Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Jake Dennis snelste in Monza, met minder dan een seconde tussen de eerste en de 47e plaats + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 21 september 2024 11:15

Jake Dennis was vanochtend de snelste in de vrije training van de GT World Challenge Europe in Monza. De Brit zette een nieuw ronderecord neer van 1m45.087s met de #991 Paradine Competition BMW, terwijl er maar liefst 47 auto's minder dan een seconde van elkaar verwijderd waren. De nieuwe benchmark zal waarschijnlijk niet lang standhouden: het opnieuw asfalteren in Monza heeft geresulteerd in een aanzienlijke snelheidsverhoging, waardoor Dennis bijna een seconde van de beste tijd van 2023 af kon halen. Morgenochtend volgen er waarschijnlijk nog snellere ronden in de kwalificatie.

Fanatec GT World Challenge Europe Monza vrje training Jake Dennis BMW

Dennis is echter voorlopig de snelste man in de Temple of Speed. Hij zette zijn tijd halverwege de twee uur durende sessie neer en eindigde uiteindelijk bijna een tiende voor zijn naaste rivaal. De #991 BMW doet dit weekend mee aan de Bronze Cup, met Darren Leung en Toby Sowery als team. Opvallend is dat deze auto eerder heeft deelgenomen onder de vlag van Century Motorsport.

Terwijl de timingschermen het grootste deel van het tweede uur statisch waren, produceerde Sheldon van der Linde een late flyer om er een BMW one-two van te maken met de #32 Team WRT-inzending. De Zuid-Afrikaan - de vorige ronde recordhouder in Monza - was slechts 0,096 seconden langzamer dan Dennis. Matteo Llarena liet het ook laat op zich wachten om P3 overall te worden, waarmee hij de #19 Grasser Racing Lamborghini bovenaan de Silver Cup-volgorde zette.

Fabian Schiller werd vijfde overall in de #2 Mercedes-AMG Team GetSpeed, 0,212 seconden langzamer dan Dennis, op de voet gevolgd door Jordan Pepper (#163 Grasser Racing Lamborghini), Ben Green (#36 Walkenhorst Motorsport Aston Martin) en Marco Sørensen (#7 Comtoyou Racing Aston Martin). Arthur Rougier eindigde als 18e overall in de Gold Cup-klasse. De Franse coureur reed 1m45.411s achter het stuur van de #111 CSA Racing Audi en eindigde ruim voor zijn dichtstbijzijnde klasserivaal.

De sessie begon met twee rode vlaggen binnen de eerste 20 minuten. De eerste werd veroorzaakt door Patrick Kolb – teamgenoot van Michael Verhagen - die met de #80 Lionspeed Porsche in het grind belandde bij het verlaten van de tweede Lesmo. De auto werd snel geborgen en de sessie kon worden hervat.

Maar niet voor lang. Nauwelijks 10 minuten later zat Christopher Haase ook vast achter het stuur van de #99 Tresor Attempto Racing Audi. De Duitse coureur – voor wie dit soort fouten zeldzaam zijn – was gespind bij de Ascari chicane. Nu de eerste kinderziektes uit de weg waren, verliep de rest van de vrije training zonder onderbreking.

De auto's zullen om 14:10 weer op de baan gaan voor een pre-kwalificatiesessie van een uur.

Klik hier voor de uitslag van de vrije training van de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS Endurance Cup Ronde 8 op het circuit van Monza

Fanatec GT World Challenge Europe Monza vrje training nr32

Fanatec GT World Challenge Europe Monza vrje training nr19

Fanatec GT World Challenge Europe Monza vrje training nr 46

Fanatec GT World Challenge Europe Monza vrje training pirelli

Fanatec GT World Challenge Europe Monza vrje training nr32 achterzijde

Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery



Monza_event_poster

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS