PREVIEW - Porsche mikt op de WEC-titel bij seizoensfinale in Bahrein; Morris Schuring vice-kampioen LMGT3?
Uitgegeven door Peter Vader • 29 oktober 2024 10:00
Nadat alle titels in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship zijn binnengehaald, richt Porsche zich nu op het winnen van het FIA World Endurance Championship WEC met de 963. Het fabrieksteam gaat komend weekend, zaterdag 2 november, de acht uur durende race in Bahrein aan als leider van het fabrikantenklassement. De Fransman Kévin Estre, André Lotterer uit Duitsland en de Belg Laurens Vanthoor staan op de eerste plaats in het coureurskampioenschap. Hun Porsche-collega's Matt Campbell, Michael Christensen en Frédéric Makowiecki bezetten momenteel de vijfde positie. In de LMGT3-klasse pakte Manthey PureRxcing al vroeg in tijdens de laatste ronde in Fuji, Japan, de kampioenstitel met de Porsche 911 GT3 R. Hertz Team Jota heeft in Japan al de FIA World Cup voor privé-hypercarteams veiliggesteld.
Negen IMSA-titels
Porsche pakte onlangs negen titels bij de seizoensfinale van de Noord-Amerikaanse IMSA-serie. De sportwagenfabrikant uit Stuttgart wil deze indrukwekkende resultaten nu verder uitbreiden met het Porsche Penske Motorsport-fabrieksteam. In de laatste ronde van het jaar in het FIA World Endurance Championship (WEC) zijn er nog twee wereldkampioenschapstitels te behalen in de hoogste Hypercar-klasse. Het winnen van het fabrikanten- en coureurskampioenschap zou een uiterst succesvol jaar voor Porsche bekronen.
"Ons team heeft de IMSA-titelstrijd weten te verzilveren. Nu willen we ook het FIA WEC-kampioenschap winnen", verklaart Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. "We zijn aanzienlijk verbeterd in het tweede jaar van ons wereldwijde programma en hebben onze kansen onverminderd benut. Ik verwacht niets minder van het komende raceweekend in Bahrein. Als we onze missie benaderen met dezelfde concentratie en consistentie als in de vorige ronden, dan bereiken we ons doel: 2024 wereldkampioen in de fabrikanten- en coureurscategorieën."
"We vierden kort onze triomfen in de VS en richtten onze aandacht daarna meteen op de voorbereidingen voor de komende laatste race", legt Urs Kuratle, directeur Factory Motorsport LMDh, uit. "Ons team bereidde de twee Porsche 963's in Mannheim voor op het laatste evenement van het jaar, gevolgd door een roll-out op het circuit in het Porsche Development Centre in Weissach. Het is duidelijk dat iedereen in het team enthousiast is over de race in Bahrein. We willen onszelf belonen voor het geweldige werk dit seizoen met de wereldkampioenschapstitels."
Vanaf de grond opgebouwd
"Toen we dit LMDh-programma twee jaar geleden vanaf nul begonnen, konden we alleen maar dromen van IMSA-kampioenen en kans maken op het winnen van het World Endurance Championship", aldus Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. "Zelfs met tientallen jaren aan titelwinnende ervaring van zowel Penske als Porsche, mag je niet onderschatten wat er nodig is om een raceteam van wereldklasse vanaf de grond op te bouwen. Iedereen die hieraan heeft bijgedragen, kan trots zijn. Dat gezegd hebbende, we zullen deze laatste ronde met nuchtere gedachten tegemoet treden. We moeten soepel opereren, alles wat we hebben geleerd in de praktijk brengen en ervoor zorgen dat we met beide auto's een clean weekend hebben. De druk is hoog en iedereen in het team voelt het, maar dit is waar kampioenen floreren.”
Titel al veliggesteld
In de Hypercar-klasse zet het Proton Competition-klantenteam nog een Porsche 963 in. Bahrein is de laatste WEC-race voor het Hertz Team Jota met zijn hybride prototypes van ongeveer 515 kW (700 pk) uit Weissach: het klantenteam, dat dit jaar de WEC-race in Spa-Francorchamps won, wisselt van merk voor het seizoen 2025. Manthey heeft de titels in de nieuwe LMGT3-klasse al veiliggesteld. De #92-Porsche 911 GT3 R, gedeeld door Klaus Bachler uit Oostenrijk, Joel Sturm uit Duitsland en Alex Malykhin uit Groot-Brittannië, domineert het team- en coureursklassement van de FIA Endurance Trophy. De zusterauto #91 wordt bestuurd door de winnaars van de Le Mans-klasse Richard Lietz uit Oostenrijk, Yasser Shahin uit Australië en de Nederlander Morris Schuring.
De kampioenschapssituatie: driestrijd in de hoogste Hypercar-klasse
Porsche gaat de laatste ronde in als leider van het fabrikantenklassement in het World Endurance Championship met 161 punten. Er zijn nog maximaal 39 punten te behalen voor pole position en de algehele overwinning in de acht uur durende race. Het fabrieksteam van Toyota staat tien punten achter, terwijl Ferrari Porsche momenteel met 27 punten achter zich heeft. Als Porsche wint in Bahrein of het best geplaatste Hypercar-fabrieksteam is, is de WEC-titel binnen. Als de beste Porsche Penske Motorsport-racewagen als tweede eindigt, zou geen enkele Toyota moeten winnen. Als het Japanse merk de overwinning misloopt, is een positie direct achter de beste Toyota voldoende. Ferrari heeft nog steeds een kleine kans.
In het wereldkampioenschap voor coureurs staan Estre/Lotterer/Vanthoor op de eerste plaats met 150 punten na zeven van de acht races van het seizoen. Ze worden gevolgd door het Ferrari-trio in de auto #50 (115 punten) en de Toyota #7 met 113 punten. Hoe dan ook, een achtste plaats in de race is genoeg voor de bemanning van de Porsche 963 #6 om de felbegeerde titel veilig te stellen.
De race
Het FIA WEC werd voor het eerst verreden op het 5,412 kilometer lange Bahrain International Circuit in Sakhir, vlak bij de hoofdstad Manama, in het eerste seizoen van 2012. De enige keer dat de endurancerace daar niet werd gehouden, was in het seizoen 2018/2019. Hoge temperaturen overdag, dalende temperaturen bij zonsondergang en fijn zand dat over het asfalt veegt, maken de race tot een enorme uitdaging voor teams, ingenieurs en coureurs. Bandenslijtage is een belangrijk aandachtspunt op het Grand Prix-circuit met zijn 15 bochten. Een stabiel tempo over een volledige stint wordt gezien als de sleutel tot succes. Voor de acht uur durende race in Bahrein worden de punten vermenigvuldigd met een factor 1,5 en afgerond naar boven (38-27-23-18-15-12-9-6-3-2).
Rookie test
Op zondag (3 november) na de seizoensfinale zullen er weer veel auto’s op de baan zijn, waaronder de Porsche 963 en de Porsche 911 GT3 R. Het FIA WEC houdt aan het einde van het seizoen zijn traditionele rookietest met twee officiële sessies. De organisatoren van het World Endurance Championship hebben twee jonge Fransen uit de European Le Mans Series (ELMS) genomineerd voor de rookietest. Gillian Henrion zal de #92 van Manthey PureRxcing besturen, terwijl Reshad de Gerus het stuur van de wereldkampioenswinnende Hypercar overneemt - wat de Porsche 963 van Porsche Penske Motorsport zou kunnen zijn als ze de titel winnen. Het fabrieksteam zet ook de Fransman Mathieu Jaminet in om te testen.
Een overzicht van de Porsche-teams:
Hypercar (Porsche 963):
Porsche Penske Motorsport #5: Matt Campbell (AUS), Michael Christensen (DK), Frédéric Makowiecki (F)
Porsche Penske Motorsport #6: Kévin Estre (F), André Lotterer (D), Laurens Vanthoor (B)
Hertz Team Jota #12: Will Stevens (UK), Callum Ilott (UK), Norman Nato (F)
Hertz Team Jota #38 : Jenson Button (VK), Phil Hanson (VK), Oliver Rasmussen (DK)
Proton Competition #99: Julien Andlauer (F), Neel Jani (CH), Harry Tincknell (VK)
LMGT3 (Porsche 911 GT3 R):
Manthey EMA #91: Yasser Shahin (AUS), Morris Schuring (NL), Richard Lietz (A)
Manthey PureRxcing #92: Alex Malykhin (VK), Joel Sturm (D), Klaus Bachler (A)
TV / Stream
De kanalen van de Eurosport Group zenden de seizoensfinale van het FIA WEC bijna continu live uit op zaterdag 2 november. De betaalde FIA WEC-app biedt live timing en een livestream. Het Sport1-kanaal en de betaalde tv-provider Sport1+ zenden de week erna een samenvatting van een uur uit vanuit Bahrein.
Reacties voorafgaand aan de race:
Michael Christensen (Porsche 963 #5): "Bahrein is altijd een heel speciale race. De bandenslijtage is aanzienlijk en de belasting door hitte en de racelengte is aanzienlijk. Er zijn daar nog veel punten te behalen. Gedurende het seizoen zijn we in bijna elke race tot de koplopers gerekend. Ik weet zeker dat dat ook in Bahrein het geval zal zijn. We willen het seizoen graag afsluiten met nog een succes - of dat nu een overwinning is of op zijn minst een podiumplaats. We willen er alles aan doen om de wereldtitel voor fabrikanten veilig te stellen.”
Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): “We hebben een ongelooflijk spannend weekend voor de boeg. Gezien de stand in het kampioenschap zou je denken dat alles rond is, maar dat is absoluut niet het geval! Het ziet er veelbelovend uit, maar met 1,5 keer zoveel punten die in Bahrein zijn toegekend, is de stand nog steeds helemaal open. Met dat in gedachten kijk ik met gemengde gevoelens uit naar de race. Als we erin slagen om deze competitie met dezelfde consistentie en concentratie als de vorige races aan te gaan, worden onze hoge verwachtingen misschien werkelijkheid. Vorig jaar waren we niet bijzonder sterk in Bahrein. We hebben echter begrepen waarom dat zo was. We willen ons ware potentieel benutten. Het kampioenschap winnen zou een absolute droom zijn die uitkomt voor iedereen in het team.”
Will Stevens (Porsche 963 #12): “Ik kijk echt uit naar Bahrein. Historisch gezien hebben we het als team behoorlijk goed gedaan op dit circuit. Vorig jaar waren we daar behoorlijk competitief en na het veiligstellen van de FIA World Cup voor Hypercar Teams, denk ik dat we nu het vertrouwen hebben om met een agressievere strategie naar Bahrein te gaan. We willen het seizoen afsluiten met een succesweekend en natuurlijk zou het, als onze laatste race op deze reis met Porsche, nog mooier zijn om het seizoen ook sterk af te sluiten voor het merk.”
Oliver Rasmussen (Porsche 963 #38): “Bahrein is de laatste race van het seizoen, wat me een beetje teleurstelt, want we hebben een goede race gehad en we hebben ons potentieel onderstreept. In de punten eindigen in Fuji was een perfect voorbeeld dat we tot echt goede dingen in staat zijn. Alles moet in Bahrein gebeuren. Ik weet dat de auto goed zal zijn, wat altijd geruststellend is. Het wordt een spannend weekend met een race van acht uur. Dat is twee uur langer dan normaal, dus er kan van alles gebeuren…”
Neel Jani (Porsche 963 #99): “Ik vind het altijd leuk om Bahrein te bezoeken. In de winter is het altijd een traktatie om op een geweldig circuit te rijden in warme, zonnige omstandigheden. In eerdere races is het niet altijd gegaan zoals we wilden. Meestal gingen er kleine dingen fout, maar die hadden een grote impact op onze prestaties. Ik hoop dat we dit achter ons kunnen laten. We willen aan het einde van het jaar ons volledige potentieel realiseren en de wereld onze maximale prestaties laten zien.”
Joel Sturm (Porsche 911 GT3 R #92): “We hebben de titel al binnengehaald tijdens de laatste race in Fuji. Nu willen we het seizoen zo goed mogelijk afsluiten in Bahrein en de winter verwelkomen met een overwinning, of op zijn minst nog een podiumplaats. We zijn van plan om enorm te genieten van onze laatste race van het jaar en onze stempel op het seizoen te drukken.”
Morris Schuring (Porsche 911 GT3 R #91): “Onze voorpret voor de race in Bahrein is gemengd met een vleugje melancholie, omdat het seizoen bijna voorbij is. Ik heb dit jaar veel plezier gehad! We hebben nog een ijzer in het vuur in de seizoensfinale: we vechten met onze auto om de vice-kampioenschapstitel. We staan momenteel op de tweede plaats in het rijdersklassement, maar de verschillen zijn extreem klein. We moeten weer alles geven. Ik vind het circuit in Bahrein echt geweldig. We zullen daar veel zweten in de hitte, maar dat zijn we gewend na races in Fuji en Austin.”
Tijdschema (lokale tijd, CET -2 uur):
Donderdag 31 oktober
12:15 – 13:45 uur: Vrije training 1
17:30 – 19:00 uur: Vrije training 2
Vrijdag 1 november
12:00 – 13:00 uur: Vrije training 3
16:00 – 16:12 uur: Kwalificatie LMGT3
16:20 – 16:30 uur: Hyperpole LMGT3
16:40 – 16:52 uur: Kwalificatie Hypercar
17:00 – 17:10 uur: Hyperpole Hypercar
Zaterdag 2 november
14:00 – 22:00 uur: Race
Bron foto's: newsroom.porsche.com
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!