Formule 1

Ferrari zegt grote doorbraak met SF-25 te hebben gemaakt na 20 simulator-experimenten

Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 april 2025 16:00

Ferrari is er naar verluidt van overtuigd dat het ware potentieel van de SF-25 tijdens de aankomende Grand Prix van Japan ontketend zal worden na een doorbraak in de simulator van het team.

Ferrari SF-25 F1


Scuderia Ferrari heeft aan het begin van het F1-seizoen niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Tijdens de laatste race in China werden Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd voor verschillende overtredingen. Terwijl de auto van Leclerc te licht werd bevonden, werd Hamilton uit de uitslag geschrapt vanwege overmatige slijtage aan zijn skid blocks.

Dit was de tweede keer in 18 maanden dat Hamilton werd gediskwalificeerd voor overmatige slijtage aan skid blocks. Hetzelfde overkwam hem tijdens zijn voorlaatste jaar bij Mercedes bij de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2023. Hamiltons probleem kwam slechts een week nadat Ferrari naar verluidt gedwongen werd hun rijhoogte aan te passen tijdens de seizoensopener in Australië.

Volgens het Italiaanse La Gazzetta dello Sport heeft het team sinds China maar liefst 20 verschillende set-up aanpassingen geprobeerd in de simulator. Ferrari, dat voor het eerst in tien jaar is teruggekeerd naar een pullrod voorwielophanging met de SF-25, zal in Japan een andere combinatie van ophangingsinstellingen gebruiken vergeleken met de eerste twee races van het seizoen.

Het team is ervan overtuigd dat er geen fundamentele tekortkomingen zijn in hun ontwerpconcept voor 2025. Ze hopen dat deze aanpassingen de ware snelheid van de auto al dit weekend zullen ontsluiten, voordat ze hun eerste upgrade van het seizoen in Bahrein introduceren. Deze upgrade zal zich richten op het 'coke bottle'-gebied van de auto rond de sidepods en motorkap, evenals de basis van de diffuser.

Ferrari is zich ervan bewust dat hun grootste probleem aan het begin van het F1-seizoen een mix is tussen de mechanische respons van de ophanging en de 'aerodynamische kritikaliteit' aan de achterkant. De auto is extreem gevoelig voor veranderingen in rijhoogte, wat resulteert in een aanzienlijk verlies van neerwaartse druk gegenereerd door de vloer als deze buiten het optimale werkingsgebied valt, meldt La Gazzetta dello Sport.

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS