FOTO'S - Meesterlijke Bronze Cup overwinning van Loek Hartog; Lamborghini overall winnaar GTWC Nurburgring + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 29 juli 2024 09:01
Grasser Racing heeft een meesterlijke overwinning behaald in de Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS-wedstrijd op de Nürburgring, waarmee Lamborghini weer eens op de hoogste trede van het podium stond en zij een serieuze aanval op de Endurance Cup-titel in gang hebben gezet. De #163-Lamborghini crew van Jordan Pepper, Marco Mapelli en Franck Perera leidde het overgrote deel van de drie uur durende race en liet dezelfde snelheid zien als vorige maand tijdens de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Door hun overwinning staat het Grasser-trio op de derde plaats in het klassement, terwijl er nog van alles op het spel staat in de laatste fase van het seizoen.
P1 voor #163 met Perera/Mapelli/Pepper met de Lamborghini Huracan GT3 EVO 2 van het GRT - Grasser Racing Team in de PRO-divisie
De #96 Rutronik Racing Porsche nam de start vanaf pole met Patric Niederhauser aan het stuur. De Zwitserse coureur voerde een perfecte start uit en leek zijn voorsprong in bocht 1 te behouden, maar de #71 AF Corse – Francorchamps Motors Ferrari maakte zwaar contact in de remzone. Niederhauser stond al snel met terminale schade in de pits, terwijl Ferrari-coureur David Vidales een drive-through penalty kreeg.
Hierdoor kwam de #163 Lamborghini van Pepper aan de leiding, gevolgd door Lucas Auer in de #48 Mercedes-AMG Team Mann-Filter-machine. Deze status quo bleef gehandhaafd na de eerste ronde pitstops toen Pepper het stuur overdroeg aan Mapelli, terwijl Auer werd vervangen door Maro Engel. Terwijl de race ononderbroken doorging, konden de leiders tijdens de middelste stint wegrijden van de achtervolgende groep, waardoor de #22 Schumacher CLRT Porsche aan het einde van het tweede uur zo'n 10 seconden achterstand had, rijdende op de derde plaats.
Start van de wedstrijd met Patric Niederhauser voorop, nadat hij een perfecte start uitvoerde, maar hij jammerlijk werd aangereden door de rode #71 AF Corse – Francorchamps Motors-Ferrari
Mapelli stopte voor de laatste stop met nog iets meer dan 60 minuten te gaan en gaf de auto aan Perera. Engel reed een extra ronde en dwong de #48 Mercedes-AMG tot het uiterste om de Lamborghini in te halen. Daniel Morad nam het stuur over en kwam iets voor Perera uit, maar met één ronde hitte in zijn Pirelli-banden kon de Fransman een comfortabele inhaalmanoeuvre uitvoeren in bocht 1.
Perera maakte optimaal gebruik van de schone lucht en reed zich gemakkelijk van het achtervolgende veld, om Lamborghini zijn eerste Endurance Cup-overwinning te bezorgen sinds hetzelfde evenement in 2021, terwijl Grasser Racing voor het eerst sinds Silverstone in 2017 terugkeerde naar de hoogste trede van het podium. Morad viel ondertussen in de klauwen van de #22 Schumacher CLRT Porsche, met een aanstormende Laurin Heinrich aan het stuur. Met nog maar drie minuten op de klok dook de Duitser bij bocht 1 naar binnen om de tweede plek te bemachtigen naast Ayhancan Güven en Dorian Boccolacci.
Tresor Attempto Racing werd vierde met zijn Audi, die goed naar voren reed vanaf de 11e plaats op de grid. De #98 ROWE Racing BMW werd als vijfde geklasseerd en passeerde de #7 Aston Martin, na een straf voor het Comtoyou Racing-team. Desondanks behouden de winnaar van de CrowdStrike 24 Hours of Spa en zijn rijderstrio Nicki Thiim, Mattia Drudi en Marco Sørensen hun plek aan de top van het Endurance Cup-klassement.
Boutsen VDS eindigde als zevende met zijn #9 Mercedes-AMG, terwijl de #51 AF Corse Ferrari achtste werd na een geweldige comeback. Het Italiaanse team boekte een opmerkelijke vooruitgang vanaf de 48e plaats op de grid, nadat het het laatste deel van de kwalificatie had gemist, hoewel de eindklassering nog nader wordt onderzocht na laat contact tussen Alessandro Pier Guidi en de #32 Team WRT BMW van Dries Vanthoor.
De negende plaats ging naar de #63 Iron Lynx Lamborghini, die ook verwikkeld was in een langlopend duel met de #32 BMW, terwijl de #71 AF Corse – Francorchamps Motors Ferrari tiende werd nadat hij was hersteld van zijn eerdere straf.
Saintéloc Racing breidde zijn voorsprong aan de top van het Gold Cup-klassement uit met een tweede overwinning van het seizoen. De #25 Audi reed tijdens het openingsuur als tweede en zakte tijdens de middenfase van de race terug naar de derde plaats, maar kwam na de laatste stop weer vooraan. Gilles Magnus bracht de auto thuis na stints van Jim Pla en Paul Evrard. De #777 AlManar Racing by GetSpeed Mercedes-AMG werd tweede, terwijl de #77 HRT Mercedes-AMG derde werd na de eerste twee stints aan de leiding te hebben gestaan.
Boutsen VDS behaalde een overtuigende Silver Cup-overwinning met zijn #10 Mercedes-AMG, die vanaf pole startte en gedurende de hele race ver voor zijn rivalen in de klasse uitkwam. De bemanning van Aurélien Panis, Cesar Gazeau en Roee Meyuhas eindigde zelfs negen plaatsen voor hun dichtstbijzijnde concurrent. De #57 Winward Racing Mercedes-AMG was een mooie tweede, na als laatste op de grid te zijn gestart en scoorde daarbij een cruciaal puntentotaal, terwijl Dinamic GT het podium completeerde met zijn #55 Porsche.
Rutronik-trio Dustin Blattner, Dennis Marschall en Loek Hartog reden een perfecte race en konden daardoor de overwinning in de Bronze Cup voor zich opeisen
Hoewel het in het begin van de race een grote teleurstelling was voor Rutronik Racing omdat de leidende Patric Niederhauser werd aangereden door de #71 AF Corse – Francorchamps Motors Ferrari, leverde Rutronik Racing een briljante prestatie in de Bronze Cup. De #97 Porsche had de leiding constant in handen, leidde vanaf pole en bleef de hele race vooraan. Dustin Blattner nam de start voor zijn rekening en werd achter het stuur opgevolgd door Loek Hartog en Dennis Marschall. Alle drie reden een perfecte race en daardoor konden ze de overwinning in de Bronze Cup voor zich opeisen. Lionspeed GP met onder andere Michael Verhagen aan het stuur, maakte er een Porsche één-twee van met zijn #80, die na de eerste serie pitstops in de race terechtkwam in de strijd voor het podium. Barwell Motorsport derde werd met zijn #78 Lamborghini na een straf voor de #991 Century Motorsport BMW.
De strijd om de Endurance Cup-titels wordt hervat op een andere iconische Europese locatie, het Circuit van Monza dat van 20 tot en met 22 september een drie uursrace organiseert. Daarvoor komt Fanatec GT Europe nog in actie voor de voorlaatste Sprint Cup-wedstrijd van het jaar, die plaatsvindt op het Franse circuit Magny-Cours van 23 tot en met 25 augustus. Maar nu eerst is het even een maandje genieten van de zomerstop.
Klik hier voor de uitslag van de Fanatec GT World Challenge Europe-race op de Nürburgring op zondag 28 juli 2024
P22 overall en winnaar van de Bronze Cup voor #97 Blattner/Marschall/Hartog van Rutronik Racing met hun Porsche 911 GT3 R (992)
Het startveld van de Bronze Cup onderweg met de latere divisie-winnaar #97 al voorop
Loek Hartog erg blij met de overwinning in de Bronze Cup
P28 overall en een tweede plaats in de Bronze-divisie voor #80 met Michael Verhagen/Kolb/Buus van Lionspeed GP met hun Porsche 911 GT3 R (992)
P2 overall en in de PRO-divisie voor #22 met Güven/Heinrich/Boccolacci van Schumacher CLRT met de Porsche 911 GT3 R (992)
P3 voor #48 met Auer/Morad/Engel van het Mercedes-AMG Team MANN-FILTER met hun Mercedes-AMG GT3 EVO
P1 overall voor #163 met Perera/Mapelli/Pepper met de Lamborghini Huracan GT3 EVO 2 van het GRT - Grasser Racing Team in de PRO-divisie
Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!