Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Team WRT winnaar 8 Hours of Indianapolis; Loek Hartog wint ProAm-klasse en P6 Kay van Berlo + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 6 oktober 2024 14:01

Het podium wachtte geduldig op de winnaars van één van de wereldwijd meest aansprekende GT-evenementen: de Indianapolis 8 Hour! Er kwamen twee GT-series samen op een ongelooflijk historische locatie: de Indianapolis Motor Speedway. Van 4 tot en met 6 oktober namen op de iconische Brickyard van Indianapolis de Fanatec GT World Challenge America Powered by AWS en de Intercontinental GT Challenge-kampioenschappen het voor de laatste keer in 2024 tegen elkaar op. Deze race markeerde het hoogtepunt van een spectaculair seizoen en bood een internationaal podium voor 's werelds beste GT-teams en -coureurs. Deze laatste ronde bepaalde niet alleen wie tot kampioen van Amerika's beste GT-raceserie werd gekroond, maar diende ook als een beslissend moment in de strijd om de prestigieuze IGTC-titel, met coureurs van meerdere continenten die allemaal streden om glorie. Het wereldwijde bereik van dit evenement kan niet worden onderschat, met publiek uit Europa, Azië, Australië en Amerika, om te zien hoe al deze teams en coureurs aan een ware test van uithoudingsvermogen werden onderworpen. Van fabrikanten als Mercedes-AMG, Porsche, Ferrari, Chevrolet, BMW en meer, stond de grid vol met geavanceerde GT-racemachines, allemaal klaar voor een nagelbijtende strijd op Noord-Amerikaanse bodem.

Fanatec GT World Challenge America Indianapolis 4 – 6 Oct 2024 bron Fabian Lagunas Foto 1 podium
In het midden van het podium Team WRT-coureurs Sheldon van der Linde, Charles Weerts en Dries Vanthoor als blije winnaars van de 8 Hours of Indianapolis 2024

Kwalificatie
In totaal gingen tien teams in alle drie de klassen door naar de Pole Shootout om te bepalen wie de pole position ging claimen. Met slechts vijftien minuten op de klok was dit een laatste kans om boven de rest uit te stijgen en snelle ronden te rijden. Vijf IGTC Pro-teams verzekerden zich van een plek in de Top-10, samen met drie FGTWCA Pro-deelnemers en twee uit de Pro-Am-categorie. Toen alle coureurs één voor één vertrokken voor hun kwalificatierit was het onmogelijk om te voorspellen wie er als winnaar uit de bus zou komen.

De #10-Herberth Motorsport ProAm Porsche 992 GT3 R van onder andere Loek Hartog, maakte al snel veel indruk toen Patric Niederhauser in de eerste helft van de sessie de overall leiding nam, waardoor het team een uitstekende positie had terwijl de rest van het veld hen probeerde in te halen. Laurin Heinrich reed een tijdje op de tweede plaats in de #120-Wright Motorsports Porsche 992 GT3 R, maar IndyCar-ster Alex Palou schoof hem voorbij in zijn #4-Lone Star Racing Mercedes-AMG GT3, met nog maar drie minuten te gaan. Uiteindelijk was de #10-Porsche van Herberth Motorsport (Niederhauser, Au, Hartog) onaantastbaar in de Pole Shootout en pakten ze de pole. Ze wonnen daarmee hun tweede opeenvolgende ROWE Motor Oil Pole Award, nadat ze dezelfde eer hadden verdiend in de editie van vorig jaar.

Fanatec GT World Challenge America Indianapolis 4 – 6 Oct 2024 bron Fabian Lagunas Foto 2 Loek Hartog voert veld aan
#10-Loek Hartog voert het veld aan met de Porsche 9992 GT3 R van Herberth Motorsport (Foto: Fabian Lagunas)

Race
De Indy 8 Hour begon op spectaculaire wijze voor het oog van duizenden fans die aanwezig waren op de Brickyard. De eerste helft van de race was vol actie, met coureurs die op alle fronten vochten om de overwinning. Halverwege de race leidde de #31-Team WRT BMW M4 GT3 het algemeen klassement zowel als de IGTC Pro-klasse, met de #63-DXDT Racing Corvette Z06 GT3.R aan kop in de FGTWCA Pro-klasse en de #75-Express Mercedes-AMG GT3 als eerste in ProAm.

Uur 1
Polesitter Patric Niederhauser, teamgenoot van Loek Hartog, leidde het veld na het zwaaien van de Amerikaanse vlag in zijn ProAm #10-Herberth Motorsport Porsche 992 GT3 R om daarmee de Indianapolis 8 Hour af te trappen. Volgens de gewoonte van de Intercontinental GT Challenge werd in plaats van de gebruikelijke groene vlag de vlag van het gastland gezwaaid.

De #4-Lone Star Racing Mercedes-AMG GT3 had een uitdagende start van de race, aangezien Luca Stolz een aantal posities terugviel. Hij kwam op de achtste plaats algemeen en vierde in zijn klasse terecht, nadat hij oorspronkelijk vanaf de eerste rij was gestart. De #31-Team WRT BMW M4 GT3 van Sheldon Van Der Linde werd zo gepromoveerd tot leider in de IGTC Pro-klasse en begon dichter bij Niederhauser te komen. Hij zette een aanval in toen de eerste 30 minuten waren verstreken en klom kortstondig naar de algemene leiding, maar de Porsche heroverde die positie een ronde later.

In de FGTWCA Pro-klasse was Adam Adelson aanvankelijk de koploper, maar zijn #120- Wright Motorsports Porsche 992 GT3 R werd een paar plaatsen teruggedrongen, waarbij Philipp Eng het stuur overnam van de #28-ST Racing BMW M4 GT3. Het duurde niet lang voordat Adelson en DXDT Racing's Alec Udell vlak achter elkaar reden en de #63-Chevrolet Corvette Z06 GT3.R uiteindelijk voorbij kon schuifelen toen het einde van het eerste uur dichterbij kwam.

Na 49 minuten werd er een gele vlag gezwaaid toen de #8-Flying Lizard Motorsport BMW M4 GT3 van Elias Sabo het grind in spinde. Vanwege de safety car ontstond er een overvloed aan pitstops, toen het grootste deel van het veld ervoor koos om hun eerste ronde van coureurswissels uit te voeren.

Uur 2
De race werd hervat met nog 7 uur op de klok. Niederhauser en Herberth Motorsport kozen voor een andere strategie dan de rest van het veld en kwamen veel later de pitstraat in voor hun rijderswissel. Antares Au nam het over, maar de strategie werkte uiteindelijk niet in zijn voordeel op de korte termijn, aangezien hij op de 13e plaats algemeen stond toen hij terugkeerde op de baan.

De #31-WRT BMW nam de leiding over, met de #33-zusterauto op de derde plaats, waarmee de Duitse fabrikant een sterke kanshebber werd voor de overwinning.

De #38-ST Racing BMW M4 GT3 van Samantha Tan kreeg een enorme tegenslag toen de auto op de baan tot stilstand kwam. Ze strompelde uiteindelijk terug naar haar pitbox na een probleem met de brandstofpomp, maar het probleem bracht niet alleen hun kansen om hun klasse te winnen in gevaar, maar ook hun jacht op de kampioenstitel.

Een transponderprobleem teisterde #4-Lone Star Mercedes-AMG GT3, die door de pitstraat moest komen omdat de raceleiding verzocht om het probleem aan te pakken. Jules Gounon maakte onzacht kennis met Jefri Ibrahim, toen de twee Mercedessen elkaar raakten. Hoewel er geen zichtbare schade was door het incident, verloor Gounon kostbare tijd op de leider.

Toen het tweede uur ten einde liep, kon de ST Racing Pro-Am-auto zijn inspanningen hervatten in een poging om hun kampioenstitel te redden. Vooraan reed Charles Weerts comfortabel voorop, met Jules Gounon 3 seconden erachter en Augusto Farfus die de Top -3 completeerde. In de laatste minuten van het tweede uur kwamen verschillende teams de pitstraat in, waaronder Weerts, die het stuur van zijn BMW overdroeg aan Dries Vanthoor, die de leiding behield toen hij de pitstraat uitkwam.

Fanatec GT World Challenge America Indianapolis 4 – 6 Oct 2024 Afbeelding 3 overall winnaars


Uur 3
Met een nieuwe mix van coureurs op de baan, ging de actie verder. Opvallend was dat Kenny Habul de leiding in de Pro-Am-klasse overnam in de #75-Express Mercedes-AMG GT3, terwijl Justin Rothberg in de #29-Turner Motorsport BMW M4 GT3 sprong als vervanger van teamgenoot Patrick Gallagher. Het duurde echter niet lang voordat hij werd bedreigd door Elias Seppänen in de #91-Regulator Racing Mercedes-AMG GT3.

Er was wat drama in de Pro-Am-klasse toen de #64-DXDT Racing Corvette van Patrick Liddy werd geraakt door de #32-GMG Racing Porsche 992 GT3 R van Ayhancan Güven bij het ingaan van de laatste bochten van het circuit. Güven kreeg een drive-through penalty omdat hij verantwoordelijkheid was voor het incident, maar DXDT moest de auto achter de pitmuur stallen voor de nodige reparaties omdat een aantal onderdelen van de wielophanging linksvoor waren gebroken. Hoewel ze een aantal ronden achteropraakten, kon het Chevrolet-team de schade aan de ophanging verhelpen en weer op de baan komen om verder te rijden.

Uur 4
Nadat hij bijna een uur lang had geprobeerd de #130-Mercedes van Mikaël Grenier te achtervolgen, was Augusto Farfus er eindelijk in geslaagd om hem voorbij te rijden, maar hij ging kort daarna alweer de pits in. Toen Grenier ervoor koos om langer buiten te blijven, laaide de strijd weer op toen Daniel Harper de achtervolging opnieuw inzette. Harper wist de Canadese coureur uiteindelijk in te halen en de derde plaats overall te claimen.

Toen de race na vier uur racen halverwege zijn totale afstand was, leidde Tommy Milner in de FGTWCA Pro-klasse aan boord van de #63-DXDT Corvette, maar Lauren Heinrich van Wright Motorsports jaagde met zijn groene Porsche wanhopig op hem, wetende dat de titelstrijd op het spel stond.

Hij bleef Milners voorsprong inkorten en verkleinde de kloof tussen de twee drastisch. Net toen het leek alsof Heinrich binnen bereik was, werd er een volledige waarschuwing afgegeven om de #99-Random Vandals Racing BMW M4 GT3 van Conor Daly aan te pakken, die aan de kant van de baan tot stilstand was gekomen vanwege een probleem met de brandstofpomp. De safety car spoorde het grootste deel van het veld aan, inclusief de koplopers in alle klassen, om nog een ronde pitstops te maken met nog vier uur te gaan.

In het tweede deel van de Indianapolis 8 Hour kwamen er dramatische wendingen en kampioenschapswisselingen, terwijl rivalen tot diep in de nacht vochten tijdens de laatste paar uur van het seizoen van 2024.

Fanatec GT World Challenge America Indianapolis 4 – 6 Oct 2024 Afbeelding 4 winnaars ProAm divisie


Uur 5
De race werd even stilgelegd door een waarschuwingsvlag die werd gezwaaid voor Random Vandals Racing, toen de coureurs de tweede helft van de race ingingen. Toen de race weer kon worden vervolgd na het zwaaien van de groene vlag, zag Elliott Skeer meteen zijn kans om toe te slaan, door met zijn #120-Wright Motorsports Porsche 992 GT3 R over de binnenlijn te rijden en daardoor Tommy Milner in de #63-DXDT Racing Chevrolet Corvette Z06 GT3.R in te halen en de leiding te nemen in de FGTWCA Pro-klasse.

Milner begon het wat moeilijk te krijgen en zakte verder naar de derde plaats in de klasse achter Philipp Eng in de #28-ST Racing BMW M4 GT3, terwijl ook Trent Hindman druk op hem uitoefende in de #85-RS1 Porsche 992 GT3 R.

Er werd nog een waarschuwing afgegeven toen Andy Lee zijn kwakkelende #8-Flying Lizard Motorsports BMW M4 GT3 erg langzaam aan de kant van de baan reed op het rechte stuk met een oliedrukprobleem. Er volgden een reeks pitstops en coureurswissels en de race werd hervat met nog minder dan drie en een half uur te gaan.

ST Racing werd geplaagd door meer tegenslagen toen ze vlak voor de pitstraat-ingang volledig tot stilstand kwamen. Dit leidde tot de vierde waarschuwingsvlag van de race, maar Neil Verhagen kon de pitstraat in strompelen nadat hij zijn auto opnieuw aan de praat had gekregen.

Uur 6
De meeste auto's op de baan maakten van de gelegenheid gebruik om de pitstraat in te komen onder de full course yellow. Een paar gelukkige auto's hadden echter het voordeel om de pitstraat in te gaan voordat de waarschuwingsvlag werd gezwaaid, wat voor sommigen een gedurfde en lonende strategie bleek te zijn.

Hierdoor keerde DXDT Racing terug naar de kop van het veld, net voor Wright Motorsports, toen de koplopers het duel in de laatste uren hervatten. De Porsche verkeerde echter in een uitmuntende staat en Skeer's snelle denken en snelle handelen zorgden ervoor dat hij een paar ronden later een ‘cleane’ inhaalactie uitvoerde.

Ondertussen koos GruppeM Racing ervoor om de lengte van hun stint te resetten toen Jules Gounon een snelle pitstop maakte en daarmee een aantal posities op de baan won voor Team WRT. Sheldon Van Der Linde liet zich niet van de wijs brengen door deze strategiebeslissing en was nog steeds volledig gefocust op het terugkeren naar de kop van de IGTC Pro-klasse. Het was een intense confrontatie tussen de twee zeer bekwame coureurs, maar het tempo van de BMW was onmiskenbaar. Hij wachtte geduldig op het juiste moment om een aanval te lanceren en voerde deze aanval netjes uit met nog iets meer dan tweeënhalf uur op de klok.

Er was goed nieuws voor de #38-ST Racing Pro-Am-auto, want hij kon voor de tweede keer de pits verlaten, maar slecht nieuws volgde voor de #33-Team WRT-BMW, want ze moesten langdurige reparaties uitvoeren in de pitstraat om een kapotte diffuser aan de achterkant te repareren. Het was een zware dag voor een ander BMW-team, want Random Vandals Racing kreeg meer problemen en trok voor de tweede keer naar de kant van de baan, waarbij de safetycar met nog iets meer dan twee uur te gaan naar buiten kwam.

Uur 7
Er volgden coureurswissels en het veld ging weer groen met nog 1u52min op de klok. Heinrich leidde met de auto van Wright Motorsports, met een kampioenschapstitel in zicht toen de zon aan de horizon begon onder te gaan.

Ondertussen deed Turner Motorsport in ProAm rustig maar zelfverzekerd wat eigen zetten en stuwde zichzelf naar de leiding in de klasse, terwijl de laatste uren zich ontvouwden, steeds dichter bij het behalen van een eigen titel.

De race ging weer onder geel toen de duisternis dichterbij kwam, dit keer omdat de #88-AF Corse Ferrari 296 GT3 in de laatste bocht van de ovale circuitlay-out was gestrand en terug naar de pitstraat moest worden gesleept. Tegelijkertijd moest de #33-Team WRT BMW weer naar zijn pitbox om de eerdere problemen met de diffuser nader te beoordelen, waardoor de Lone Star Racing Mercedes naar de IGTC Pro-podiumpositie promoveerde in wat een ware rollercoaster was voor het team.

De wedstrijd ging terug naar groen met nog iets meer dan een uur te gaan, en leiders Wright Motorsports pitte een ronde later om Heinrichs coureurstijd te resetten, zodat hij helemaal tot het einde van de race kon blijven pushen, waarbij Vanthoor ervoor koos om hetzelfde een ronde later te doen in de #31-Team WRT BMW.

Fanatec GT World Challenge America Indianapolis 4 – 6 Oct 2024 Afbeelding 5 Wright Motorsports winnaar FGTWCA Pro-klasse


Uur 8
Omdat sommige teams nog hun laatste pitstops moesten voltooien, was het laatste uur van de race allesbehalve spannend. Uiteindelijk kwam het allemaal aan op de laatste minuten. Wright Motorsports kreeg een post-race time penalty van 5 seconden voor het overtreden van het pitlaneprotocol, waardoor Heinrich de extra taak kreeg om een gat te slaan met de koplopers om zo de kans op de algehele overwinning te behouden.

Hij probeerde het met alle macht, maar Vanthoor kon binnen bereik blijven, met 4,7 seconden tussen de twee toen ze de finishlijn passeerden, wat resulteerde in de overall overwinning van Vanthoor. Dit betekent back-to-back overwinningen voor Team WRT op de Brickyard, nadat ze eerder de editie van 2023 van het endurance-evenement ook hadden gewonnen.

GruppeM Racing, onder aanvoering van Maro Engel in het laatste deel van de race, eindigde als tweede in de IGTC Pro-klasse, met Lone Star Racing als degene die het podium completeerde als derde, terwijl Fabian Schiller de laatste stint reed.

Wright Motorsports was de winnaar van de FGTWCA Pro-klasse, aangezien Elliott Skeer en Adam Adelson het kampioenschap in de klasse mee naar huis namen. Racers Edge Motorsports overwon twee drive-through-straffen gedurende de race om als tweede in de klasse te eindigen, met DXDT Racing op de derde podiumplaats.

In ProAm was het een best case-scenario voor Turner Motorsport, die de kampioenstitel met één punt verschil opeiste. Ze kwamen als tweede over de finish, maar de winnaar, de #10-Porsche van van Herberth Motorsport bemand door Patrick Niederhauser, Antares Au en Loek Hartog, verdiende geen punten voor het Amerikaanse kampioenschap. Phillip Ellis realiseerde een geweldige prestatie in de #91-Regulator Racing Mercedes-AMG GT3 door nog een podiumplaats voor het team veilig te stellen, in de laatste race van het seizoen.

Na een lange en hard bevochten race, claimde het #31-Team WRT BMW de overall overwinning en de IGTC-kampioenschapstitel. In de FGTWCA Pro-klasse was Wright Motorsports een klasse apart, en veroverde de klassewinst zowel als de titel. De Pro-Am-strijd werd beslist op de finishlijn, en hoewel Herberth Motorsport als eerste over de eindstreep kwam, was het Turner Motorsport die als overwinnaar uit de strijd kwam in het Noord-Amerikaanse kampioenschap met één enkel punt.

Uitslag IGTC 8 Hours of Indianapolis 2024 (kort):
1. Van der Linde - Vanthoor - Weerts (BMW M4 GT3) 321 ronden
2. Adelson - Heinrich - Skeer (Porsche 992 GT3 R) + 0,260s
3. Engel - Gounon - Grenier (Mercedes-AMG GT3) + 20,886s
4. Chaves - Mars - Veach (Acua NSX GT3 Evo22) + 53.149s
5. Milner - Sims - Udell (Chevrolet Corvette Z06 GT3) + 1.09.880
18. Farfus - Harper - Hessen (BMW M4 GT3) + 40 ronden

Klik hier voor de voledige uitslag van de IGTC Indianapolis 8 Hour 2024

Fanatec GT World Challenge America Indianapolis 4 – 6 Oct 2024 Afbeelding 6 algemeen klassement

Reacties na de 8 Hours of Indianapolis van de winnende Team WRT-teamleden:

Vincent Vosse, Team WRT Team Principal: "Dat was een nipte overwinning! Deze uitzonderlijke overwinning markeert onze eerste overwinning in het IGTC dit jaar, en het team heeft fantastisch werk geleverd. Helaas hebben problemen met de achterste diffuser van auto #33 onze kansen om mee te doen aan het fabrikantenkampioenschap verpest. Toch ben ik blij voor het team en voor Charles, die het kampioenschap voor de coureurs veilig heeft gesteld. Nu op naar de volgende!"

Dries Vanthoor: "Ik bedoel, we zijn back-to-back winnaars in Indianapolis. Ik heb alles gegeven wat ik had, het was een geweldige strijd. Ik ben uitgeput, maar we hebben het gedaan. Het team had een geweldige strategie, vooral omdat het uiteindelijk neerkwam op brandstofbeheer, maar we hebben het gered. Ik heb een paar dagen nodig om te herstellen, maar ik ben zo blij dat ik twee keer Indy heb gewonnen."

Sheldon van der Linde: "Hier terugkomen is altijd ongelooflijk. Amerika is zo'n speciale plek om te racen. We hebben hier vorig jaar gewonnen en hoewel de line-up iets anders was omdat Charles er niet was, hebben we dit voor hem gedaan. Hij is dit jaar een welverdiende kampioen en ik ben zo blij voor hem. Dries heeft het geweldig gedaan aan het einde. Ik ben echt trots op het team en we gaan het vanavond zeker vieren."

Charles Weerts: "Dit kampioenschap betekent veel voor mij. Ik heb een paar titels in Europa, maar IGTC was er absoluut een die ik wilde behalen, dus ik ben ontzettend blij. Ik heb de kans gehad om te rijden met geweldige teamgenoten: Sheldon en Dries, die me veel hebben geholpen in Spa en in gevechten hier. Ik wil ook Max en Dan bedanken, met wie ik een podium deelde bij mijn eerste poging op de Nordschleife. Een grote dank aan hen en Team RMG, met wie het fantastisch was om te werken. En natuurlijk een grote dank aan Team WRT en BMW voor het leveren van zo'n geweldige auto. Kampioen worden is de prestatie van een geweldig seizoen."

Fanatec GT World Challenge America Indianapolis 4 – 6 Oct 2024 bron Fabian Lagunas Foto 7 Team WRT winnaar met BMWTeam WRT winnaar van de 8 Hours of Indianapolis met BMW (Foto: Fabian Lagunas)





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS