Vanwege zijn rijke historie in Bahrein wil Ferrari scoren in de 8 Hours of Bahrain
Uitgegeven door Peter Vader • 1 november 2024 10:00
Het Bahrain International Circuit, ingehuldigd in 2004, is in twintig jaar geschiedenis uitgegroeid tot een van de bekendste locaties in de internationale autosport. Sinds de geboorte van het FIA WEC in 2012 is het circuit in Sakhir gastheer van de laatste ronde van het wereldkampioenschapsseizoen. In deze periode heeft Ferrari zeven successen behaald in de klassen die gereserveerd zijn voor auto's afkomstig uit serieproductie. In november 2023 behaalde het Steigerende Paard bij zijn eerste deelname aan de top-Hypercar-klasse de derde plaats met de Ferrari 499P Hypercar nummer 50 van Fuoco-Molina-Nielsen.
De Sakhir-motorsportfaciliteit, die 5.412 kilometer meet en 15 bochten omvat, staat bekend om de technische lay-out die lange rechte stukken, gelegen in elke sectie van het circuit, afwisselt met bochten met wisselende snelheid; op het circuit van Bahrein worden de remsystemen van de auto's daarom bijzonder belast tijdens een race waarin de temperaturen aanzienlijk kunnen variëren, aangezien de 8 uur in de vroege middag begint en ruim na zonsondergang eindigt.
Ferrari heeft op dit circuit zeven klasseoverwinningen behaald (2012-14, 2017 en 2021-22 in LMGTE Pro; in 2021 ook in LMGTE Am). In de eerste editie van 2012 zegevierden Giancarlo Fisichella en Toni Vilander met de 458 Italia GTE. De Finse coureur, gekoppeld aan Gianmaria Bruni in dezelfde auto, won ook in de daaropvolgende twee jaar.
Dankzij de uitstekende resultaten behaald op het Sakhir-circuit behaalde het bedrijf uit Maranello in 2021 en 2022 de constructeurs- en coureurstitels in Bahrein. Bij laatstgenoemde gelegenheid zorgde de eerste overwinning van Antonio Fuoco en Miguel Molina in de categorie LMGTE Pro ervoor dat Alessandro Pier Guidi en James Calado hun derde titel behaalden, ondanks een versnellingsbakprobleem in de laatste twee uur van het evenement.
In 2023 eindigde Fuoco-Molina-Nielsen in de Hypercarklasse met een podiumplaats waardoor de bemanning van de 499P nummer 50 het seizoen als derde kon eindigen in het wereldkampioenschap coureurs. Het resultaat werd behaald aan het einde van een 8 uur waarin het trio 249 ronden aflegde, een beste rondetijd noteerde van 1:51.512 en een gemiddelde snelheid over de race van 174,7 km/u. In 2023 eindigde Pier Guidi-Calado-Giovinazzi de laatste race van een seizoen op de zesde plaats, waarmee ze de Centenary 24 Hours of Le Mans hadden gewonnen.
Bron foto’s: media.ferrari
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!