het LMGT3-klassement met 118 punten. Na zijn tweede plaats in Austin heeft het Litouwse team zijn voorsprong op zijn zusterauto, de #91-Manthey EMA, uitgebreid naar 28 punten. De #31-BMW M4 van Team WRT staat op de derde plaats met 84 punten en heeft slechts drie punten voorsprong op de #27-Aston Martin Vantage van Heart of Racing, die zijn eerste overwinning behaalde tijdens de Lone Star Le Mans.
Het Fuji-weekend begint op vrijdag 13 september met de vrije trainingen, met een kwalificatie gepland voor zaterdag 14 september vanaf 07:20 uur. De start van de 6 Hours of Fuji is om 04:00 uur op zondag 15 september.
TIJDSCHEMA (lokale tijd, CEST +7):
Vrijdag 13 september
11:00 – 12:30 uur: Vrije training 1
15:30 – 17:00 uur: Vrije training 2
Zaterdag 14 september
10:20 – 11:20 uur: Vrije training 3
14:20 – 14:32 uur: Kwalificatie LMGT3
14:40 – 14:50 uur: Hyperpole LMGT3
15:00 – 15:12 uur: Kwalificatie Hypercar
15:20 – 15:30 uur: Hyperpole Hypercar
Zondag 15 september
11:00 – 17:00 uur: Race
André Lotterer, Kévin Estre en Laurens Vanthoor leiden nog steeds het rijderskampioenschap met de #6-Porsche Penske Motorsport 963
Dankzij zijn ongeëvenaarde consistentie met vijf podia in zes FIA WEC-rondes staat de #92-Porsche 911 van Manthey PureRxcing bovenaan het LMGT3-klassement met 118 punten.
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!