Engel en Auer gekroond tot Sprint Cup-kampioenen terwijl Rutronik Racing de finale in Barcelona domineert + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 14 oktober 2024 09:01
Maro Engel en Lucas Auer zijn de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Sprint Cup-kampioenen van 2024 nadat ze de titel binnenhaalden in de seizoensafsluitende race van zondag op het Circuit de Barcelona-Catalunya, waarin het Rutronik Racing-duo Patric Niederhauser en Sven Müller de overwinning veiligstelden in de #96 Porsche. Het #48 Winward Racing Team-Mann Filter-duo ging aan de leiding van het algemeen klassement richting de beslissende race op zondag en genoot van een probleemloze run naar de vierde plaats, waarbij ze meer dan genoeg punten scoorden om zowel de team- als de coureurstitel veilig te stellen. De 60 minuten durende wedstrijd van zondag zag ook de kampioenstitels verzilverd worden in de Gold Cup-, Silver Cup- en Bronze Cup-klassen.
Maro Engel en Lucas Auer
Patrick Niederhauser kwam netjes weg van zijn pole en werd in bocht 1 gevolgd door Tom Gamble (#159 Garage 59 McLaren) en Mattia Drudi (#7 Comtoyou Racing Aston Martin), die beiden een uitstekende start hadden vanaf de tweede startrij. Het was een nette openingsronde, ondanks wat contact binnen het volle startveld, en daarmee begon een race die van begin tot eind probleemloos verliep.
Maro Engel ging van start in de #48 Mercedes-AMG en zijn team kon opgelucht ademhalen toen hij veilig door de openingsreeks van bochten navigeerde. De Duitser pakte twee plekken in dit proces en reed de hele openingsstint op de vierde plaats. Ondertussen maakte de rivaliserende #32-Team WRT BMW een bliksemstart en klom van de 15e plaats op de grid naar de negende plaats, hoewel Charles Weerts geen verdere vooruitgang kon boeken richting Maro Engel.
De #96-Porsche voltooide een nette pitstop toen Niederhauser het stuur overdroeg aan Müller. De strijd om de overall overwinning was feitelijk voorbij, hoewel de strijd om het podium nog lang niet was afgelopen. Een snelle ommekeer van Comtoyou Racing bracht de #7-Aston Martin naar de tweede plaats, met Nicolas Baert nu achter het stuur in plaats van Mattia Drudi. Hij werd gevolgd door Benjamin Goethe in de #159 McLaren, terwijl Auer het overnam van Engel en hij P4 wist vast te houden.
Terwijl de Rutronik Racing-Porsche de baan opkwam, begon er een strijd tussen meerdere auto's om een podiumplek te veroveren. Goethe sloot zich aan bij de achterkant van de Aston Martin, maar Baert had geen zin om zijn eerste overall podium op te geven. Met de Belg die een verdedigende lijn handhaafde, werd Goethe teruggedrongen richting Auer, die op zijn beurt Maximilian Götz (#9 Boutsen VDS Mercedes-AMG) dicht achter zich had.
Ze reden zo het grootste deel van de tweede stint. Met nog vijf minuten op de klok kwam de Duitser naast Baert in de laatste bocht, maar de Aston Martin was opnieuw in staat om de aanval af te slaan. Dit gaf Auer zijn beste kans om een podiumplaats te bemachtigen, maar met zoveel te verliezen koos de Oostenrijker Auer voor een voorzichtige aanpak toen de auto's remden voor bocht 1. Goethe overleefde de aanval, maar de strijd had hem wèl een laatste kans op P2 gekost.
Müller had een grote voorsprong toen de zwart-wit geblokte vlag werd gezwaaid, en behaalde een overtuigende overwinning met iets meer dan negen seconden voorsprong, waarmee hij Porsche zijn allereerste Sprint Cup-overwinning bezorgde. Baert kwam als tweede over de finish en beëindigde een voor hem uitdagend Sprint Cup-seizoen in perfecte stijl naast Drudi. Op de derde plek voltooide Garage 59 een reeks van tien opeenvolgende punten opleverende finishes, door zijn eerste overall podium van het jaar te behalen.
Tom Gamble (#159 Garage 59 McLaren) versus Mattia Drudi (#7 Comtoyou Racing Aston Martin)
De Silver Cup-overwinning ging opnieuw naar Boutsen VDS toen César Gazeau en Aurélien Panis een ‘weekendsweep’ voltooiden in de #10 Mercedes-AMG. Ze deden er alles aan om de titel in hun klasse te pakken, maar uiteindelijk was het niet genoeg, want de #30 Team WRT BMW eindigde als tweede, wat Calan Williams de titel opleverde. De Australiër moest het dit weekend stellen zonder zijn vaste teamgenoot Sam De Haan, hoewel invaller Sean Gelael het prima deed door de auto als tweede in de klasse naar huis te brengen en daarmee de punten binnen te slepen die Williams nodig had.
Rutronik Racing voltooide een perfecte dag met de overwinning in de Bronze Cup-klasse met zijn #97 Porsche van Dustin Blattner en Dennis Marschall. Ze vochten een race-lange strijd uit met de #78 Barwell Motorsport Lamborghini, terwijl de #991 Paradine Competition BMW als derde naar huis kwam en daarmee de klassetitel veiligstelde. Dit is een voortzetting van een indrukwekkende reeks successen van Darren Leung en Dan Harper, die vorig jaar het British GT Championship wonnen met dezelfde combinatie van team en auto.
De Fanatec GT Europe Sprint Cup van 2024 is dan misschien voorbij, maar de Endurance Cup heeft nog één race te gaan. De laatste set titelwinnaars wordt bepaald op het Jeddah Corniche Circuit in Saoedi-Arabië, waar het zes uur durende evenement ter afsluiting van het seizoen 2024 plaatsvindt van 28 tot en met 30 november.
Klik hier voor de volledige uitslag van 9e ronde van de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS Sprint Cup 2024 Race 2 op zondag 13 Oktober 2024
Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!