Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

PREVIEW - GT World Challenge Sprint Cup-kandidaten klaar voor laatste confrontatie op Circuit Barcelona

Uitgegeven door Peter Vader • 7 oktober 2024 09:01

De Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Sprint Cup van 2024 eindigt komend weekend op het Circuit de Barcelona-Catalunya, met een volledig range aan titels die klaarstaan om te worden beslist op de Spaanse locatie. Een veld van 32 auto's zal de laatste korte-formatbijeenkomst van het seizoen aangaan, met inschrijvingen van acht fabrikanten die zijn bevestigd voor het evenement. Op de Spaanse locatie zal het doek vallen voor een uitzonderlijke Sprint Cup-seizoen, dat in mei begon op Brands Hatch en sindsdien Misano, Hockenheim en Magny-Cours heeft bezocht. Twee races van 60 minuten zullen de bestemming van de algehele Sprint Cup-titel bepalen, terwijl de kampioenen in de divisies ook zullen worden bepaald in de Gold Cup, Silver Cup en Bronze Cup. Met zoveel op het spel belooft het een epische confrontatie te worden op het populaire circuit van Barcelona.

Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Sprint Cup 2024 Circuit de Barcelona-Catalunya Foto 1

PRO: ‘Vintage’ titelstrijd tussen Vanthoor/Weerts en Engel/Auer nadert zijn einde
Ongeacht wie de titel mee naar huis neemt, het seizoen 2024 zal worden herinnerd als een van de beste in de geschiedenis van de Sprint Cup. Drievoudig seriekampioenen Dries Vanthoor en Charles Weerts (#32 Team WRT BMW) hebben een seizoen lang gevochten met Maro Engel en Lucas Auer (#48 Winward Racing Team Mann-Filter Mercedes-AMG). De hoofdrolspelers hebben dit seizoen zes keer het podium gedeeld, waaronder de afgelopen vijf races op rij, waarbij ze elk drie overwinningen behaalden.

Vanthoor en Weerts mikken op een vierde Sprint Cup-titel, wat de extra betekenis zou hebben dat het hun eerste is met BMW. Auer en Engel jagen allebei op een eerste Sprint-kroon - net als het Winward Racing-team - hoewel Engel twee keer naar de laatste race is afgereisd met een kans op glorie, en hij beide keren als tweede is geëindigd. Kortom, beide teams zouden verdiende kampioenen zijn.

Er zijn geen andere kanshebbers voor de coureurstitel, hoewel Emil Frey Racing nog steeds een kans maakt op de teamtitel. De #14 Ferrari van Ben Green en Konsta Lappalainen leek tot het einde toe te strijden, maar een zwaar weekend in Magny-Cours maakte een einde aan hun kansen. Toch kunnen ze in Barcelona kanshebbers zijn voor de overwinning, samen met de zuster #69-crew van Thierry Vermeulen (zoon van Max Verstappen-manager Raymond Vermeulen) en Giacomo Altoè.

Boutsen VDS liet een sterke prestatie zien in Magny-Cours, behaalde pole voor Race 2 en pakte uiteindelijk een P3-finish met Jules Gounon en Maximilian Götz in de #9 Mercedes-AMG. Rutronik Racing claimde een podiumplaats in Race 1 met zijn #96 Porsche, hoewel Patric Niederhauser en Sven Müller als eerste over de finishlijn kwamen voordat ze werden gedegradeerd door een straf. Beide crews hebben hun zinnen gezet op een winnende finish in Barcelona.

Garage 59 zal proberen een seizoen van Top-10-resultaten af te ronden met Benjamin Goethe en Tom Gamble die hun #159 McLaren samen delen, terwijl het jonge duo ook in de top vijf in het eindklassement zou kunnen eindigen. Voor de vertrekkende kampioenen Tresor Attempto is de finale een kans om een grotendeels frustrerend seizoen op een hoogtepunt af te sluiten met hun #99 Audi-line-up van Ricardo Feller en Alex Aka. Comtoyou Racing hoopt ook op een sterke finish met Mattia Drudi en Nicolas Baert die hun #7 Aston Martin delen.

Het Pro-veld wordt gecompleteerd door Eastalent Racing, dat de #84 Audi voor Simon Reicher en Christopher Haase zal inzetten. Het Oostenrijkse team maakte een sterk debuut in de Sprint Cup vorige keer in Magny-Cours, met een paar P10-finishes, en zal mikken op een herhaling van de prestatie op Circuit de Barcelona-Catalunya.

GT World Challenge Europe Powered by AWS Sprint Cup 2024 Circuit de Barcelona-Catalunya Foto 2

BRONZE: Paradine Competition voorop, maar rivalen blijven in de race
De drie beste kanshebbers voor de Bronze Cup-titel zijn allemaal bewezen titelwinnaars. De Britse GT-kampioenen van vorig jaar Darren Leung en Dan Harper (#991 Paradine Competition BMW) staan bovenaan het klassement met een voorsprong van 9,5 punten op het #78 Barwell Motorsport-duo Rob Collard en Sandy Mitchell, terwijl Jonathan Hui en Eddie Cheever (#93 Sky Tempesta Racing Ferrari) nog eens 2,5 punten achterop zitten.

Dustin Blattner en Dennis Marschall (#97 Rutronik Racing Porsche) doen ook mee. Ze staan 20 punten achter de koploper, maar het momentum is aan hun kant na een briljant weekend in Magny-Cours. Dmitry Gvazava en Ugo De Wilde (#85 Imperiale Racing Lamborghini) en Andrey Mukovoz en Dylan Pereira (#66 Tresor Attempto Racing Audi) zijn wiskundig gezien ook in staat om de titel te pakken, hoewel ze allebei een aanzienlijk puntenaantal nodig hebben.

Hoewel ze niet vechten om de titel, zijn Miguel Ramos en Louis Prette (#188 Garage 59 McLaren) altijd snel en kunnen ze het seizoen zeker afsluiten met een overwinning. Stéphane Denoual en Steven Palette (#44 Schumacher CLRT Porsche) realiseerden een doorbraak met hun podium in Magny-Cours en zullen mikken op een herhaling van hun prestatie in Spanje, terwijl Gabriele Rindone en Patrick Kujala het Bronze Cup-veld compleet maken aan boord van de #72 Barwell Motorsport Lamborghini.

GT World Challenge Europe Powered by AWS Sprint Cup 2024 Circuit de Barcelona-Catalunya Foto 3

GOLD & SILVER: Audi-teams vechten om de gouden titel, Team WRT op de rand van de zilveren glorie
De strijdende teams om de Gold Cup-titel zijn het hele seizoen al erg aan elkaar gewaagd. Het is zelfs het meest open voor de finale, met drie teams die slechts vijf punten van elkaar verwijderd zijn. Luca Engstler en Max Hofer (#6 Liqui-Moly Team Engstler by OneGroup Audi) staan bovenaan de ranglijst, op de voet gevolgd door Gilles Magnus en Paul Evrard (#25 Saintéloc Racing Audi), met Simon Gachet en Lucas Légeret (#111 CSA Racing Audi) net daarachter op de derde plaats.

Deze klassenstrijd wordt nog intrigerender door de aanwezigheid van Tresor Attempto Racing, dat drie opeenvolgende overwinningen heeft behaald dankzij Lorenzo Patrese en Lorenzo Ferrari. Het #88 Audi-team heeft een grote kans op de titel, maar zal waarschijnlijk een belangrijke rol spelen in de beslissende race dankzij hun goede vorm als koploper. Het Gold Cup-veld zal ook een paar deelnemers van Comtoyou Racing bevatten, met Matisse Lismont en David Pittard die de #21 Aston Martin delen en coureurs die bevestigd moeten worden in de zuster #11-auto.

Hoewel de Gold Cup nog helemaal open is, is de Silver Cup-coureurstitel het dichtst bij een beslissing. Sam De Haan en Calan Williams (#30 Team WRT BMW) hebben een buffer van 21 punten aan de top van het klassement en hopen de klus te klaren in Race 1. Aurélien Panis en César Gazeau hebben vrijwel zeker een overwinning nodig om hun hoop levend te houden, terwijl Eliseo Donno en Tom Fleming (#71 AF Corse Ferrari) ook wiskundig in aanmerking komen.

In schril contrast hiermee kan de stand van de Silver Cup-teams niet dichter bij elkaar liggen. Team WRT en AF Corse staan gelijk met 100,5 punten, waarbij het Ferrari-team heeft geprofiteerd van de bijdrage van zijn #52-crew van Jef Machiels en Sean Hudspeth.

Er zijn nog drie Silver Cup-deelnemers, waarmee het deelnemersveld voor de reis naar Barcelona op 32 auto's komt. Winward Racing keert terug met Reece Barr en Gilles Stadsbader die de #57 Mercedes-AMG delen, Comtoyou Racing zet de #12 Aston Martin in voor Lorens Lecertua en Dante Rappange, terwijl Saintéloc Racing het seizoen afsluit met Ivan Klymenko en Ezequiel Perez Companc aan boord van de #26 Audi.

Thierry Vermeulen Nr69 Ferrari 296 GT Verstappen.com by Emil Frey Racing
Thierry Vermeulen, zoon van Max Verstappen-manager Raymond Vermeulen, en Giacomo Altoè hebben weliswaar geen kans meer op de titel, maar het duo met de fraaie #69-Ferrari 296 GT3 van Verstappen.com, wordt wel getipt als een 'dark horse' voor de overall overwinning bij de seizoensfinale op het Circuit de Barcelona-Catalunya

TIJDSCHEMA:

Vrijdag 11 oktober

Vrije training – 09:00–10:40

Pre-kwalificatie – 14:20–15:20

Zaterdag 12 oktober

Kwalificatie 1 – 09:45–09:55 (LIVE TV)

Race 1 – 14:00–15:00 (LIVE TV)

Zondag 13 oktober

Kwalificatie 2 – 09:00–09:10 (LIVE TV)

Race 2 – 14:00–15:00 (LIVE TV)

Het randprogramma bestaat uit:

• McLaren Trophy Europe (2x 50 minuten races)

• Lamborghini Super Trofeo (3x 50 minuten races)

• Fanatec GT2 European Series Powered by Pirelli (2x 50 minuten races)

• GT1 Sports Club door Curbstone (sessie van 25 minuten voor GT1-auto's)

• GP Sports Club door Curbstone (sessie van 25 minuten voor eenzitters)

Waar op TV te zien?
Uitgebreide live-uitzendingen zijn beschikbaar op het YouTube-kanaal GT World. Dit is gratis te bekijken over de hele wereld en omvat start-tot-finish-actie van elke Fanatec GT Europe-race. Veel kijkplezier!

Bron foto's: GT-World-Challenge-Europe/press-members-gallery



null

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS